The Costa Verde

Brazil's flag
South America » Brazil » Rio de Janeiro » Ilha Grande
February 8th 2007
Published: March 6th 2007

Een 280 km lange strip overvloedige vegetatie, groene heuvels, en tropische stranden...

Ilha Grande
Na een bustrip van 4 uur nemen we een schooner naar Ilha Grande, samen met twee Zuid-Afrikanen die we op de bus ontmoet hebben. En nu kan ik inderdaad beamen dat kiwi er veel van weg heeft! En wat was mijn verbazing groot toen een van die gasten me vroeg ´Spreek je Vlaams ? Blijkt dat zijn grootouders Belgen zijn! Maar jammer genoeg is dat Zuid-Afrikaans niet erg verstaanbaar!
Na een overtocht van een uur komen we aan. Ilha Grande, bijna 200 vierkante km bergachtige jungle, ruines en mooie stranden... De meeste stranden zijn nog altijd verlaten en onvervuild, en het best te bereiken per boot. Daarom dat we de tour van het eiland doen per speedboat, samen met 3 andere koppels, Brazilianen en Argentijnen. Schitterende dag! Zon, aangename compagnie, de stranden voor jezelf ( luxe om te kunnen vertrekken bij de aanblik van een volgepropte boot en mensen die voetje per voetje aanschuiven om dan toch een duik te kunne nemen in het azuurblauwe water ), snorkelen, zwemmen met schildpadden... We kijken naar de zonsondergang vanop een eenzaam strand.
En verder: duiken, luieren op strand, kortom, la dolce vita!
Oh ja, we zijn ook nog geïnterviewd door de nationale tv haha! En ze kennen hier wat van desserts, amai!

Parati
Dit stadje is ongeveer 300 km verwijderd van Rio, richting Sao Paulo, en is een van de belangrijkste attracties van de Costa Verde. UNESCO beschouwd Parati als een van de best bewaarde voorbeelden van Portugese koloniale architectuur, en de stad is nu gedoopt tot nationaal monument. En het is hier ook mooi hoor. Het centrum is een verzameling van autovrije, smalle kasseien straatjes ( weeral! En heel schoon als t niet regent! verdomd lastig en glibberig in de regen, temeer omdat er geen afvoer is!) die uitgeven op praça´s omzoomd door bomen, elegante igreja´s in barokstijl, en de haven. De straatjes bestaan uit kleurrijke huisjes, gebouwd rond patio´sen tuinen. Als je over de muren piept zie je de felgekleurde bloemen en hummingbirds die zich tegoed doen aan hun nectar. Heerlijkom hier verloren te lopen. Dit stadje is min of meer gevrijwaard gebleven van de modernisering van de twintigste eeuw. Ik zeg min of meer, want de vroegere woonsten van de portugese inwijkelingen, zeemannen en commercanten, zijn nu ingenomen door winkeltjes ( commerce oblige). Maar je vind er ook kunstgalerijen, en heel goede restaurantjes. Een pareltje was ' Le Castellet', een megalekkere creperie, uitgebaat door een authentieke marseillais, en gezellig ingericht in provençaalse stijl. We zijn er dus kind aan huis geweest. Echt aan te raden!
De meeste pousada´s ( kleine hotels )zijn gelegen in het historisch centrum, en de onze ook, de Solar dos Gerânios, een rustieke sobrado ( koloniale woning met twee verdiepingen, een mansion ) vol met curiosa en dieren ( 4 katten, 3 honden, aapjes, en dat zonder de hummingbirds. zou niet voor jou zijn, Joëlle!). Ik voel me hier direct thuis; hier kan ik tot rust komen.

De voorbereidingen voor carnaval zijn ondertussen bezig, en dag na dag zien we meer linten, vlaggen en andere versieringen als we door de straten lopen waar de bossa nova en sambamuziek overdag non-stop door de oren klinkt. Dit betekent jammer genoeg ook een stormloop aan toeristen. Dus trekken we naar het strand. De beste stranden zijn een 20-tal km ten zuiden van Parati te vinden, bij het dorpje Trinidade. Na een uur bus via een steile en behoorlijk kronkelige weg, komen we toe, en zijn we vervuld van afgrijzen. Inderdaad, hoogseizoen, iedere pousada, bar, restaurant, camping, vakantiehuis, is vol, en bijgevolg het strand ook... We wandelen dus weg, en worden beloond met een perfect strand na een tochtje over rotsen en door een stukje jungle... Pure ontspanning! Jammer genoeg was het weer niet echt aan onze zijde, regen en regen... We moeten hier weg! Dat was hoe dan ook het plan, en na een paar dagen trekken we naar Salvador de Bahia, waar we carnaval gaan vieren!

Tot: 0.24s; Tpl: 0.014s; cc: 17; qc: 72; dbt: 0.1985s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb