Kampen mod hæveautomaterne


Advertisement
Brazil's flag
South America » Brazil » Rio Grande do Norte » Pipa
July 19th 2007
Published: August 6th 2007
Edit Blog Post

Vi har kæmpet de sidste dage med at få hævet kontanter. Der er to hæveautomater i Pipa. I forgårs var de tømt for penge, i går var den ene først tømt for penge og den anden havde ikke forbindelse så den kunne tage udenlandske kort. Senere på dagen var begge maskine brudt ned. Så jeg tog en minibus ind til den nærmeste by og forsøgte maskinerne i en bank - her var situationen den samme - automaterne var tømt! Så det var et stort øjeblik da vi kom til automaterne i morges og der var et par bankfolk med vagter der var ved at fylde penge i den ene maskine. Vi ventede på dem og jeg blev den første i køen, der var efterhånden opstået et vist vacum for kontanter i Pipa, så køen var lang. Efter to forsøg og selv med hjælp fra bankfolkene, kom der ikke penge ud af den s.... automat! Bankfolkene forklarede mig på portugisisk at jeg var nødt til at vente 24t + 24t og ringe til min bank. Så der var ikke andet at gøre... banken forklarede at der havde været en kommunikationsfejl, og efter 2 mislykkede transaktioner spærre kortet midlertidigt indtil næste dag (dansk tid). Senere på dagen lykkedes det at hæve penge på Annettes Visakort, så det var en god fornemmelse at vende tilbage til den købedygtige del af turisterne. Ikke mindst fordi mange butikker og restauranter ikke tager kort. Det er ret surt at få sit restaurant valg begrænset af om det tager kort eller ej.

En god ting skal dog nævnes om de brasilianske hæveautomater: Når man stikker kortet ind, har man stadigt fat i det, så maskinerne kan ikke sluge kortet. Det var ikke tilfældet i Bolivia - her mistede jeg et kort en fredag aften i La Paz, så jeg er blevet meget forsigtig, hvilke automater jeg prøver. Nok om det, men læren må være at medbringe rigeligt med kontanter (USD) og kun bruge af dem når det virkeligt er nødvendigt.

Vi tog en minibus til en af de nærtliggende strande, gult sand, varmt vand og masser af sol. Vi badede længe og Tania og jeg så på nogen der fik undervisning i at surfe. Man har sin egen instruktør, som forklarer og hjælper med at give brættet et skub når man er på det rette sted på bølgen. Det må prøves en af de næste dage!

Eftermiddagen gik med at bade i swimmingpoolen, dase, læse og fodre de små aber i haven.


Advertisement



Tot: 0.086s; Tpl: 0.012s; cc: 12; qc: 51; dbt: 0.0569s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb