Iguaçu Falls

Brazil's flag
South America » Brazil » Paraná » Foz do Iguaçu
February 23rd 2007
Published: March 6th 2007

Van Salvador naar Rio, naar Sao Paulo, naar Iguassu...

In de vroegte komen we aan in onze hostel, in Foz de Iguaçu, de Pousada Evelina, ( Evelina spreekt 8 talen of zo, en leert nu, via zelfstudie, Russisch...)

De falls liggen op de grens van Brazilië, Argentinië en Paraguay. Vanuit de hostel bezichtigen we beide kanten; vanmiddag de Braziliaanse kant, en morgen de Argentijnse ( de grens oversteken is heel gemakkelijk, probleemloos).

De Iguassu Falls zijn zonder twijfel een van ´s werelds mooiste natuurfenomen. En een toeristenfabriek ook. Hordes Duitsers, ruiten zakdoek in de hand om hun zweet af te vegen, Fransen die zagen over de prijs, en Japanners, die geen spier verrekken met hun 3 lagen kleren... Ik moet zeggen dat het hier ontstellend warm is: 40°C en een vochtigheidsgraad van 358%... 2 minuten nadat ik me heb afgedroogd na mijn douche, loopt het zweet me al van de rug! Aah, ik voel mij zo fris en proper!!

Terug naar de watervallen. Erg moeilijk om de schoonheid ervan te beschrijven, of de sensaties die in je omgaan bij het aanschouwen ervan. Nee, Iguassu is dus niet zomaar een watervalletje van niks... Ik ga efkes gids spelen: in totaal zijn er 275 watervallen, verspreid over een breedte van 3 km... Gigantisch dus! De watervallen vloeien uit de rivier Rio Iguaçu, die start op een hoogte van 1300 m, die gedurende 1200 km groeit in kracht en grootte, om zich dan uiteindelijk te werpen over een 80 meter hoge klif... Schokkend! Oorverdovend, groots, nat, en overal regenbogen! Iedere waterval die we tot nu toe gezien hebben ( en voor Dan zelfs Victoria en Niagara ) is een watervalletje van niks, een regendruppel, in vergelijking hiermee! Dat alles tegen de achtergrond van de subtropische wouden van de nationale parken. De natuurreservaten herbergen tal van exotische dieren, vogels en insecten ( nog nooit zo´n grote spinnen gezien, en vooral spinnewebben: ze hangen van de electriciteitskabels tot op de weg! )- zelfs op het pad ( we doen geen trek door het woud ) zie je supermooie vlinders, blauw, paars, de grootte van uw hand! En ze houden je gezelschap, de hele wandeling lang. De sociale coatis ( foto ) snuffelen hun weg, op zoek naar voedsel. Dan wordt aangevallen door een ( kleine maar gemene ) spin.

De Argentijnse kant van de falls is uitgebreider ( 75 % van de falls ), maar daartegenover staat dat de braziliaanse zijde je de beste zichten biedt. Het beste overzicht, eigenlijk, omdat je 1,5 km een pad volgt, aan de rand van de falls, met zicht op de argentijnse falls. Op het einde ervan is er een catwalk die je naar de falls zelf brengt. Heerlijk om de spray van het water op je gezicht te voelen! Oh ja, we hebben een helicoptervlucht gedaan over de braziliaanse kant. De argentijnen bieden geen helicoptervluchten, en verbieden om over de argentijnse kant te vliegen, omdat dit het wild stoort, beweren ze. Of het nu waaris of niet, maakt niet uit, de rit is bangelijk en het zicht spectaculair.

In Argentinië worden de Iguazu Falls ´Cataratas´genoemd. Aan deze kant krijg je de meest uitgebreide ervaring van de falls, dankzij een ingenieus systeem van paden en catwalks onder en boven de falls, met als de meest noemenswaardige plek, de Garganta del Diablo. De ´keel van de duivel´is het hart van de falls. 1800 kubieke meter water per seconde spuit over een 3 km brede rots, in de stomende canyon... Duizelingwekkend. Dramatic.
De combinatie van de intens blauwe lucht en de stomende hitte deed ons snakken naar een verfrissing, dus doen we een korte boottocht waarbij je tot heel dicht bij de falls wordt gebracht. Als climax krijgen we een douche. Ik ben drijfnat, en amuseer me als een klein kind.
Ik ondervind door empirsche toetsing dat ik niet allergisch ben aan wespensteken. Je bent hier toch muggenvoer, dus een steekje meer of minder...

En hier eindigt ons verblijf in Brazilië. De volgende avond nemen we de nachtbus naar Buenos Aires. Steak en rode wijn, here we come!

Tot: 0.1s; Tpl: 0.01s; cc: 16; qc: 75; dbt: 0.0614s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb