Copacabana (Dag 18!)

South America » Bolivia » La Paz Department
August 1st 2010
Published: August 1st 2010

Bus Bus Bus

Een typische bus uit La Paz. Strak.
Buenas Tardes!

We zijn heel trots op jullie en jullie reacties! We worden er hier echt blij van, leuk! Ga zo door!

Terug naar onze mooie verhalen (ugh). We zijn in Copacabana! Gisteren na een hele hobbelig rit van 4 uur of zoiets in de middag aangekomen. Die rit was er een om nooit te vergeten. Krakende geluiden bij elk hobbeltje (ach, hij rijdt vaker, dus het zal wel goed gaan... hmm, misschien te vaak), een stuk door de berm omdat er brand was op de weg (vaag verhaal), en een oversteek van het meer. Dat laatste hield in dat de bus met lading op het dak en al op een vlot naar de overkant werd gevaren. Wij, de passagiers, gingen in zo'n typisch smokkelbootje de oversteek maken (denk oversteek afrika-europa). Gelukkig was dit snel voorbij.

We hebben de vreemde moorse kathedraal hier bekeken, het strand aangedaan en de bedevaartsberg beklommen. Dat was steil. Heel steil. En iedereen loopt dat maar naar boven, de hele dag door. Oud, jong, klein, groot, dik, dun, toerist, niet-toerist, gelovige, niet-gelovige. Wat we nu bijna vergeten te vertellen (strand??) is dat we aan Lago Titicaca zijn, een meer op ruim 3800 meter
Bus op vlotBus op vlotBus op vlot

Het was niet onze bus... Die rammelige daarachter is die van ons =P.
hoogte waarvan je de overkant echt niet ziet. Gigantisch groot, midden in de Andes, prachtig blauw, maar ook wat koud.

Vanochtend weer lekker vroeg opgestaan (de mis begon ruim voor 6 uur, wij gelukkig wat later) en genoten (NOT) van de warme douche hier (is echt rampzalig met de nachtkou, brrrrrrrr, denk weer 5 lagen dekens enzo). Warme choco bij het ontbijt hielp en we hadden genoeg moed om met de boot op avontuur te gaan. Op naar Isla del Sol, een eiland waar de zon en de maan geschapen zijn volgens de Inca's. Daar hebben we de hele dag gelopen van de noordkant naar de zuidkant en hier en daar Inca-achtige ruines gezien. Het uitzicht over het meer is vanaf daar fenomenaal. Het pad liep op en af over de bergkammen, wie dat toch heeft bedacht...? Na vier uur bikkelen (op 4 km hoogte heb je wat weinig zuurstof tot je beschikking) en genieten liepen we een echt Inca-trap af naar beneden om de boot terug te nemen. Tot onze verbazing hebben we hem gehaald en zitten wij nu in het internetcafe. Foto's volgen, kabels niet in de buurt.

Morgen vertrekken we naar Cuzco, de hoofdstad van
Kathedraal Copacabana.Kathedraal Copacabana.Kathedraal Copacabana.

Gek wit, oosters, Moors ding.
de Inca's en onze eerste locatie in Peru (nieuwe tijdszone). We hebben er zin in! Jullie horen van ons, adios!

Kijkersvraag: Zie de boom tussen de foto's... Wat is het? Gevonden op Isla del Sol.
Lezersvraag: In Bolivia en dan vooral in La Paz stikt het van de Franse toeristen. WHY?

BedevaartspadBedevaartspad
Bedevaartspad

Hier zijn we naar boven gegaan. Wat een klim zo naast Copacabana.
Fre Fre
Fre

Bovenop bedevaartsbergje met Lago Titicaca op de achtergrond. (En nee, ik ben niet aangekomen, ik heb een moneybelt om...)
DaanDaan
Daan

Op de bedevaartsberg.
Uitzicht TiticacaUitzicht Titicaca
Uitzicht Titicaca

Vanaf dat bedevaartsbergje
Het pad.Het pad.
Het pad.

Hierover kwamen we dus omhoog. In de brandende zon. Met prachtig uitzicht.
Gedenkplaats?Gedenkplaats?
Gedenkplaats?

We weten niet zo goed wat het is, maar dit doet het goed op foto en was bovenop de Isla del Sol ook meteen een rustmomentje tussen de beklimming door.
LabyrintLabyrint
Labyrint

Inca ruine op Isla del Sol
Inca-trapInca-trap
Inca-trap

Dit is steil en de trap die we anderhalve kilometer naar beneden afliepen op de Isla del Sol.
KlassiekerKlassieker
Klassieker

Ja, we zijn er nog allebei!
KijkersvraagKijkersvraag
Kijkersvraag

Je bent op 4000 meter hoogte en ziet opeens een boom. Wie weet welke boomsoort we hier hebben aangetroffen?

2nd August 2010

leuk verhaal weer Frejanne! Ik zou er voor tekenen om een duik te kunnen nemen in zo'n mooi blauw meer. Liefs, Jelmer

super leuk!
hoi hoi, super bedankt voor jullie leuke verslagen en vooral fotos! Het is erg leuk om ze te lezen en ik heb echt zin in ook zo´n tripje te doen! Ik hoop dat jullie verder van deze trip kunnen genieten en dat alles wel gelukt - maar eigenlijk ben ik er wel van overtuigd. Groetjes uit het regende D´land - en ik kijk uit om over 2 weken weer Nederlandse lucht te ademen. Anna. Veel plezier in Peru!!! Ik ben benieuwd op jullie fotos!
2nd August 2010

Cuzcooo!!? Je hebt toch wel je keizer Kuzco-dvd goed bestudeerd voor je vertrok hè....!?? :p Beetje jammer van de kou daar zeg :(. Wat is t temperatuurtje overdag?? Bij ons is alles goed gegaan! Echt een aanrader hoor, rondrijden door Italyyy! Xxx

water?
Leuk om jullie verhalen te lezen, mooie foto´s! Kan je ook zwemmen in 't Titicacameer? 't is maar een idee hoor ... Kijk wel uit voor de krokodillen, voor mensen die niet op de foto willen en voor blote billen. Veel plezier en liefs van je MenP.

Cataratas
Jullie eerste kaart uit Brazilie vandaag 3-8 ontvangen. Kijk uit naar nieuwe verhalen uit Cuzco.

Wanneer in NL?
Hey Anna! Wanneer ben je weer in NL, is het na 17 augustus? Dan kom ik namelijk weer terug =). Laat maar weten per mail ofzo! Liefs

Uhmm...
Ik durf het bijna niet te zeggen. Maargoed, je weet wel wat er gaat komen, ik heb hem dus nog niet gezien... Maarre Daan en ik gaan em kijken als we terug zijn (binnen 3 dagen ofzo).... Ja, ik schaam me diep.

Koud...
Uhm, op zich is het een beetje koud hier, dus zwemmen lijkt me niet zo'n goed idee. Bergbeklimmen doet geloven dat het warm is, maar dat is het toch eigenlijk niet geweest in Copacabana... We hadden ook geen warme douche...

valt me mee
ja valt me mee dus, verhalen over Cuzco gaan volgen!
7th August 2010

Klopt!
We hoorden toevallig van een tour guide dat het inderdaad eucalyptussen zijn die geplant zijn om de erosie te voorkomen in de jaren 60. Ze ruiken lekker inderdaad. We zijn er dus ook achter dat ze overal hier voorkomen, beetje maf op die hoogte!

Tot: 0.077s; Tpl: 0.012s; cc: 9; qc: 47; dbt: 0.0431s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb