Mer Bolivia

Published: June 7th 2010

Da var plutselig ukene i Bolivia over, fine uker vil jeg påstå, fikk sett og gjort mye i forhold til den tida vi hadde til rådighet, samtidig som vi har hatt massevis av tid til å gjøre absolutt ingenting. Bare slappe av med en kaffe (selv om det fremdeles gjenstår å finne en god, til og med en halvgod kopp kaffe), en øl, kortspill, boklesing… Deilige uker!

Vi ble værende i Sucre lengre enn planlagt. Dels fordi det var en fantastisk by å henge rundt i for noen dager. Etter Potosí, på over 4000 meter, hvor det var relativt kaldt, og ikke minst tungt å puste, var det en befrielse å komme ned til Sucre, som ”bare” ligger på 2700. Men i tillegg var klimaet et helt annet. Vi kunne gå i t-skjorte! Gå med flip-flopper igjen! Fantastisk! I tillegg er Sucre en nydelig by. Hvitmalte, gamle kolonihus, torg og grønne parker. Audun, som så langt egentlig ikke var spesielt begeistret for Bolivia, ble fornøyd tvert vi gikk av bussen fra Potosí. Finfin by! Det som likevel fikk oss til å endre planer og bli værende lengre enn vi hadde planer om, var det fantastiske hostellet vi bodde på, og det fantastiske rommet vi hadde, og ikke minst den fantastiske tv’en vi hadde på rommet, hvor det viste seg at de hadde spanske kanaler, spanske kanaler som skulle sende Grand Prix! Når vi først hadde sjansen (hvor mange ganger får du muligheten til å se norskprodusert grand prix i Bolivia…?), og spesielt siden det var i Norge i år (siden ingen av oss egentlig kunne brydd oss mindre om grand prix), bestemte vi oss for å kjøpe inn sprudlevin og tilbringe lørdagsformiddagen i senga foran teven! Begge to litt skuffa over poengutdelinga (har den vært så rask i mange år?), ellers var det festlig nok, men våkner fremdeles opp med håpløse sanger på hjernen!

Fra Sucre dro vi videre til La Paz, og jeg vet egentlig ikke helt hva jeg kan si om byen annet enn at vi fikk alt for lite tid der. Ettersom byen er bygd oppover i fjellsidene var det veldig stilig å komme inn med nattbussen fra toppen og se alle lysene som blinka under oss, og like stilig fortsatte det egentlig å være. Midt i byen kunne vi, nesten uansett hvilken vei vi snudde oss, se hus bygd oppover i fjellsidene. Dessverre rakk vi aldri å komme oss på toppen for å få tatt bilde, men prøv å google bilder av La Paz, utrolig stilig! Vi brukte de to dagene vi hadde der på å traske rundt å se. Se på flere alpacagensere og luer og votter og tepper og hengekøyer og smykker og jeg vet ikke hva. Det er som jeg har sagt tidligere; at man får følelsen av at ting er veldig turistifisert samtidig som det virker autentisk. Midt blant alle teppeselgerne, finner du damer som selger lamafostre og planter, eller du går en gate til siden og finner et gigantisk marked hvor alt selges, fra joggesko og klokker til badeutstyr og elektriske artikler, hvor du oppdager at du er den eneste hvite som trasker rundt og ser, for hva gjør du der? Det er jo der alle lokale gjør shoppinga si! Det var likevel ikke før vi satt på bussen videre at vi skjønte hvor lite vi egentlig hadde sett og gjort i byen.

Siste stopp i Bolivia, var kanskje det som satte mest inntrykk. De siste tre dagene ble tilbrakt i Copacabana ved Lake Titicaca. Nydelig! En liten by, midt mellom fjellene, helt nede ved innsjøen. Hostellet vi bodde på hadde flere hager med hengekøyer hvor vi kunne ligge og se utover innsjøen, helt fantastisk! Gikk opp på det nærmeste fjellet en ettermiddag og så sola forsvinne ned i vannet, veldig fint. En annen dag dro vi ut til Isla del Sol. Lita øy som var viktige for inkaene, og hvor man i dag fremdels i stor grad lever som man gjorde da. Her finnes det ikke noe apotek, men derimot har de over 300 planter med medisinske funksjoner. Vi fikk en guida tur rundt på øya, og fikk noen helt fantastiske syn utover Lake Titicaca. Finfin dag!

Nå derimot har vi kommet oss til Cusco, og gleder og forbereder oss til onsdag. Da begynner vi på en fire dagers lang gåtur, hvor vi på lørdag blir belønnet med soloppgang over Machu Picchu! Det blir fantastisk og jeg gleder meg veldig!

7th June 2010

HUSK PLASTER
... hvis du har tenkt å gå i fire dager! Det var egentlig alt i denne omgang. Nettopp tilbake fra klassefest i 1d, jentene ordner seg for natten og jeg ordner litt opp her nede. God tur videre!

Tot: 0.206s; Tpl: 0.022s; cc: 9; qc: 57; dbt: 0.1002s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb