I vinens bakgård med sterk tanninsmak

Argentina's flag
South America » Argentina » Salta » Cafayate
January 7th 2009
Published: January 16th 2009

Total Distance: 0 miles / 0 kmMouse: 0,0

HX1

Jeg ankom Cafayate i regnvær, som senere skulle vise seg å utvikle et fryktelig haglevær med haggel store som erter. Jeg minner om at vi nå befinner oss et sted der teperaturen midt på dagen er rundt 40 grader i januar. Jeg behøver ikke legge skjul på at det regnet hele tiden jeg var der, så jeg hadde god anledning til å gå på vinsmakinger.

Mange forbinder Argentinske viner med Mendoza, kanskje mest fordi Mendoza var blandt de første områdene som importerte vindruer, allerede før 1900. Imidlertid har flere områder med forskjellige mineraler i jordlagene kommet etter. Et av disse er Valle de Cafayate, ikke spesielt godt kjent hjemme.

I selve Cafayate har de 4 store i Valle de Cafayate sine bodegaer, med gåavstander fra La Plaza. Tre av bodegaene ligger sogar innen bebyggelsen. Bodega Nanni har jeg allerede snakket om. På denne tiden er det hverken blomstring eller innhøsting, druene er bare små kart, så det er lite interessant å beske vinmarkene.

Derfor blir et bodegabesøk klassisk og enkelt: Først en innledning om Sør-Amerikas druer og vekstvilkår, hvilke druer og prinsipper bodegaen har, visning i produksjonskjeden, samt selve smakingen. I Cafayate er det vanlig med litt hvit ost i munnen 5-10 min før selve smakingen av røde viner.

En annen av de store, Bodega Etchart, har et utall forskjellige røde viner og serier. Alle bodegaene i Valle de Cafayate markedsfører seg likt som økologisk merkede viner:

Grunnet de unike vekstforholdene i Valle de Cafayate, den rene luften i 1750 meters høyde, og med en lufttemperatur over 20 grader Celsius gjennom hele dagen og natten, kan vi fremstille viner med en tradisjonell intensitet, aroma og farge. Mineralene i fjellene og jorden gjør at det ikke er nødvendig å tilsette kunstige gjødningsstoffer.

En kveld smakte jeg grundig på en 2007 Bodegas Etchart Cabernet Sauvignon, og jeg fant lite å utsette etter min smak: elegant aroma med smak av røde frukter og kombinasjoner av kokos og solbær. En myk boquet med tanniner og en god ettersmak i munnen.

Bortsett fra vin er det ikke mye annet som skjer i selve Cafayate. Men det finnes selvfølgelig mange reisebyråer som tilbyr turer i fjellet, til elver og hestefarmer og mye annet. Turer er jo det nye produktet i Argentina, noen steder er det vanskelig å komme til som enkeltturist dersom du ikke er med i en organisert tur. Og turene kan være dyre.

Tot: 0.127s; Tpl: 0.008s; cc: 13; qc: 66; dbt: 0.0761s; 1; m:domysql w:www (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb