Patagonia, la vuelta

Published: February 18th 2010

hola Chicos,

We konden het niet laten. 2 jaar na onze omzwerving door Zuid- en Noord - Amerika zijn we terug waar we ons hart hebben verloren: Patagonia. Het blijft een adembenemende bestemming die exploratie en mysterie oproept. De volgende 3 maanden laten we ons dus verder verdwalen langs de kusten, steppes, rivieren, meren, wouden en Andesbergtoppen in het zuidelijke Chile en Argentina.

Indien Patagonia ooit onafhankelijk wordt, dan zou haar hoofdstad ongetwijfeld San Carlos de Bariloche worden. Dit stukje Argentijns Zwitserland is de perfecte uitvalsbasis om de pezen en spieren op te warmen. In totaal 710.000 ha is beschermd gebied rondom Bariloche in het 1e nationaal park ooit in Zuid-Amerika: PN Nahuel Huapi . Hier tref je een ongelofelijke reeks spectaculaire landschappen aan: fjordachtige meren, steile Andespieken, evergreen regenwouden en droge steppe.

We horden de rugzak om en hoppen via het uitgebreide netwerk van trails van de ene berghut naar de andere waar knappe Argentijnse deernes, de lekkerste bergmaaltijden op je bord toveren. In Patagonia hebben ze de gewoonte om de kortste en steilste weg naar een pas te volgen. Zigzags vind je er dus zeldzaam waardoor er regelmatig een regelrechte aanslag op je knieën en enkels wordt gepleegd.

Met een Argentijns koppel traverseren we 2 gletsjers onder de top van de dominante Cerro Tronador (3.491m) waar de opkomende zon de Andespieken rondom ons in een ongelofelijke rood-oranje gloed zet.

Bij het eindeloos dolen door het regenwoud aan de Chileens-Argentijnse grens komen we een tentenkamp van de Chileense politie tegen, die ons prompt op een pikante maaltijd trakteren. Deze 2 sympathieke heren bewaken er de grens (op 3 dagen wandelen naar de 1e Chileense nederzetting) en zien soms een week geen levende ziel passeren.

Pas na 10 dagen kunnen we dit prachitg stukje noordelijk Patagonia acher ons laten en zijn we eindelijk verder zuidwaarts beginnen reizen.

Op naar de Carretera Austral!

Saludos y hasta pronto.

Laguna Toncek

Pico BarraPico Barra
Pico Barra

ochtendbeklimming van prachtige uitzichtberg Pico Barra, vlakbij Laguna Toncek
Refugio Frey (1700m)Refugio Frey (1700m)
Refugio Frey (1700m)

beklimming Cerro Silla

Laguna JacobLaguna Jacob
Laguna Jacob

met rechts Refugio San Martin PN Nahuel Huapi
oef een touwoef een touw
oef een touw

prachtig Lengabosprachtig Lengabos
prachtig Lengabos

PN Nahuel Huapi
Nahuel Huapi (19)Nahuel Huapi (19)
Nahuel Huapi (19)

wow!
*zucht* ik wil ook vakantie!
19th February 2010

het is echt opnieuw een schitterende ervaring ..geniet er nog met volle teugen van
19th February 2010

ja jullie zijn weer vertrokken, dus. en wij zijn ook weer vertrokken om te watertanden. Geniet er van en hou ons op de hoogte. dikke piepers en voorzichtig zijn met al die schone deernes. kim

zomaar
veel reis plezier beste steve en katrijn. Wij zijn jammer te oud om zulke avonturen te riskeren, maar we wensen jullie oprecht veel mooie momenten. Roland en maria

mooie reis
en weeral indrukwekkende foto's met uitstappen voor echte atleten. Men zou beter aan jullie een olympische medaille geven en wel een gouden Wees voorzichtig maar geniet erva Ria

jezus-maria-jozef weer op pad
het lijkt allemaal zo gezond: buitensport, maar volgens mij zijn jullie verslaafd jong aan die eindeloze horizons!
20th February 2010

Het ziet er daar prachtig uit. Geen veel te hoge blokkendozen met een vuile smog rond maar echt nog ongerepte natuur zover het oog rijkt. Geniet van de gezonde lucht want als je terug in Gent bent, zal het lijken alsof je in een rookkamertje zit.
21st February 2010

Wij zijn net terug van een weekje skiën in Zwitserland, mooie landschappen maar niets in vergelijking met de foto's waarop jullie ons trakteren...
21st February 2010

hi there
thanx for informing. great pics take care
23rd February 2010

genieten maar
't is junder gejeunt wij plannen om deze zomer een stukje noorwegen mee te nemen, we moesten nog aan jullie denken. maar dan zonder slee. jullie missen DE Flodderverjaardag!!! maar ja, dat kan niet tippen aan de ervaringen
23rd February 2010

precioso
Hola Steve y Katrijn, Mientras aqui estan mirando el match de Barcelona yo miro tus priciosas fotos, que impresionante. Agarrate bien. Saludo. Hilde Spanje
3rd March 2010

Alles in orde met jullie?

Tot: 0.296s; Tpl: 0.013s; cc: 27; qc: 90; dbt: 0.1446s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb