Patagonia - que calor!

Published: February 6th 2008

Hola que tal!

Na een dag intercontinentaal vliegen en een dag bussen vanuit Buenos Aires om Argentinie te doorkruisen, zijn we vorige week in een snikheet (30*C) Bariloche aangekomen. De zomer is vollenbak bezig in het zuidelijke halfrond... de "plaatselijke autoriteiten" spreken van een ongebruikelijk warm jaar voor deze streek.

Bariloche, het Argentijnse "Chamonix", is de toegangspoort tot Patagonia, en is prachtig gelegen aan het vingervormige Nahuel Huapi-meer. Rondomrond verrijzen bergen, met sterk beposte flanken en plukjes sneeuw op de kale toppen. Dit noordelijk stukje Patagonia, dat zowel Chile als Argentina beslaat, wordt het merengebied genoemd. Hier vindt men oerbossen, begletsjerde bergen en vulkanen en duizenden veelkleurige meren die prachtige fjorden vormen in het landschap.

Per mountainbike hebben we het Circuito Chico afgelegd om van dit merengebied te proeven. Na deze dag beseft, dat je niet met een wintervelleke in een moordende Patagonische zon moet rondhossen. Resultaat: op enkele onaagename plekken verbrand.

Vanuit Pampa Linda ("mooie vlakte"), in het hart van natuurpark Nahuel Huapi, vertrokken we voor een trektocht naar Refugio Otto Meiling, een berghut spectaculair gelegen tussen 2 gletsjers op de immens mooie Cerro Tronador ("Donderende berg", naar het geluid die geproduceerd wordt bij het afkalven
Lago Nahuel Huapi 1Lago Nahuel Huapi 1Lago Nahuel Huapi 1

langsheen Circuito Chico
van de immense gletjers die op deze uitgedoofde vulkaan liggen). Bepakt met tent en uitrusting, klimmen we doorheen oerbossen tot boven de boomgrens, waar we aan de berghut een fantastische kampeerplek uitkiezen. Gedurende de tocht worden we constant geplaagd door vette tabanos (paardevliegen), die het op ons zoet bloed hebben gemunt. Meerdere malen deze duivels van de natuur bezworen...

Vanuit de Otto Meiling hut, hebben we op de Cerro Tronador een ongelofijke gletsjertocht ondernomen overheen 2 gletsjertongen (Glaciar Frias en Glaciar Alerce), langsheen talrijke gletsjerspleten naar Punta Condores, waaruit we een spectaculaire zicht op het merengebied hadden.

We geraken lichtjesaan geaclimatiseerd en trekken morgen over de grens om het Chileense deel van het merengebied te bezichtigen...

Hasta luego...

afdaling Pico Condoresafdaling Pico Condores
afdaling Pico Condores

met in de diepte zicht op Glaciar Frias

machtig
Hallo, nog maar net toegekomen en al direct erin gevlogen, sjiek sjiek, ziet er allemaal zeer indrukwekkend uit ! en wij maar werken.... groetjes en succes vanuit Rekkem francis (en de rest van de familie)

ola
Hier op 't werk is anders ook alles goed. Dagelijkse een aangename temperatuur (zonnecreme hoeft niet), de zachtzoemende airco levert een fris briesje, de sfeervolle TL-buizen werpen een warme gloed op de donkerbruine classeurkasten, en het zwarte goud vloeit rijkelijk uit het fokkiechamien... En toch ben ik stikjaloers.....
6th February 2008

hola amigos! toftof om al iets van jullie te horen!! ik volg jullie reis met plezier mee op jullie blog en geniet volop mee!! Khad jullie nog proberen te bellen voor vertrek, maar kwas blijkbaar te laat, dus bij deze: nog eens een supergoeie reis gewenst en geniet van elk momentje!! dikke smakkerd, Ellenx
7th February 2008

Helaba, last van zonnebrand? Reis pas begonnen en reeds prachtige foto's. Mooi om volgen. Alvast nog een prettige en aangename reis gewenst. Eddy en Maria.
8th February 2008

Ze zijn vertrokken wi... ali how
Yepse, inderdaad goed vertrokken blijkbaar, ziet er daar precies we mooi uit hé. Ben al benieuwd naar jullie volgende verslagje, zal jullie allesinds volgen. Btw, Behi, je ziet er toch wel een beetje gay uit met uw frakske ;-) Nog veel plezier gewenst alvast...
11th February 2008

hola cabrones!!
hey!! pero que haceis en la Patagonia?? estais locos?? mientras otros como yo estamos aqui trabajando y aburridos. Tened cuidado! y espero que nos veamos o hablemos pronto. Abrazos!!
11th February 2008

amai ik ben jaloers
Ola Steve en Katrijn! Jawadde, ziet er allemaal toch wel geweldig uit... Ik ben jaloers, 'k wou dat ik er ook zat :-) Daar weegt een skivakantieke niet tegenop zenne... Om te herhalen wat de rest zegt: hele goede reis toegewenst, geniet ervan, niets te gevaarlijk doen, vooral veel verhalen en foto's online zetten zodat we kunnen kwijlen, en tot we elkaar nog eens zien als jullie terug zijn!
14th February 2008

Dag Katrijn Na een mini-vakantie'tje zijn jouw collega's weer met volle moed begonnen. Zucht, ... In ieder geval, veel plezier en laad de batterijen maar goed op. We blijven je volgen! Groetjes Kristl
22nd May 2008

otto meiling
Ik lees net de naam van Otto Meiling, ik heb thuis een biografie van hem, jullie weten wie hij was? ans meijlink
6th April 2011
Lago Nahuel Huapi 1

re bueno
weeeeeee me encanta esa foto re linda es me encanta pueden agregar mas fotos??

Tot: 0.189s; Tpl: 0.012s; cc: 19; qc: 85; dbt: 0.0998s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb