Viinia, vuoria ja flunssalaakkeita

July 11th 2006
Published: July 11th 2006

Paivan menuPaivan menuPaivan menu

Viinitilan ravintolan paivan menu... Kokilta ei ainakaan vaadita erityistaitoja...
Matkalaiset ovat Mendozassa kuuluisalla viinialueella, missa tuotetaan 70% Argrentiinan kaikista viineista ja joista suuri osa tuodaan - yllatys, yllatys - skandinaviaan... 😊 - Andien keskella, rauhallisessa pikkukaupungissa on ollut mukava viettaa levahdystaukoa ja katsella ihan uudenlaista maisemaa kuin aiemmin.

Ja koska viinialueella ollaan, oli meidan ihan pakko varata heti ensimmaiseksi paivaksi viinikierros ja lahtea maistelemaan paikallisten viinitilojen tarjontaa eli paikallisten mukaan: jumalten juomia....ehka osa tuosta jumalaisuudesta tarttuu meihinkin kierroksemme aikana....heh...nauroihan edes joku ?

Eilen kavimme kahdella paikallisella viinitilalla paikallisen turistioffiisin kaksi kielisella kierroksella, joka talla kertaa osoittautui todellakin kaksikieliseksi (kuten huomatte on meille jo kasvanut pieni skeptisyys paikallisiin kyltteihin: english spoken here jne.). Saimme siis varsin rautaisen annoksen viinin valmistustietoutta ja ihasteltavaksemme kaksi upeaa vanhaa viinitilaa ja maisteltavaksi neljaa eri viinia (rypaleista: Syrah, Chardonnay, Malbec ja Viognier rypaleista valmistettuja), jotka osoittautuivat varsin mainioiksi viineiksi, vaikka olivatkin molempien viinitilojen halvimpaan kategoriaan kuuluvia viineja ja olisivat maksaneet tiloilta ostettuina n. 3-4 euroa pullolta.

Paikallisista viineista on muutoinkin sanottava, etta ne ovat kylla olleet kaikki aivan loistavia. Emme ole viela kertaakaan saaneet Argentiinassa ravintolassa huonoa viinia (Uruguayssa tilanne oli tosin hieman painvastoin). Paikalliset itse kuulemma suosivat punaviineja ja niita mahdollisimman kuivina.

Eilinen ilta ja tama paiva onkin sitten mennyt lepaillessa,
ViinitarhaViinitarhaViinitarha

Portugalilaisten 1897 aloittama viinitarha antaa satoa edelleen. Mendozan vahainen vuotuinen sademaara antaa osaltaan rypaleille erikoisen hyvan kasvualustan.
koska Hannu nappasi jostain itselleen pienen flunssanpoikasen ja on niistellyt nenaansa sangyn pohjalla. Niin tai siis sangyn pohjalla on valilla tarkoittanut etta han on "hyppinyt" sangyn paalla tasajalkaa, "karannut" kaupungille tai "viihdyttanyt" Hannaa lukemattomin eri tavoin. Irma: tasta meidan olisi pitanyt puhua etukateen... Hannu vaittaa, etta han on aina sairastanut yhta kiltisti.... 😊 Toivotaan, etta kuume on nyt ohi, koska huomenna meilla molemmilla on mukava paiva tiedossa: Hannu lahtee katsomaan vuoria koko paivaksi (joista toivottavasti nakyy edes jotain, koska vuoristossa tulee kuulemma lunta) samalla kun Hanna karrataan ratsutilalle ja hevosen selkaan neljaksi tunniksi.

Onneksi molemmat kamerat ovat taas kunnossa! Sormemme ovat ristissa, ettei vuorilta ala tulla lunta, koska kuulimme, etta Chileen vieva tie on runsaan lumisateen vuoksi tukossa. Ajatella, etta Hanna luuli matkalle lahtiessaan paasevansa nauttimaan auringosta ja lammosta ja ennen kuin huomaakaan niin Hannu on hostellin vastaanotossa kyselemassa minne han paasisi laskettelemaan! Taalla pain Argentiinaa on nyt matkailu sesonki (vaikkei se ainakaan meidan hostellissa nay), koska paikallinen laskettelukeskus avaa (ehka) ovensa talla viikolla. Niin, etta kiitos kun olette kaikki kertoneet Suomen ennatyslampimasta kesasta.... Mekin paasemme ehka parin kuukauden paasta pois lumirajalta. 😊

ViinitynnyreitaViinitynnyreita
Viinitynnyreita

Makua viinille...
Yksi viinipullo, kaksi viinipulloa...Yksi viinipullo, kaksi viinipulloa...
Yksi viinipullo, kaksi viinipulloa...

Kuvan ottamisen jalkeen Hannu melkein tuhosi trukillisen tilan viineja... :)
Hannu sairastaaHannu sairastaa
Hannu sairastaa

Karhunpoika sairastaa... Hiihtopipon lapi ei ainakaan lampo karkaa.

12th July 2006

Mitäpä muuta...
...tuohon kesälämmön kaipuuseen voi kommentoida, kuin että "mitäs läksit!!" (p-p peteliuksen äänellä, missähän ohjelmassa se aikoinaan tuo lause olikaan...). No mutta ehkä nämä lämpöolosuhteet heittävät vielä kuperkeikkaa, kun täällä kesä muuttuu syksyksi ja talveksi ja teillä taas koordinaatit muuttuvat. Mukava on ollut taas lukea näitä teidän seikkailuja, tässä voi mukavasti hieman lykätä töitten alotusta näin aamutuimaan... Toivottavasti retkenne onnistuivat - jään odottelemaan raporttia! (Hanna, vastailen meiliin kun ehdin.....:))
13th July 2006

Irma-äiti
Ihan joka päivä ei Suomessakaan kesälämpöä ole riittänyt , sillä kovat tuulet ja suoranaiset myrskyt ovat riepotelleet Suomi-Äidin helmoja oikein olan takaa.Itä-Suomi on kokenut pahimmat kolhut ja kuhmut , kun lumipallon kokoiset rakeet iskeytyivät talojen ikkunoihin särkien ne ja ovat pommittaneet atoja niin, että pellit ovat kuoppia täynnä. Niin että osataan sitä meilläkin briljeerata arktisilla olosuhteilla! Hauskaa on lukea teidän kirjeitänne ja huumorilla höystettynä ne saavat meidät lukijat innolla odottamaan uutta viestiä.Raskasta ja vaativaakin matkallanne varmasti paljon tapahtuu, mutta yhdessä jaksatte kaiken paremmin. Hannun sairastelu ei onneksi vaikuta kovin vakavalta, koska jaksaa pomppia vielä,joten parempaa vointia vain toivottelen. Vielä kommentti Intiaan matkaamista varten:välttäkää Mombasaa, siellä on ollut useita pommiattentateja rautateillä ja surullista tuhoa sivilien kohdalla. Lämpimät terveiset:äidiltä ja isältä

Tot: 0.281s; Tpl: 0.012s; cc: 16; qc: 70; dbt: 0.2274s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb