San Salvador de Jujuy - Humahuaca Y Salinas Grandes


Advertisement
Argentina's flag
South America » Argentina » Jujuy » Purmamarca
March 18th 2007
Published: March 18th 2007
Edit Blog Post

San Salvador de Jujuy... de poort naar de Quebrada...

1600km van Buenos Aires, maar lichtjaren verwijderd in termen welvaart, cultuur en traditie... Jujuy lijkt ook meer gemeen te hebben met zijn buurlanden Chili en Bolivië; deze regio spreidt zich dan ook over een grote archeologische zone en de inca-invloeden zijn hier dan ook erg uitgesproken. Ik herken de typische indiaanse gezichtstrekken uit Bolivië en de Quechua taal weerklinkt overal...
In Buenos Aires kon ik me gemakkelijk voorstellen dat ik me in Europa bevond, maar in Jujuy is het onmogelijk om te vergeten dat je in Zuid-Amerika bent!

Ik ben blij dat mijn ouders de Argie en Andes zijde van Argentinië kunnen ontdekken!

Gelegen op 1259m hoogte, geniet de rustige hoofdstad van de provincie Jujuy het hele jaar van een lente klimaat. Het stadje zelf heeft weinig spectaculaire sites, buiten de San Francisco kerk waar je binnen schilderijen ziet die gecreëerd werden onder de Cusco school, die op haar beurt dan weer was beïnvloed door de Vlaamse schilderkunst van de 16de Eeuw...
Jujuy zelf is doods als we er toekomen, op een zondag. We waanden ons in een soort cité des morts! De volgende avond wisten we niet wat we zagen! Druk, druk!

Eenmaal buiten Jujuy transformeren de groene valleien zich langzaam in een onherbergzame ravijn - gekend als de Humahuaca vallei- bestrooid met veelkleurige rotsen in vreemde vormen. De Quebrada de Humahuaca is een keten van roestkleurige bergen ( precies gigantische dulce de leche ) en oude nederzettingen. We zien kleine, pittoreske dorpjes op onze weg, waar de inheemse boeren met hun getaade gezichten proberen te overleven door de stoffige aarde te bewerken... We stoppen in een indiaans dorpje, Purmararca, aan de voet van de zevenkleurige berg ( en ´t zijn er inderdaad zeven, ik heb ze geteld!) ... een natuurlijk wonder, een waar kleurenpalet... Het dorpje is gecentreerd rond de plaza, omzoomd door huisjes gemaakt uit adobe en honderdjarige bomen... doet je denken aan Andalusië... Hier vind je felkleurige ponchos, andische muziekinstrumenten en ceramiek. En veel toeristen! We rijden noordwaarts via de Jama- route ( die leidt naar Chili ) naar de altiplano, de puna jujeña. In dit wilde en lege ( ik kan het niet anders zeggen) bergland vinden we de Salinas Grandes, een immens grote zoutvlakte op meer dan 4000m hoogte... Het verblindend wit contrasteert zo sterk met het andische landschap! Bloedmooi! We hebben Pachamama - Moeder aarde - van haar krachtigste en meest magische kant gezien...



Additional photos below
Photos: 6, Displayed: 6


Advertisement



Tot: 0.129s; Tpl: 0.01s; cc: 14; qc: 72; dbt: 0.1023s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb