Blogi La Bocasta

South America » Argentina » Buenos Aires
July 7th 2006
Published: July 11th 2006

La Boca, La Boca, La Boca... Kuinka ihmeessa voisimme kertoa teille miten hieno ja varikas kaupungiosa tama on? Annamme kuvien puhua enimmalti (siten kun taas saamme niita lisattya), mutta koska molemmat todella pidimme taiteilijoiden valtaamasta Buenos Airesin esikaupungista, niin yritamme valittaa edes osan siita teille.

Kun La Bocaan saapuu bussilla niin ei tarvitse miettia mista tietaa koska on jaatava pois. Kun talot muuttuvat kirkuvan oransseiksi, vihreiksi, punaisiksi ja kaikeksi silta valilta, olet perilla. Ja ystavallinen bussikuski pysahtyy koska vain; ei valia onko koko kadulla pysakkia vai ei. Ja vaikka suurinosa alueesta onkin pyhitetty turistien viihdyttamiselle, ei nakemista ole koskaan liikaa. Tauluja, valokuvia ja kasintehtyja matkamuistoja olisi voinut tuijottaa vaikka koko paivan. Aurinkokin paistoi koko paivan! Saaliimme oli hyva: Hannu sai leikkia kameroilla koko iltapaivan koska kuvattavaa riitti ja Hanna sai vihdoinkin himoamansa Argentiinapaidan. Pitkahihaisena tietenkin, talvella kun ollaan liikkeella.

La Bocassa ihmisilla tuntui olevan hymykin herkemmassa kuin muualla Buenos Airesissa! Taman todisti enemman kuin kukaan lennosta nappaamamme taksikuski Eduardo, jolla oli tayden palvelun taksi. Saimme paitsi halvimman taksikyydin Buenos Airesissa myos taydellisen opastetun turistikierroksen, karttoja, matkailuesitteita ja reipasta jutustelua koko matkan (rupattelu lue: Eduardo puhui puhumasta paastyaan ja me nyokyttelimme takapenkilla ja yritimme kaantaa toisillemme ne espanjankielen sanat, jotka ymmarsimme).

Tata yllakuvatun kaltaista rupattelua olemme harrastaneet enemmankin talla matkalla. Sanakirjasta tulee tarkistettua vahan valia sanoja, jotka saattaisivat olla tuo, mutta ehka ei.... Paikalliset ovat olleet todella innokkaita tietamaan mista tulemme ja on ollut positiivinen yllatys, etta kertaakaan ei ole tarvinnut selvittaa missa Suomi sijaitsee! Hyva me! (tai sitten he eivat tunne koko maata). Se mita Suomesta taalla tiedetaan on, etta siella on kylma (sen sanan osaamme espanjaksi...), sellutehtaasta on tiedetty parissa paikassa ja etta Suomi sijaitsee Skandinaviassa. Mainitsemisen arvoista on kuitenkin etenkin eraan nuoren irlantilaisen historianopettajan Suomi-tietous, joka paihitti Hannunkin talvisotatiedoillaan. Kaikkia (ainakin teita insinooreja) kuitenkin kiinnostaa tuo suhtautuminen sellutehtaaseen. On ollut mielenkiintoista, etta kaikkien vastaus asiaan on ollut aivan sama ja lyhyen ytimekas: politiikkaa ! - Ei ole siis viela tullut mieleen, etta pitaisi lahtea itsepuolustuskurssille.

Muutamia muita "hauskuuksia", joita olemme reissullamme tahan mennessa oppineet -huikean espanjankielen taitomme lisaksi:
* 8 tunnin bussimatkalla voi myos Argentiinassa kuunnella kannykan soittoaania yllattavan paljon
* 8 tunnin bussimatkalla paras paikka on portaiden ylapaassa, koska edessa olevan kopin paalla voi venytella jalkoja - ja ne todella kaipaavat venytysta
* pieni ruoka-annos tai olut voi tarkoittaa lautaselta yli vuotavaa annosta tai litran olut pulloa. Viela emme ole keksineet miten ne pienemmat tilataan...
* valttamatta ei tarvitse tietaa mita sinulta kysytaan kunhan vain muistaa mita siina vaiheessa keskustelua yleensa kysytaan.

TuristitaksiTuristitaksi
Turistitaksi

Ei jaane epaselvaksi, etta paaosa asiakkaista - tai asiakkaiksi kelpuutetttavia (?) - on turisteja.

Tot: 0.121s; Tpl: 0.011s; cc: 12; qc: 31; dbt: 0.0357s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb