Pannenkoeken

February 12th 2011
Published: July 30th 2017

Geo: -41.7581, 171.602

Zaterdag 12 februari

Stilaan vorderen we naar het Noorden van het Zuidereiland. Vanmorgen hebben we rustig uitgeslapen en zijn we tegen 10u vertrokken voor een rit van zo'n 270 km. De eerst 150 daarvan was door bos- en berglandschap tot Hokitika. Hokitika was het eerste plaatsje van enige omvang dat we tegenkwamen. Het is de hoofdstad van de bewerking van jade en New Zealand greenstone. We hebben ons niet te veel laten verleiden door de juwelen en zijn maar iets gaan drinken in het Café de Paris. Daarna ging de rit verder langs de mooie, wilde westkust aan de Tasmaanse zee. In Punakaiki zijn we gestopt om de beroemde pannenkoeken rotsen (pancake rocks) te gaan bekijken en de blowholes waar de wilde zee in omhoog blaast.

Het was nog geen vloed, wanneer het effect het mooist is, maar de wandeling langs de pannekoekenrotsen aan de zee was toch de moeite. Een paar kilometer verder hebben we dan nog een tweede korte wandeling gemaakt, de Truman track, die door het dichte bos naar het strand en een watervalletje aan zee leidde. We hebben ook ontdekt dat het mooie weer zijn nadelen heeft, we zagen er als twee tomaten uit na
deze wandeling. Aan de pannekoekenrotsen, hebben we dan ook maar een pannenkoek gegeten met warme krieken. Daarna was het nog een uurtje rijden tot onze camping in Westport, vlak aan de zee. De zeehondenkolonie in de buurt laten we even gerust.

Heel toevallig zijn we hier onze Britse vrienden van de pinguïns weer tegen gekomen.
Ondertussen zijn we al ervaren campers en weten we al dat we alle kastjes en schuiven moeten sluiten tijdens het rijden, of alles komt eruit. Collega campers hier hebben heel hun glasservies mogen bijeenvegen omdat ze een kastje vergeten waren te sluiten.

Lunch : Cafe de Paris, 19 Tancred Street, Hokitika

Tot: 0.363s; Tpl: 0.018s; cc: 11; qc: 52; dbt: 0.0123s; 1; m:saturn w:www (104.131.125.221); sld: 1; ; mem: 1.3mb