Milford Sound

Oceania » New Zealand » South Island » Milford Sound
November 20th 2007
Published: November 29th 2007

Ennen Queenstownista lähtöä käytiin päivittämässä vielä blogi, koska fjordeilla tuskin olisi kunnon yhteyksiä. Siinä sitten kierreltiin Queenstownin keskustassa etsien kahvilaa, jossa olisi ilmainen langaton. Maapalloa kiertäessämme ei olla vielä löydetty johdonmukaisuutta sille, miksi joissain paikoissa netti on ilmainen ja miksi toisissa ei. Pienen kiertelyn jälkeen kuitenkin löydettiin kahvila, joka oli varustettuna ilmaisella langattomalla verkolla. Paikka oli onneksi varustettu myös erinomaisella kahvilla. Autolle palattuamme huomattiin kuinka paikallinen parkkipirkko kirjoitteli meidän koslalle sakkoa. Kahvittelutauko oli ylittynyt puolella tunnilla, kuten myös auton parkkiaika. Onneksi parkkipirkko katsoi toisen kerran koslaamme ja huomasi, että ei kylvetä rahassa. Pirkko antoi armon käydä oikeudessa ja sakkolappua repiessään toivotteli meille vielä hyvät päivän jatkot!

Kaupassa käynnin jälkeen aloitettiin matka kohti Milford Soundia. Matkalla nähtiin taas hulppeita maisemia ja vaihteluna todella pitkiä suoria teitä. Matka Milfordille meni Te Anau-nimisen kaupungin läpi. Siellä Katja nautti ei niin hyvän kasvissosekeiton ja Tomi taas tutustui paikalliseen herkkuun nimeltä Fish & Chips. Tosin taitaa tuo jälkimmäinen rasvapommi olla englantilaisten tuomisia.. Matkalla Milfordille pysähdeltiin vähän väliä ja käveltiin metsäpolkuja pitkin tai ihmeteltiin lampien kirkkautta. Ajettiin katsomaan vielä vesiputoustakin 18km päähän hiekkatietä. Ei ollut ruuhkaa koska sinne ajaessamme ei tullut yhtään autoa vastaan. Onneksi kosla ei jättänyt meitä sinne, koska kännykässä ei ollut yhtään kuuluvuutta. Lähestyessämme Milford Soundia tie alkoi nousta ylös vuoria kohti ja huipulla meitä odotteli autotunneli. Tämä tunneli tosin ei vastannut lähellekään keskiverto autotunnelia. Tunneli oli hitusen päälle kilometrin pituinen, mutta kun ajettiin läpi, niin sieltä ei löytynyt lampun lamppua. Tiekään ei ollut mikään tasainen vaan isoja kuoppia ja epätasaisuuksia täynnä. Paikka oli täynnä myös vesihöyryä. Eli kun laittoi pitkät päälle, niin ei kovin pitkälle eteen kuitenkaan nähnyt. Joten hyvin pitkälti tuntui siltä, kun olisi ajanut johonkin hiilikaivokseen. Onneksi valoa alkoi pian näkyä tunnelin päässä ja ulos tullessamme huomattiin kuinka sää oli aivan toisenlainen tunnelin toisella puolella. Milford Soundin puolella oltiin pilvien tasolla ja ilman kosteusprosentti oli todella korkea verrattuna vuoren toiseen puoleen. Nyt taas alkoi pitkä laskeutuminen merenpinnan tasolle. Matkalle majapaikkaan nähtiin satoja vesiputouksia, jotka laskeutuivat pilviharson takaa. Annettiin matkalla parille reppumatkalaiselle kyyti merenrantaan, kun oli trekkaajilta varmaan puhti loppunut kesken. Meidän hostelli tuntui ihan mukavalle. Tosin kun oltiin varattu se sen verran myöhään, oli meille vain dormipaikkoja jäljellä.

Seuraavana aamuna lähdettiin paattiristeilylle. Aamulla huomattiin, että meidän paatti lähtisikin tuntia luultua myöhemmin. Ihan hyvä, joten ei tarvinnut kiirehtiä aamiaisen kanssa. Aikaa kulutettiin lukemalla lehtiä aamun valossa. Vettä tuli taivaalta oikein kunnolla, mikä ei kyllä tullut yllätyksenä (Milfordissa sataa keskimärin kuusi metriä vuodessa). Satamaan huristeltuamme hypättiin paattiin ja nautittiin matkapakettiin kuuluvasta muffinssista ja hyvästä kahvista. Matkalla paatin kapteeni kertoili meille miten Milford Soundin vuonot olivat syntyneet ja siitä kuinka paljon siellä tulee vettä taivaalta. Ennätys taisi olla jotain puolisen metriä 24 tunnin sisään. Vuoren huippuja ei nähty, koska ne olivat piilossa pilvipeitteen takana. Ehkä se toi vielä enemmän vaikuttavuutta maisemaan.

Paatin saavuttua satamaan sanottiin Milford Soundille morjens ja aloitettiin matka kohti Uuden-Seelannin eteläisintä kaupunkia Invercargilliä. Matka pysähdyksineen sinne kestikin sitten kuutisen tuntia. Löydettiin sieltä onneksi hyvä kämppä, jonne oli hyvä lysähtää pitkän päivän jälkeen.

Cascade CreekCascade Creek
Cascade Creek

Patikointia matkalla Milford Soundiin

Tämä nätti puropahanen matkasi ties minne Gunn-järveltä
"Stink wood""Stink wood"
"Stink wood"

Kun musersi tämän puskan lehtiä, niin haju oli tyrmäävä!
Humboldt-vesiputousHumboldt-vesiputous
Humboldt-vesiputous

Ajettiin yhteensä 36 kilometriä soratietä katsomaan tätä "ruikkua"
Matkalta Milford SoundiinMatkalta Milford Soundiin
Matkalta Milford Soundiin

Mirror Lakes. Tuuli teki tällä kertaa meidän peilistä väreilevän..

Tot: 0.294s; Tpl: 0.014s; cc: 13; qc: 76; dbt: 0.2492s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb