Fox Glacier & West-Coast

New Zealand's flag
Oceania » New Zealand » South Island » Fox Glacier
November 22nd 2011
Published: November 22nd 2011

De Westkust hier heeft het meeste regen van het land. En als het regent, dan giet het! Je neemt best bij elke wandeling een regenjas mee! Ook al is het zomer en snikheet, toch kan er elk moment een storm uitbarsten!
De westkust ligt tussen de Alpen en de Tasman Sea. Er zijn hier 5 nationale parken (het meeste in de West kust streek), de hoogste bergen zijn hier gelegen en het beroemdste de gletsjers tussen het regenwoud!

In de gletsjers hier kan je wandelen. Weliswaar met een gids , want ze zijn ook zeer gevaarlijk. Bijna jaarlijks zijn er hier, al dan niet, dodelijke ongevallen van toeristen die zich buiten de veilige zone willen begeven of zonder gids de gletsjers willen bezoeken.
Wie de gletsjers in wil moet ook voorzien zijn van de nodige hulpstukken zoals een wandelstok, ijsschoenen met van die pinnen op, muts & andere warme kledij, speciale botten, helmen, touwen etc. Maar de meeste gidsen zijn van een organisatie en bieden dit wel aan in hun pakket. Voor wie dit durft en aankan moet dit wel de moeite zijn om dit te bezoeken, zo in een gletsjer wandelen! Er staan hier van die foto's op elk boekje dat we in onze auto hebben, en het is een 'must do' voor een echte wandelaar!

Ik noem mezelf geen 'echte' wandelaar, met mijn knie kunnen we maximum 3 uur wandelen op 1 zelfde wandeling, al had Jan het misschien liever anders gezien...we laten elkaar daar vrij in op dat vlak. Ik een dagje uitrusten en hij mag gaan bengelen op een hangbrugje.

Even nog wat Glacier talk (uit boekje South Island Backpackers , been there done it, pass it on!)

Glacier speak:

You're about to discover the most accessible glaciers, so why not brush on your glacier – speak before you get there?
Ablation Zone: where the snow melts.
Accumulation Zone: where the snow collects.
Blue Ice: Compressed accumulation snow zone.
Crevasse: Crack in the glacial ice.
Dead Ice: Left behind after the glacier retreats.
Glacier Flour: Ground rock particles found in milky glacial rivers.
Kettle Lake: Formed with the dead ice melts.
Moraine Debris: Formed at the glacier's side or end.
Sérac Ice Pinnacle: Formed with the glacier rolls over obstacles.

Voor wie wil stoefen tussen de toeristen!

Tot: 0.148s; Tpl: 0.012s; cc: 12; qc: 44; dbt: 0.083s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb