Kilometers vreten op het zuidereiland

Published: January 30th 2009

Christchurch-FranzJosef

Dunedin

Op zoek naar nestelende albatrossen belandden we op Otago Peninsula. Na een eindeloze zig-zag weg kwam de vuurtoren eindelijk in zicht. Helaas was de pier afgezet door een zogenaamde albatrossen-conservatie-vereniging en de enige manier om de grote vogels te bekijken was door 40 dollar te lappen voor een 60 minuten durende wandeling 😞 Nou ja, laat maar! Terug naar de stad dan maar voor de noodzakelijke bezigheden (boodschappen, internet en was) om de tijd door te komen, want de camping was al betaald...

Southern Scenic Route

Omdat we zo snel mogelijk naar Milford Sound (Fiordland NP) wilden rijden, maar toch niet al te veel van het zuiderlijke landschap wilden missen, hebben we de 'Southern Scenic Route' gereden die via Invercargill (vertrekpunt voor Steward Island) naar Te Anau loopt; vele kilometers asfalt door prachtig bergachtig gebied met af en toe een snapshot van de ruige zuidelijke oceaan.

Eenmaal aangekomen in Te Anau slaan we eten en benzine in (die al met 30c/l gestegen is sinds onze aankomst), want in Milford Sound zijn geen voorzieningen anders dan een boel toeristenboten en tientallen helikopters. De weg naar Milford Sound is een van de mooiste die je je kunt voorstellen.
PinguinPinguinPinguin

Deze 'yellow-eyed' pinguins leven aan de kust bij Moeraki
Omgeven door hoge bergpieken die ineens honderden meters omhoog rijzen, waan je je in een compleet andere wereld (een gedeelte uit Lord of the Rings is hier dan ook opgenomen). We maken een wandeling naar een van de toppen en camperen aan een groot gletsjermeer; gezegd moet worden dat een potje koken met zo'n uitzicht wel heel bijzonder is.

Milford Sound

De volgende dag maken we een boottocht door de fiorden richting de Tasmaanse Zee. We hebben geluk met het weer (normaal regent het 2 van de 3 dagen). Het is prachtig helder, en ondanks de straffe wind genieten we van de hoge kliffen met watervallen die soms wel 150 meter naar beneden kletteren. We brengen ook nog een bezoekje aan het onderwater-observatorium waar we er achter komen dat het daar onder water net zo uit ziet als in Nederland 😊

Nagenietend van al dit natuurgeweld rijden we richting het Noorden. Queensland hebben we snel gezien. Deze stad is vooral interessant voor de trillseekers. In de winter kan je hier snowboarden en skiien en 's zomers springen er honderden mensen per dag uit vliegtuigen en van hijskranen (met een elastiekje om de benen). Wij besluiten onze adrenaline te verhogen door een bezoekje aan de Fox en Franz-Jozef gletsjers. Deze gletsjers zijn ondanks de 'klimaatverandering' nog steeds behoorlijk groot en hoewel ze een wasbeurt kunnen gebruiken (door de grote hoeveelheden sediment wordt het ijs een beetje grijs) blijft het imposant om naar te kijken.

Een ijsklimavontuur bewaren we voor de toekomst, en we rijden verder naar het noorden...

Tot hoors!

Gefossiliseerd bosGefossiliseerd bos
Gefossiliseerd bos

Dit gefossiliseerde bos aan de zuidkust laat een aantal bomen zien die al 60 miljoen jaar oud zijn
Uitzicht uit de tentUitzicht uit de tent
Uitzicht uit de tent

Op deze campeerplek hadden we prachtig uitzicht over een gletsjermeer. Helaas zaten er wel 1001 zandvliegen...
Key summitKey summit
Key summit

Wandeling in het Fiordland NP
Bijdehante KeaBijdehante Kea
Bijdehante Kea

Deze alpine pappegaai vreet het rubber van je autodeur. Gelukkig hebben we een autoverzekering :)

Tot: 0.108s; Tpl: 0.012s; cc: 12; qc: 57; dbt: 0.0538s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb