Op weg naar Blenheim

New Zealand's flag
Oceania » New Zealand » South Island » Blenheim
December 7th 2011
Published: December 7th 2011

Ergens onderweg hadden we een slaapplekje waar we 's morgens alweer gebruik maakten van het 'speelgoed' dat er was. Dit keer een touw met een stok = schommel! Heel leuk schommelen aan de boom! (kijk vooral naar Jan – zijn gezicht voor en na-) grappig!

Wat we op onze weg tegenkwamen: een zoutmeer, we kochten ook een zak mandarijnen en een zak broadbeans (ik weet geen vertaling hiervan) bij de boer voor 1 nz dollar = 60 cent!, we zagen een oud huisje (cottage) het eerste schooltje in Blenheim.

In Blenheim zelf gingen we naar de bib om op te zoeken hoe je de bonen moest klaarmaken. Er stond overal op dat de bonen best te eten waren begin van de lente (hier is het eind van de lente). We vonden de broadbeans terug in 1 kookboek waar er op stond: koken.
Ok zo simpel? We deden de test! Er moet toch iets misgegaan zijn, want ze waren niet te eten! Héél bitter en er lag een soort velletje op , eikes! De bonen in de vuilbak , de dag nadien naar de mandarijntjes gegrepen. Ook daar hadden we niet veel geluk met eetbare mandarijnen eruit te pikken. Vele waren vanbinnen beschimmeld en andere waren helemaal droog. Geen idee waarom de boer dit nog wou verkopen...

Blenheim zelf hebben we vluchtig bezocht. Het is niet de moeite om hier te stoppen. Wel om goedkoper te tanken.

Vanuit Blenheim gingen we richting Picton. Picton is dé vertrekplaats om naar het Noordereiland te reizen. Er zijn maar 2 ferrymaatschappijen, dus was het gemakkelijk om prijzen te vergelijken. Tip: boek via het internet, dan is het goedkoper! En 's morgens vroeg (de ferry van 6u20) is dé goedkoopste!
Vanaf Picton kan je naar de Marlbourough Sounds gaan en de Queen Charlotte Track bewandelen.
Als je de track (wandeling) helemaal wil doen op de eilanden dan ben je 10 dagen onderweg!
De baan zelf ernaar toe , richting de sounds is niet zo eenvoudig! Ten eerste mag je niet op je kaart kijken of je komt dronken. Het is draaien en keren!
Er zijn ook niet zo veel slaapplaatsen. (ik bedoel dan campings) We vonden 1 DOC dat nog te betalen was, maar deze stond vol. De vorige camping was ons te duur. We besloten om dan wat verder te rijden maar vonden geen meer! Ons boekje stond vol met campings die enkel per boot te bereiken waren!
Lap! En nu? Wel, we vonden het nog een goed idee om op een picnicplek te staan. Er stond nergens een bord van 'no camping'. Tijd om de bonen klaar te maken en vrij te camperen...tot 's morgens vroeg een luide 'bonk' op onze wagen.

Een man klopte op onze auto en zei: 'je kan tot 200 dollar boete krijgen door hier te camperen' wij zeiden 'er staat nergens een bordje met 'no camping'. Maar er was geen stok tussen te krijgen. De man zei opnieuw 'je mag in de hele streek niet vrij kamperen dus ik geloof niks van wat je zegt'. We dachten even een boete te krijgen, maar hij sprong rap terug in zijn wagen. We bekeken de auto vanuit de spiegel. Het was geen politie.
We beseften dat we wel in een 'watched neighbourhood area stonden'. Dus een buurt waar er een bewaker rondliep of kon opgepiept worden. Misschien dat één van de buren ons verdacht vond. Wij zagen alvast geen huizen in de buurt...

In ieder geval hadden we een héél rap ontbijt en waren we héél rap aangekleed! In 5 minuten is een nieuw record!

We reden verder naar Havellock. Havellock is een klein kuststadje dat zeer gekend is voor zijn groene mosselen. Het was uiteraard ' s morgens vroeg dat we in het stadje terecht kwamen dus de mosselen hebben we niet geproefd. Misschien doen we dit in het terugkeren.
Want als we naar het Noordereiland willen moeten we dezelfde weg terug nemen richting Picton.
Het eerste wat ons opviel in het stadje was een houtbewerker. (zie foto's) prachtige houten banken en picnictafels.
>>Papa? Iets voor jou? Kan jij ons ook zo'n bank maken voor in de tuin? =)

Verder hebben we nog wat rondgewandeld aan de haven zelf. Jan droomt van een zeilboot te kopen of een kano.
De kano is nog een optie. Dan kunnen we de Gentse binnenwateren rondvaren , een zeilboot is net iets te hoog voor ons budget. Milieuvriendelijk want je hebt geen auto nodig om in't stad te geraken =)

Tot: 0.159s; Tpl: 0.012s; cc: 12; qc: 48; dbt: 0.0972s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb