Vindomsust Vulkanvovelse


Advertisement
New Zealand's flag
Oceania » New Zealand » North Island
December 20th 2019
Published: December 20th 2019
Edit Blog Post

New Plymouth 0New Plymouth 0New Plymouth 0

Udsigten fra hytten, sigtbarheden er cirka nul.
Så er jeg igen kommet tilbage til civilisationen. Denne gang har jeg været en tur i Egmont National Park, som tager udgangspunt i den 2500 m høje vulkan Mt Egmont (Eller Taranaki, som er Maoriernes navn for vulkanen.)

Turen startede onsdag morgen i regn og stærk vind, med en udsigt til at blive bedre i løbet af dagen. Der var dog heldigvis kun ca. 4 timers vandring til den hytte jeg skulle sove i. Hverken regnen eller vinden stoppede dog inden jeg nåede hytten. Det betød at normalt små bække, som let kunne krydses, pludselig var ret store, og krævede et øjebliks koncentration, for at finde den bedste rute over. Og vinden var et seriøst problem på den nogen gange meget åbne rute. Regnen havde også sørget for at stien mange steder ikke var en sti, så meget som den var en å. Jeg formåede dog at holde mine fødder tøre de første tre timer... Da jeg endelig nåede frem til hytten mødte jeg en familie som havde været fanget der hele dagen før, da man skulle krydse en (normalt meget lille) å, som var meget stor grundet den endnu større mængde regn dagen før. I hytten kunne jeg få
New Plymouth 1New Plymouth 1New Plymouth 1

Alt mit våde tøj hænger til tørre.
tørrer alt mit tøj, og jeg kunne udnytte brændeovnens fulde kapacitet, da jeg var den eneste der overnattede den nat.

Torsdag fortsatte jeg videre, først over sumpen Ahukawakawa, som befinder sig mellem Mt Taranaki og den meget ældre vulkan Pouakai. Skyerne dækkede stadig hele himlen, men jeg kunne dog se længere end 10 meter. Også vinden fortsatte med at suse helt vildt, men det skulle vidst være normalt. Senere på dagen forsvandt skyerne (Eller, jeg gik ud af dem, de har sig med at koncentrere sig omkring det øverste af vulkanen) og jeg fik en god udsigt over både Taranaki og det omkringliggende landskab. Jeg havde oprindeligt planlagt at bruge tre dage på turen, men der var udsigt til dårligt vejr fredag, så jeg valgte at fortsætte hele vejen igennem, og endte med en cirka 7 timers dag. Jeg ankom tilbage til Besøgscenteret hvor jeg havde en shuttle tilbage fra ca. 14.30, men min shuttle kørte altså først 17.30. Heldigvis mødte jeg den familie jeg havde mødt i hytten dagen før, og de tilbød at køre mig tilbage. Uheldigvis brød deres bil så sammen, og jeg måtte gå de sidste 3 kilometer tilbage.

I dag har jeg været
New Plymouth 2New Plymouth 2New Plymouth 2

Åen (eller som DOC gerne vil betegne den; stien) er en smule besværlig at fortsætte ad her.
i Puke Ariki, som er det lokale museum, besøgscenter og alt-muligt-andet i New Plymouth. Museet rummer både en udstilling om områdets natur, dyr og geologi, samt en udstilling om Maori kultur i området. Bagefter tog jeg til den lokale park Pukekura, som er dyldt med søer og gamle træer.

Det var vidst det for i dag. Og hvis nogen skulle være i tvivl, nej, jeg er slet ikke kommet i julestemning, det er altså lidt svært i det her miljø.

Og lige til sidst. Jeg har for en gangs skyld fået sat orden i billedernes rækkefølge, bare rolig, det sker nok ikke igen. Og så synes jeg lige at i skal læse historien om nordøens vulkaner. https://www.gotongariro.co.nz/page/maori-history-and-legends.html


Additional photos below
Photos: 10, Displayed: 10


Advertisement

New Plymouth 3New Plymouth 3
New Plymouth 3

På en god dag kan man få et rigtigt flot billede her, men ikke i dag. :(
New Plymouth 4New Plymouth 4
New Plymouth 4

Et smukt skilt der virkelig sætter en torn i siden på en, hvilket smukt billede jeg nunne have fået.
New Plymouth 5New Plymouth 5
New Plymouth 5

For første gang deler skyerne sig og jeg får et glimt af Taranaki.
New Plymouth 8New Plymouth 8
New Plymouth 8

Én af de mere spændende broer der skulle krydses i løbet af min tur.
New Plymouth 9New Plymouth 9
New Plymouth 9

Dette er et cirka 2000 år gammelt træ, midt inde i New Plymouth.


Tot: 0.083s; Tpl: 0.011s; cc: 5; qc: 44; dbt: 0.0396s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb