Pernille og André

Oceania » New Zealand » North Island » Whangarei
January 6th 2008
Published: January 6th 2008

Kæreste alle sammen
For syv søren hvor tiden dog flyver af sted… Det er længe siden vi har været wireless - vi har nemlig holdt en dejlig lang juleferie:-)
…..men for at starte hvor vi sluttede sidst, må vi lidt tilbage i tid…20 december skulle vi sejle den 3 timer lange sejlads fra sydøen til nordøen. Mange sammenligner den med ”smuk som skærgården”. Den var også virkelig smuk med regnbue, skovbeklædte bjerge, klipper, og uforglemmelig solnedgang, men vi syntes nu godt svenskerne kan være stolte af deres skærgård. Nå, men vi sad øverst på dækket, André og Sofie var lige gået ud for at tage endnu flere fotos af Cook strædet, der er opkaldt efter Capt. Cook, da en kæmpe bølge pludselig oversvømmede hele dækket incl. André, Sofie og andre folk. Hele færgens besætning, og alle der kunne tale himlede op. Det skete kun en gang, og ind kom en noget forskrækket Sofie og André, som var fuldstændig gennemblødt (også kamera:-). Vi syntes det var mærkeligt, der pludselig kom sådan en mega voldsom bølge, da vand og vejr var helt roligt inden, og blev først rigtig forskrækket, da vi senere hørte der havde været jordskælv, og det var følgerne heraf…Tænk vi skulle udsættes for en tsunami. Jordskælvet var lidt udfor Gisborn og var 6,4 på richter skalaen. 1.3 millioner mennesker havde mærket det, og der skete skader for mange mill.$....Vi kom nu sikkert i land i Wellington, og indlogerede os straks på det jordskælvssikrede hotel Holiday Inn - det ved man hvad er:-)
Har en masse at fortælle om skønne Wellington, men hvis der også skal være plads til lidt andet må I høre om det en anden dag.
Den 23 dec. ankom vi så til Auckland i vores personbil (havde sagt farvel til vores Camper på sydøen) hos vores søde venner Romie, Oliver, og deres datter Sophia. Der var stor gensynsglæde (havde ikke set dem i 1½ år), og det var virkelig skønt at sidde på deres terrasse og bare sludre, grine, drikke god lokal vin og fylde sig med BBQ. Ungerne hyggede sig, og vi følte os straks hjemme i deres store hjem… ret fedt at få sit eget badeværelse og to gæsteværelser.
Vi lagde vores, hjemmefra bragte gaver under træet og brugte d. 24 på at sejle ind til Auckland city, slentre rundt i gaderne, drømme om alt det billige Roxy og Quiksilver vi ikke har plads til, lunch i solen på havnen og besøge Oliver på jobbet.
Juleaften spiste vi junkfood på stranden, ja alt var lige som det skulle være…
New Zealand er det land i verden der først får julemorgen….og det fik vi:-) Sophia piskede rundt kl. 06.00, og alle væltede ud af sengene med store smil på læberne. Søde Romie havde selvfølelig sørget for julestrømper til alle tre børn, og det var bare hyggeligt at sidde der og se dem åbne sokker denne julemorgen. Alle blev herefter gænget i bad og vores fineste tøj blev fundet frem, kalkunen skulle i ovnen, morgenmad med solskin på terrassen og så lidt senere kom Romies forældre. Sherry blev serveret i kæmpe glas (ikke lige vores smag kl. 10 om formiddagen) og så kastede alle sig ellers over deres gaver….. Vi fik ca. 5 hver, og Sophia ca. 500…men det var bare så hyggeligt og afslappende, og senere spiste vi løs af stor kalkunsteg og lam med champagne til. Gin og tonic til osten og vin til Christmas pudding, jeg siger Jer vi var trætte senere på aftenen.
Tusind, tusind tak til Jer der har sendt gaver med til os… virkelig dejligt, og alt er blevet brugt, læst og løst af os alle fire på kryds og tværs.
Da vi havde sundet os ovenpå juledagene tog vi alle 7 af sted sydpå til Lake Taupo og Rotorua. Her stoppede vi ved Wai-O-Tapu - verdens røvhul. Endnu et berømt område med termiske aktiviteter. Jordens indre boblede op om fødderne på os og udsendte en hørm af rådne æg. Lugten kom fra de mange skovlholdige kilder. Den ene smukke sø afløste den anden bl.a. Champagnesøen. Der var boblende muddermånelandskab og smukke gejsere fx Lady Knox. Det var en oplevelse at komme så tæt på helvedet, men også at kunne forlade den igen.
Vi ankom hen ad eftermiddagen til Wylie Court Motel. Motellet havde en flot anlagt opvarmet pool på ca. 32 grader, så børnene skulle straks i. Der var frisk vand i uden klor, men egentlig for varmt, da luften var 30 grader….Vi ved godt, vi ikke skal pive over varmen:-)
Om aften tog vi i Polynesian Spa med varme mineralske kilder med panoramaudsigt til Lake Rotorua. Internationale rejseblade har udnævnt det til en af verdens ti bedste spaer. Her lugtede det også som rådden æg og tang fra Karlslunde, men endelig noget der kunne ”helbrede” Andrés tørre fingre/hænder. Der var 4 utrolig æstetiske forskellige bassiner med hver sin temperatur fra 36 til 42 grader, og det var lækkert at kunne prøve forskellige ”natur creme” bagefter. André tog 4 på, bare for en sikkerheds skyld, og havde efterfølgende de blødeste og ”ikke kløende” hænder (hold dog desværre kun i 5 dage)
Generelt lugtede der ikke så slemt i Rotorua - byen der vender vrange ud ad. Vi havde forventet en dårligere lugt i byen, men måske havde vi vænnet os til lugten, måske var den ikke så kraftig, fordi vi boede i udkanten af byen og ikke i ”nærheden” af de berømte kilder.
Så blev det den sidste dag i 2007 og vores 12 års bryllupsdag - men der var ingen friske blomster og morgenmad på sengen, men en hyggelig lille gave fra Romie og Oliver. Lidt uden for Rotorua, 467 Paradise Valley Road så vi ”Trout Springs & Wildlife Park” et hyggeligt lille område - utroligt flot anlagt, med ”bondegårdsdyr”, regnbueørreder og løver med unger. Vi fik mulighed for at kæle med 10 måneder gamle løveunger. Vi var skuffede over at de skulle være bag tremmer, men da vi fandt ud af, hvor store de faktisk var, var det ok. De var ru og slet ikke så bløde som vi troede, og alle syntes det var super sejt at have kælet med løver. I parken drak vi også vand af en 100 % frisk kilde, som Maorierne troede, var helbredende, jeg, og André er meget enig, syntes dog ikke helt det har hjulpet på min ryg - han siger: Alt er som det plejer:-(
Bagefter var der lige tid til en tur i polen, før vi skulle besøge Mitai familien, i en gammel Maorilandsby, med spisning og show om aften. Først så vi deres tilberedning af maden - Hangi - der blev tilberedt/kogt i en jordovn - traditionel polynesisk mad, som vi fik serveret efter deres show. I showet fik vi en autentisk introduktion til Maoriernes kultur. Først fik vi en opvisning i deres padle- og kanonføring, så fik vi lidt at vide om deres spilleinstrumenter, våben, tatoveringer, tro og danse. Der blev hilst ved at tage panden og næse mod hinanden og rakt tunge.
Maden var bedre end på Hawaii, men vi kunne bedre lide arrangementet på Hawaii. Da vi spiste foregik det i telte, mens en Maorimand sang og spillede guitar. På Hawaii spiste vi udendørs, mens der var show i aftensolen og kun fakler som lys. Vi er rigtig glade for at have oplevet begge dele, og syntes stadig deres kultur er noget ”voldsom”.
Arrangementet sluttede med en gåtur i Rainbow Forrest hvor vi så lysende orme og kiwier. Der findes 6 forskellige arter af kiwifuglen og vi så en af dem gå og lede efter mad - virkelig super. Vi syntes alle kiwifuglen er helt uimodståelig!!
Rotorua var en af maoriernes første bosættelse og er den by i NZ der har den største koncentration af maorier, ca. 20 %. Byen er maoriernes kulturelle højborg.
Tilbage til hotellet klokken 22.30. Hurtigt ud i bilerne og ned til byen/søen for at være sammen med 10.000 andre mennesker der lyttede til koncert. Lidt for meget for Sofie med de fulde folk, så vi vendte snuden hjemad kl. 23.30 for at gå i poolen med champagne og jordbær. Første gang vi har prøvet at svømme ind i et nyt år.
Håber I alle havde en dejlig nytårsdag/aften, og alle er kommet godt og sikkert ind i 2008
Jeg ser lige jeg allerede har skrevet alt for meget, og I er ved at dø over at skulle læse al dette - men for os er det hele stadig bare så dejlig en rejse, og vi vil bare dele alle vores oplevelser med Jer.
Har ikke engang skrevet om de flotte hvaler vi har set, hvor sjovt det var at fodre giraffer, da vi begravede en lille pingvin vi fandt på stranden, hvor brune vi er blevet……
Jeg må hellere slutte. Mange tanker til Jer alle, vi taler ofte om Jer!!!
So long until later…..
Håber I alle får en dejlig søndag, nu er vores desværre snart slut.
Miss Sofie, Theo, André og Pernille

6th January 2008

Godt Nytår!
Hej Allesammen Dejligt at høre fra jer igen. Vi var begyndt at frygte at netforbindelsen til NZ var forsvundet. Det er super dejligt at høre om jeres fantastiske oplevelser og sådan en råkold Januar dag kan man al for let drømme sig ned til jer, varmen og oplevelserne. Vi glæder os til at følge jer videre på bloggen. Mange hilsener fra Mikkeline og Pauline, som savner fætter og kusine og allerede taler om, at de snart skal sove sammen :-) Take care! Mvh. Kim
6th January 2008

godt nytår
Kæreste alle Godt nytår og tillykke på bryllupsdagen, vi tænkte på jer mens vi stod sammen med 1 mill. andre på times square i NY. Jeres tur lyder forrygende, sikke en på opleveren, børnene må føle det kedeligt når solrød kalder. I har verdens sødeste naboer, i er heldige, selv om de næsten skræmte livet af os for de var i huset da vi kom. Jeg skal have lavet vinduet efter indbrudet i morgen store-hedebyg klarer ærterne. Alt er vel her, tiden suser afsted, i dag var vi til berits 60 års dag, mettelouise bliver læge om 14 dage, og skal være i kbh. Livet starten nu for os i dk. så jeg tager lige en tur til Island, ole passer hus. Pas godt på hinanden, krammere til alle og hawaii-hilsen til børnene, savner dem:-( mor/mor/sviger & ole

Tot: 0.097s; Tpl: 0.015s; cc: 11; qc: 55; dbt: 0.0427s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb