Daligt vader

Oceania » New Zealand » North Island » Taupo
December 5th 2005
Published: January 1st 2006

Taupo

Planen ar att vi ska ut och vandra, tre dagar runt ett berg i en vacker nationalpark med mer vulkanisk aktivitet. Darfor beger vi oss till Taupo som ar en turistort med utgangslage for transport till vandringen. Dock har vadret blivit samre, (hittills har vi haft tur med det) och medan vi vantar pa battre tider traskar vi runt omkring Taupo. Vi gar en promenad som borjar vid en naturlig varmvattenkalla som mynnar lagligt i en flod sa man kan doppa sig i val tempererade vatten. Dar finns aven en varningsskylt som talar om att man inte ska doppa huvudet. Det maste vara for amoborna som kryper in genom nasan eller oronen och sedan kakar upp hjarnan pa en. Vi tankte doppa oss pa vagen tillbaka, men promenaden blev lite val lang och slutade i osregn sa vi fick skjuts tillbaka till stan av ett par trevliga amerikaner pa brollopsresa. Vi promenerade aven forbi ett maktigt vattenfall "Huka Falls" och "Craters of the Moon" som ar ytterligare ett exempel pa vulkanisk aktivitet. Ett stort mosse-liknande omrade som det ryker ur. Pa sina stallen aven rykande kratrar som man far anta har givit omradet dess namn.
Vi har nu aven lyckats kopa en fagelbok och har kunnat identifiera de flesta av de arter vi sett. Grasanden och grasparven ar val de enda vi kanner igen hemifran, alla andra ar helt nya.

Tot: 0.109s; Tpl: 0.012s; cc: 12; qc: 51; dbt: 0.0599s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb