Tongariro national park

Oceania » New Zealand » North Island » Taupo
February 22nd 2007
Published: August 7th 2007

Mt. RuapehuMt. RuapehuMt. Ruapehu

Den største vulkan i Tongariro national park.
Vores første rigtige tur her i New Zealand blev Tongariro Crossing, en vandretur pÃ¥ 6-7 timer henover 2 vulkaner beliggende i Tangariro National park. Turen er en af de ture man referere til hernede som en ”Great Walk” efter sigende den bedste 1 dages vandretur i hele New Zealand. Sekundært havde vulkanerne ogsÃ¥ indgÃ¥et i ”Lord of The Rings” filmene, i rollen som Mt. Doom, hvilket jo heller ikke var helt værst.

Foruden Sofie og mig, havde vi ogsÃ¥ teamet op med Sofies praktikant kollega fra Tyskland (Saskia) og hendes veninde Nadine. Vi havde hjemmefra planlagt et sted at sove, hvilket var et hostel, med det eksotisk klingende navn ”Discovery Lodge”. Det viste sig dog hurtigt at prisen pÃ¥ 25 dollars pr. person for en hytte, med hvad vi hÃ¥bede var en seng, badeværelse og køkken, viste sig for godt til at være sandt. Realiteten var i stedet et mindre mug lugtende skur + seng, hvor køkken og bad var allokeret ca. 200 m derfra. Det blev heller ikke bedre af at jeg fik jobbet som edderkoppedræber det meste af natten, for pÃ¥ den mÃ¥de at undgÃ¥ realiseringen af Sofies trusler om at sove i bilen!

Kl 6.00
Mt. Ngauruhoe (Mt. Doom LOTR)Mt. Ngauruhoe (Mt. Doom LOTR)Mt. Ngauruhoe (Mt. Doom LOTR)

Den anden største vulkan (2300 m.) som Sofie og jeg besteg under vores vandring på Tongariro crossing.
næste morgen var vi dog klar til den store vandretur. I busser blev vi fragtet til foden af vulkanerne og vandreturen kunne begynde. Sofie og jeg havde planer om at bestige Mt. Ngauruhoe (Mt. Doom) hvilket ifølge vores chauffør, ville gøre turen yderligere 3 timer lang. Han mente dog stadig at vi ville kunne nå bus afgangen tilbage til hotellet, der afgik ved en 15.00 tiden. Efter kun 1,5 times vandring var vi ved foden af Mt. Ngauruhoe hvor vi begyndte opstigningen. På trods af advarsler fra to tyskere der havde, måtte give op på halvvejen, fortsatte vi ufortrødent. Det viste sig dog hurtigt at opstigningen ikke var helt ufarlig, efter en stor klippeblok suste forbi Sofie og mig på vejen op af bjerget. Efter ca. 2 timers konstant klatring nåede vi toppen dog ikke i samlet flok, da Sofie betvivlede hendes bjergbestiger evner midtvejs, men dog fandt modet i sidste ende, Sejt!

Efter nedstigningen af Mt. Ngauruhoe forventede vi ca. 1-2 timers vandring til bus afgangs pladsen. Det viste sig dog ikke helt at være tilfældet, da vi langt om længe nåede frem, 5 timer efter nedstigningen. Hvilket resulterede i at vi missede bussen og måtte bruge yderligere
Afrejse fra WellingtonAfrejse fra WellingtonAfrejse fra Wellington

Vi havde valgt at leje en bil, da det var den letteste måde at komme til Tongariro på. Bemærk tankstationens sevice...
30 $ (120 kr.) på at komme hjem. Alt i alt var det en helt fantastisk oplevelse at nå/stå på toppen af Mt. Ngauruhoe.

Dagen efter denne stroppetur valgte Sofie og jeg, at tage en velfortjent rekreationstur til Lake Taupo, der havde en masse ”let tilgængelige” seværdigheder. Dagen efter dette, begav vi os oplevelses mættede tilbage til Wellington.

Tongariro crossing

Vandreturen startede tidligt for vores vedkommende, her er klokken 7.30,- da vi påbegynder turen.
Tongariro crossing

Da diset begynder at forsvinde, kan vi skimte Mt. Ngauruhoe i det fjerne.

Velankommet over diset.
Tongariro crossing

Solen begynder for alvor at titte frem.
Tongariro crossing

Fællesbillede med vores rejsekammerater Saskia og Nadine (Tyskland)
Tongariro crossing

Inden opstigningen til Mt. Ngauruhoe bliver vi gjort opmærksom på risikoen. En risiko der næsten findes overalt i NZ pga. den seismiske aktivitet.

Mt. Ngauruhoe
Tongariro crossing

Toppen blev nået, dog uden Sofie da opstigningen ikke var helt ufarlig. Bemærk den rygende klippe i baggrunden.
Tongariro crossing

Sne, det er ikke kun i Danmark man finder det stads...
Tongariro crossing

På toppen af hovedkrateret. Med det klassiske runde hul i midten, var det et betagende syn at gå rundt om.
Tongariro crossing

Udsigten ud over Mt. Tongariro, Red crater og svovlsøerne.
Tongariro crossing

Udsigten ud over Mt. Tongariro, Red crater og svovlsøerne.
Tongariro crossing

Under nedstigningen stødte jeg pludselig på Sofie, der havde fået mental støtte af en indfødt NZ til at klare resten af opstigningen, Sejt.
Tongariro crossing

Fælles foto fra toppen... igen!
Tongariro crossing

Så begav vi os ned af bjerget...igen!
Tongariro crossing

Efter 5 timers konstant vandring og tanken om "kun" 4 timers yderligere vandring. Kan man godt miste modet lidt!

Svovlsøerne.

Tot: 0.108s; Tpl: 0.012s; cc: 14; qc: 51; dbt: 0.0668s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb