Vliegende boten


Advertisement
New Zealand's flag
Oceania » New Zealand » North Island » Auckland » Central
March 11th 2012
Published: March 11th 2012
Edit Blog Post

Herfstweer was ons deel vandaag! Miezerig, grijs weer.

Maar dat kon de pret niet bederven. Gisterenavond rond 23.30h (NZL tijd) is Groupama als eerste aangekomen en vandaag zijn de andere duiven gevallen. Bij de aankomst van Groupama was het uiteraard al donker en dat maakte alles nog spannender. Vanuit de duisternis dook de Volvo 70, onder verwelkomend 'gezang' van een Maori, op. Alle grote jachten in de haven lieten hun claxon horen en honderden lichtflitsen lichtten op. Rond 5 uur in de ochtend kon het zeiljacht uit het water gelicht worden. Tot dan had het team nodig gehad om alles van boord te halen, de mast te demonteren en water te scheppen. De Groupama was namelijk op de laatste dag nog tegen iets aangebotst. Wat precies weet men niet. Wel maakte de boot water. Achteraf bleek er toch een 1,5m³ water te zijn binnengesijpeld. Hierdoor kregen wij de vraag om de nodige compressoren en afdekzeilen te laten aanrukken, zodat de nodige herstellingen konden uitgevoerd worden.

Groupama was niet het enige team dat schade geleden had. Ook Team Puma moet een reserve stuk laten overkomen vanuit Nederland. Dit wordt spannend, want op woensdag beginnen de in-port races.

Het liften van de boten is best wel spectaculair en ik kon het van zeer dichtbij volgen. Oh yeah!! Met een gigantische kraan (240 ton) worden de boten op een bok geplaatst, zodat ze gekuist en gecontroleerd kunnen worden. Met een echo controleren de techniekers de romp van de boot op eventuele scheurtjes en de masten worden volledig gedemonteerd. Ook de zeilen worden minitieus nagekeken. Voor de mensen in de 'pitlane' zijn het lange dagen.

Morgen heb ik een vrije dag en ga ik Auckland verkennen. Ik trek er alleen op uit. Als er genoeg tijd is, ga ik de Sky-Tower bezoeken. Deze toren domineert de skyline van Auckland. Ook het 'I am Auckland Museum' lijkt mij interessant.

Maar hierover later meer. Ik kruip nu onder de wol want ik heb vorige nacht maar 4 uur geslapen...

Greetz.

Raf

Advertisement



11th March 2012

KEMPENSE KIWI
Gij maakt daar nogal wa mee gij ;-) Ik denk dat ge de volgende Ocean Race gewoon moet meedoen op één van die boten... connecties Raf! Maak u daar populair... zet uw lederen klak op en laat ze daar eens zien wa gij allemaal kunt op ne zeilboot ;-))))))) En zegt dan dat ge nog ergens wa mensen kent die graag zeilen en zot doen ;-)))) 't Kan goe zijn dat ze ons nen boot gratis geven... om naar den andere kant te varen ;-)))))) Geniet ervan !

Tot: 0.097s; Tpl: 0.01s; cc: 9; qc: 49; dbt: 0.0591s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb