Alice Springs

Oceania » Australia
May 1st 2015
Published: May 13th 2015

Ud i ørkenen

Da jeg ankom til Alice Springs (den mindste lufthavn, jeg nogensinde har været i), kunne jeg få en transfer fra lufthavnen til mit hostel for kun 16 $ retur, det er den billigste transfer jeg har fået på denne tur! Mit hostel var meget fint og værelset var ikke helt fyldt op. Jeg fik fat i noget mad og derefter skulle jeg pakke. Jeg måtte kun have 10 kg med på turen, så jeg skulle have en hel del ud af min rygsæk, da den vejer 20 kg. Jeg fik fat i en stor plastik pose og gik så i gang med at vurdere hvad jeg havde brug for i ørkenen og hvad jeg ikke havde brug for. Det gik rimelig smertefrit og var hurtigt overstået. Det gav mig ro, for så skulle jeg da ikke genere mine roomies med det dagen efter. Da jeg skulle tidligt op, gik jeg rimelig tidligt i seng.

Næste morgen var det op kl. 04, da jeg skulle være klar kl. 05. Hurtigt bad og så fik jeg bakset mine ting ud i baggagerummet og fik givet receptionen mine værdigenstande. Hurtigt op i køkkenet og få en bid mad og så var det ellers ud og vente ved vejen på bussen. Jeg var begyndt at snakke med en rigtig sød pige fra Wales, som skulle på samme tur, så det var skønt. Vi startede dagen med at kører i fem timer mod Uluru(Ayers Rock), med stop undervejs selvfølgelig. Vores guide stoppede på et tidspunkt for at tage billeder af den fantastiske solopgang. Det var et virkelig spektakulært syn!

Da vi havde sat et par stykker af der skulle med et fly fra lufthavnen i nærheden af Uluru, blev vi kørt over for at få lidt frokost. Vi var kun tre på det tidspunkt. Vi fik sandwich til frokost, hvilket på ingen måde var en dårlig ting. Efter frokost samlede vi lidt flere op inden vi blev kørt over til kulturcenteret, hvor vi fik tid til at gå og læse om Aborigines historie og kultur. Det var virkelig interessant.

Vores guide hentede lidt flere fra lufthavnen og så blev vi kørt ud til Uluru, inden vores guide skulle tilbage til lufthavnen for at hente de sidste. Jeg gik rundt om Uluru sammen med Lo(Laura fra Wales), Nick fra Liechtenstein og Maria fra Colombia der har boet i Australien i fire år. Det var rigtig hyggeligt! Vi kunne have valgt at klatre op på toppen af Uluru, men vores guide bad os om ikke at gøre det, da Uluru er hellig for Aboriginerne. Jeg havde ingen planer om at klatre der op og resten af bussen havde det på samme måde. Personligt synes jeg at man skal respektere kulturen og det folk der var her først. Der var også en del steder langs Uluru, hvor det ikke var tilladt at tage billeder. Det synes jeg personligt at man skal respektere, selvom der er en del der ikke deler min mening. Det er virkelig en gigantisk sten! Det er ikke rigtig til at forstå, heller ikke når man står foran den. Det var så fantastisk at få lov til at opleve dette fantastiske naturfænomen!

Derefter blev vi samlet op af vores guide der kørte os over til en parkeringsplads, hvorfra vi ville kunne se solnedgangen over Uluru. Derefter var det tilbage til lejrpladsen, hvor der allerede var lavet aftensmad! Det var jo ikke dårligt! Der var ris, grøntsager, kylling og hvidløgsbrød. Det var jo på ingen måde et dårligt måltid. Efter maden hjalp vi alle med at rydde op. Derefter tog vi vores Swags og satte os rundt om bålet og hyggede og snakkede indtil det var tid til at gå i seng. Vi havde endnu en tidlig start dagen efter. Til jer der ikke ved hvad en swag er, for det gjorde jeg ikke, så ligner det en sovepose i bygning. Den har en madras og hovedpude og så putter du din sovepose derned. Hvis det er koldt så lyner du din sovepose og din swag helt op. Det var det jeg gjorde, da nætterne herude er lidt kolde. Jeg sov fantastisk og jeg var dejlig varm hele natten!

Kata Tjuta

Vi stod tidligt op, gjort os klar og fik pakket sammen. Efter morgenmaden, gik vi op til en udkigspost, for at se solopgangen over Uluru og Kata Tjuta. Det var virkelig en helt fantastisk oplevelse! Så utroligt smukt! Himlen, skyerne, Uluru og Kata Tjuta, det hele var så fantastisk smukt! Derefter skulle vi kører mod Kata Tjuta, hvor vi gik rundt sammen med vores guide, der for resten hedder Jason, der fortalte om området, hvordan det er opstået og han viste os nogle forskellige træer og buske, som Aborigines bruger som medicin og mad. Det var virkelig interessant og Jason ved helt vildt meget om det. Kata Tjuta var endnu et helt fantastisk smukt område! Virkelig spektakulært! Da vi nåede enden af den tur vi havde valgt, satte vi os ned og slappede af og fik et par småkager, som Jason havde taget med. Det var så hyggeligt!

Da vi kom tilbage til bussen, kørte vi mod en lille cafe, hvor vi selv lavede vores frokost. Vi fik burgere til frokost, hvilket bestemt heller ikke var dårligt. Efter at have proppet os med mad, skulle vi videre mod Kings Creek, hvor vi skulle slå lejr for natten. På vejen dertil stoppede vi ved saltvandssøen. Det er en kæmpestor hvid sø, midt ude i ørkenen. Det var rimelig imponerende. Den ligger tæt på en sindssyg lang lige vej. Det var så crazy! Da vi satte os tilbage i bussen, havde jeg endnu engang glemt at ruden på min side bliver kanonvarm, så jeg lænede mig da op ad den, hvilket resulterede i at jeg bandede, på dansk sjovt nok, det er et stykke tid siden. Lo hørte mig og hun ville gerne vide hvad det lige var der var kommet ud af munden på mig. Jeg endte med at lærer hende og sige Av for helvede, det kunne være værre og tja det er ofte bandeord man lærer at sige på andre sprog. Det var rimelig underholdende og Lo var meget stolt af at kunne bande på dansk.

Da vi kom frem til lejren, var det stadig rimelig tidligt, så vi havde masser af tid til bare at slappe af og hygge os. Der var desværre ikke nogen lærling der ville lave maden for os i dag, så i dag skulle vi hjælpe til. Lo og jeg skar løg og hvidløg til den store guldmedalje. Jason gik i gang med at lave kødsauce og hvidløgsbrød. Jeg var rimelig spændt på hvordan det ville blive, da det skulle bages på bålet. Han kogte også pasta på bålet. Slutresultatet var helt fantastisk og jeg tro virkelig ikke, at jeg nogen sinde har fået så godt brød! Skorpen var fantastisk sprød og knasende og midten var blød og lun stadig. Fantastisk aftensmad!

Vi gik alle sammen lidt tidligere i seng, da vi var trætte efter gå turen. Der var en del der havde frosset i deres sovepose og swags natten før, Lo var en af dem. Jeg havde haft det dejlig varmt, men Chris har også fortalt mig hvordan en sovepose bedst fungere og hvordan man holder sig varm på den bedste måde. Jeg sagde til Lo at hun simpelthen havde haft for meget tøj på natten før, så hendes kropsvarme, der er med til at gøre soveposen varm, ikke kunne komme igennem alle hendes lag og sørger for at soveposen blev varm. Hun tog mit råd og takkede mig dagen efter, da hun havde fået en god nattesøvn og hun havde ikke frosset. Lo, Maria og jeg havde endda alle sovet så godt at vi ikke havde hørt den dingo der åbenbart havde rendt rundt om hovederne på os. Jeg kan vitterligt sove fra alt!

Kings Canyon

Vi havde endnu en tidlig start, hvilket var rigtig godt, da det ville blive meget varmt i dag og vi skulle ud og gå på Kings Canyon. Turen startede med at vi skulle gå op af en okay stejl bakke, som de hernede kalder heartattack hill. Efter Mt. Doom har jeg haft svært ved at finde noget der var hårdere, så jeg synes ikke det var så slemt, men det var der en del af de andre der gjorde. Den var da heller ikke nem, men intet i forhold til Mt. Doom. Den første halvdel af turen fortalt Jason om rigtig mange ting, fra træer og planter der bliver brugt til medicin og mad og til hvordan området er opstået, hvem der opdagede det i sin tid og navngav det osv. Han stoppede rigtig mange gange og det var alt sammen rigtig interessant, men jeg blev lidt utålmodig til sidst, da det ikke rigtig føltes som om vi kom nogen vegne. Jeg er blevet lidt for vant til at gå sådanne ture alene, hvilket gør at jeg helt klart skal øve mig på at blive mere tålmodig, når jeg tager på sådanne ture med andre. Lo havde det på samme måde som jeg, så da undervisningstimen var ovre styrtede vi lidt af sted. Vi nød stadig det hele og fik taget billeder, men vi gjorde det hele i et lidt hurtigere tempo end de andre. Kings Canyon er helt klart et besøg værd, det er helt utroligt smukt!!!! Jeg er så glad for at jeg tog på den her tur!! Kings Canyon var det sidste sted vi skulle se og derefter skulle vi kører hele vejen tilbage til Alice, hvilket ville tage fem timer. Vi var alle pænt trætte dog, så det meste af bussen snorkede rimelig hurtigt efter vi havde fået frokost og var på vej. Maria og et par andre ville rigtig gerne ride på kameler, så Jason sørgede for at stedet tæt på Alice holdte længere åbent, så de kunne få lov til at prøve det også. De var så glade for at få en lille tur på et par kameler, så det var rigtig sødt at Jason at sørger for, at det kunne lade sig gøre.

Da vi kom tilbage til Alice tjekkede vi ind og fik styr på vores ting inden vi spiste aftensmad. Vi valgte at købe aftensmad fra Hostellet og det var Lo, Maria, to irske piger og jeg der spiste sammen. Det var rigtig hyggeligt og en god måde at afslutte turen på. De andre skulle rimelig tidligt afsted dagen efter, det var kun Lo og jeg der rent faktisk havde tid til at gå lidt rundt i Alice og rent faktisk se lidt. Vi mødtes til morgenmad og gik afsted ved en kvart i ni tiden mod ANZAC Hill, hvor vi ville kunne se hele Alice. Det er virkelig ikke en særlig stor by, men jeg er glad for at vi alligevel lige fik set lidt. Jeg skulle tilbage til Sydney i dag, da jeg starter min tur op af østkysten i morgen. Det glæder jeg mig til.

13th May 2015
Kata Tjuta

Two Blogs Down
To dejlige blogs. Du skal nok få Mors flødekartofler når du kommer hjem. Chris er glad for du har gavn af hans råd og kan hjælpe andre. Mange kram Mor ,Chris og Baby Aya. C passer syg Aya idag og jeg er på vej i seng efter nattevagt. Kys kyss

Tot: 0.715s; Tpl: 0.025s; cc: 7; qc: 46; dbt: 0.0137s; 1; m:saturn w:www (104.131.125.221); sld: 1; ; mem: 1.4mb