Med hus på ryggen

Oceania » Australia » Victoria
March 28th 2005
Published: March 28th 2005

FjerskifteFjerskifteFjerskifte

En del af pingvinerne skifter fjer og må derfor blive på land. Resten er ude at fiske. De tilbageblevende får del i fangsten når de andre kommer hjem med byttet.
En sky glider for den nyopståede måne. Tusmørket har sænket sig over stranden. Ude i vandet venter flere hundrede pingviner på at gå på land. Vi sidder forventningsfuldt sammen med mange andre og venter på at skuespillet skal begynde. Himlen klarer op og over os ses sydkorset, vinden fra Antarktis blæser koldt så alt det medbragte tøj kommer i brug.
Pludselig ses en lille sort klump i brændingen. Den rejser sig op, med sine 35 cm ser den ikke ud af meget. Nogle store projektører gør at det overhoved er muligt at se hvad det sker.
Efter et øjeblik ombestemmer den sig - der lyder et suk fra folk.
Flere pingviner er nu samlet i en flok - tør de nu gå på land?
En af pingvinerne tager mod til sig og kommer et stykke op på stranden med en flok efter sig. - Men standser, for at igen vende om og styrte ud i vandet sammen med hele flokken..
Flokken kommer igen og denne gang går de målrettet hele vejen op til klitkanten. Nu starter et fantastisk klatrenummer, hvor de tungt lastede pingviner kravler op af klitten og videre ind på land hvor deres huler ligger. En af pingvinerne er
Pingvinrede på toppen af klippernePingvinrede på toppen af klippernePingvinrede på toppen af klipperne

Om aftenen må de tungt lastede pingviner klatre højt op på de forrevne klipper. Rederne – ses i forgrunden – ligger højt på de stejle klipper, hvordan pingvinerne kommer der op er svært at forstå.
så tungt lastet at den må tage en pause liggende på maven, for hvert 3 skridt. Hvordan den kommer op er helt uforståeligt. Vi møder den senere længere inden i buskene. Omkring 200 -300 pingviner går i land her hver aften efter en hel dag på havet, ca. 40 km fra kysten. Her fanger de fisk hvor største parten bringes hjem til resten af familien i hulen.

Dagen før har vi skiftet vores luksusliv i Pt. Lonsdale ud med en Autocamper, og er nu i gang med vores campertur til Sydney. Første stop er Phillip Island og pingvinparaden. Inden vi den følgende dag forlader øen, tager vi ud til spidsen af Phillip Island, hvor der er en meget stor sælkoloni. Vi ser sæler på klipperne og mange sæler i havet. Område er også et tilholdssted for pingvinerne. Stedet er en 50-70 m høj klippe formation, med et frådende hav brydende mod klipperne. Oppe på toppen af disse klipper er der et grønt lag af græs og andre planter. Her finder vi pingviner der er ved at skifte fjer. Nogle pingvinhuler kan ses helt oppe på den øverste top af disse klipper. Hvordan pingvinerne er kommet der op er en
Rainbow LorikeetRainbow LorikeetRainbow Lorikeet

Denne farvestrålende fugl ses ofte sammen med den højrøde og blå Crimson Rosella flyvende i store larmende flokke.
gåde.

Inden det bliver mørkt skal vi have fundet en campingplads med bad toilet og hvor det er muligt at få strøm og vand til bilen. Det har alle dage fungeret fint - vi har derved undgået at bruge det indbyggede toilet. På nær den aften hvor det øsede ned i et omfang, så vi opgav at gå over på toiletterne.

Vi fik at vide på et af de mange Visitor’s center, at Raymond Island var et rigtigt godt sted hvis man ville se Koalaer i det fri. På øen er der sommerhuse og en masse Koalaer, man skal bare gå rundt og kigge op i træerne, så vil man før eller siden se en Koala. Der gik da også kun ti minutter kvarter før vi havde set den første Koala. Siden afløste den en koala den næste. Inden for den time vi var på øen, så vi omkring 15 koalaer.

På flere af campingpladserne blev vi vækket ved solopgang, ikke af hanen men af Kakaduer. Fuglene kan tydeligvis godt li’ at opholde sig ved campingpladser hvor de flyver rundt i store flokke højt skræppende.

Målet med turen var at køre op gennem bjergene The Great
KoalaKoalaKoala

Raymond Island har en stor population af Koalaer, som nemt kan ses i træerne. Det er tydeligt at se deres indhug på bladene i de træer hvor de sidder.
Dividing Range og the Snowy Mountains. Ved en optankning i den sidste by inden opstigningen i bjergene kom der vand i dieselen. Vi nåede 50 meter fra tankstanderen og så var det slut. Efter en lang dag med ringen efter hjælp blev løsningen at de sendte en ny Camper som vi kunne fortsætte i. Desværre bevirkede dette skift at vi fik en bil med en mindre motor med manuelt gear i stedet for elektronisk gearskift. Denne bil viste sig også at have problemer med brændstofforsyningen. Skiftede man gear ved et forkert omdrejningstal lyste alle mulige lamper om at der var snavs i diesel filteret og at den elektroniske indsprøjtning ikke virkede.

På trods af disse udfordringer fik vi slæbt os og især bilen op i det smukke højland som udgør Kosciuszko Nat. Park, navngivet efter det højeste bjerg i Australien. Vi kører igennem et højland med høje bløde bakker bestående af græssteppe med meget få træer. Landskabet er gennemskåret af en masse små Creeks som samler vandet til de store floder længere ned i dalene. Disse floder er blevet opdæmmet med en lang række dæmninger. Vandet benyttes som drikkevand og til at producere energi. Dette opdæmningsprojekt har taget 25
KakadueKakadueKakadue

Sulphur-crested Cockatoo vækkede os ved solopgang, når de i store flokke fløj skræppende rundt sammen med lyserøde Galahs.
år og regnes som en af verdenens store ingeniør bedrifter.

Dagen udflugt gælder grotterne ved Yarrangobilly floden. Vejen fra hovedvejen til Visitor Centeret var en smal, stejl og snoet grusvej. Den del af familien der har højdeskræk syntes ikke det var særligt sjovt at køre ned af. Heldigvis lider Far ikke af disse problemer og fik lempet Camperen stille og roligt ned af vejen. Udflugten til drypstenshulerne var tæt på at blive aflyst fra familiens side, da det viste sig at vi skulle tage hele turen igen.
Jeg stod fast og vi kom derfor på en guidet tur til Jillabenan Cave. Hulen var forholdsvis stor med mange smukke drypstenssøjler og små vandpøle hvor der groede krystaller.
En anden stor attraktion i området var en Thermal Pool hvor vandet blev opvarmet af jordvarme. Et konstant flow af varmt vand kom op fra bunden af poolen. Louise og Frederik fik sig en herlig svømmetur, jeg fortrød bitterligt at jeg ikke havde tage mine badebukser med - der var desværre langt tilbage til bilen. (Telepati til Tina, der ryddede op efter frokost, virkede ikke.)

Det var nu blevet sent på dagen så den planlagte rundvisning på et el-kraftværk måtte opgives. Det
HøjslettenHøjslettenHøjsletten

Sletten er helt uden træer og er gennemskåret af små vandløb. Manglen på træer kan undre da der andre steder vokser træer i sammen højde 1100 til 1500 meter. Se træerne i baggrunden.
blev kun til et kig udefra på den imponerende rørkonstruktion.
Aftenens camping bød på fodring af Possums, små trælevende pungdyr, der villigt kom frem og lod sig made.

Bil problemerne gjorde at vi måtte tage turen fra bjergene til Sydney på en dag. Altså en lang køretur på 400 km. Alle to turen i stiv arm, der blev skrålet med på alle de hjemlige sange fra CD afspilleren.

Udlejningsselskabet håndterede vores problemer meget fint ved at refundere vores tabte dag. Alle var derfor glade og syntes at det havde været en spændende tur hvor vi kom meget tæt på naturen og havde mange små oplevelser undervej og på Campingpladserne som for det meste lå meget naturskønt.

Jublen ville dog ingen ende tage da vi åbnede døren til vores lejlighedshotel i Sydney. Vi ændrede status fra et lille rum og fælles toiletter, til en stor dagligstue, to værelser, to badeværelser, et køkken og et vaskerum med vaskemaskine og tørretumbler.

DrypstenshulenDrypstenshulen
Drypstenshulen

Disse fantastiske skulpturer er skabt ved at mineralholdigt vand løber ind i hulen fra den porøse jord ovenover.
VandkraftVandkraft
Vandkraft

Vandet løber fra den opdæmmede sø gennem 6 store rør til generatorerne i de grå bygninger og videre ud i floden.

Tot: 2.094s; Tpl: 0.019s; cc: 24; qc: 117; dbt: 0.028s; 1; m:saturn w:www (104.131.125.221); sld: 1; ; mem: 1.6mb