Hobart + Port Arthur over helgen


Advertisement
Australia's flag
Oceania » Australia » Tasmania » Hobart
October 10th 2010
Published: October 11th 2010
Edit Blog Post

GrillningGrillningGrillning

Chris stod for grillningen, lite val bra=)
Nu ar det mandag igen.. hemkomna fran hobart(huvudstaden pa tasmanien) dar vi spenderade helgen, akte dit redan torsdag eftermiddag da vi fick sjuss av ett par killar i klassen som anda skulle kora ner... nastan alla i klassen aker ner till hobart pa helgerna, da de har familj och vanner dar.. alla lakarstudenter laser forsta aren dar nere och gor sen klinisk placering dar eller i launceston..dessutom verkar hobart vara en lite roligare stad, lite storre, mer utestallen och fin natur runt omkring! har verkligen varit en toppenhelg! hunnit med massa, kanns som vi varit borta nastan en vecka.

Pa onsdagkvallen var det barbeque hos nagra av vara klasskompisar.. nagot som skiljer sig har fran hemma ar att det i princip inte finns nagra lagenheter, alla bor i hus- de flesta envanings sa staderna stracker ut sig over stora omraden och manga av vara klasskompisar bor 3-4 tillsammans. Var en riktigt rolig kvall, dock trakigt vader (regn som alltid nar man ska grilla..) fick testa pa beerbonging och andra australiensiska traditioner=)

Lite mindre pigga akte vi mot hobart dagen darpa, bodde forsta natten pa ett hostel och fick tips om att gora en battur langs kusten pavag till portarthur,
BeerbongingBeerbongingBeerbonging

Australianstyle..
riktigt coolt! 150 meter hoga klippor och grottor och det var en sjukt snabb bat, 3 motorer x 300 hastkrafter=) + att vi fick platserna langst fram dar man trodde man skulle flyga ur ett par ganger..dessutom fick vi se salar, albatross, kungsorn och lite andra djur, dock inga valar som jag hade hoppats pa..
sen var vi pa port arthur som ar tasmaniens storsta och mest "okanda fangelse.. tasmanien har ju en ganska marklig historia, med eg bara fangar som forfader da de forde hit massa engelska strafffangar pa 1800talet.. nu var det valdigt vackert dar, men en otack historia..hade tillomed ett pojkfangelse dar den yngsta var bara 9 ar..
efter denna dag var vi ganska trotta, men nar vi kom tillbaka till hobart fick vi bo hos pete, en kille i klassen, och han var installd pa att ga ut, sa vi foljde med men blev en tidig kvall..

Nastan hela lordagen spenderade vi pa Salamanca Market, som ar en marknad som ar varje lordag i Hobart. Fanns riktigt mycket att ga o titta pa, men jag kopte inte sa mycket, var roligt anda.. sen tog pete med oss upp pa Mount Wellington som ar ett ca
sumobrottarna med coachsumobrottarna med coachsumobrottarna med coach

fina roda drakter som vi (trots storleken) var glada att vi hade!
1200 meter hogt berg som ligger precis intill staden, helt fantastiskt fin utsikt over staden och kusten..vi gick dock inte upp utan tog bilen..
och sen pa kvallen blev det utgang och en sen sadan, skojskoj!

sondagen blev eg bara hemfard och en springtur i launceston..

Idag har jag borjat min ogonplacering, intensiv dag med mottagning dar jag inte kom ifran forran narmre sex, med max 15 min/patient..huh!
Uppe pa hemmet ar det nu starwarskvall, vilket jag lite diskret drog mig undan fran..

Hoppas allt ar bra med er darhemma! jag forsoker fa igang min skype, men natverket inte helt stabilt..jobbar pa det..
saknar er iallafall!
pussokram fran mig



Additional photos below
Photos: 13, Displayed: 13


Advertisement

Langst fram i batenLangst fram i baten
Langst fram i baten

gick ordentligt fort, o pa slutet riktigt hoga vagor, wihiii=)
EchidnaEchidna
Echidna

australiensisk igelkott
Utsikt over HobartUtsikt over Hobart
Utsikt over Hobart

Uppe pa Mount Wellington


17th October 2010

fran sweden
TJA=) Jag har börjat i Musikklassernas skola. Det är kul och svårt. Vår jympasal är jättestor. Klassen blir bara bättre och bättre. Vi har svenska, matte, biologi, geografi och engelska , slöjd och bild. Jag har syslöjd. Det är jättekul. Igår var vi i Stockholm hos min syssling Eric som fyllde 18. Mamma och jag sov över på golvet i köket. Sov gott! Kram från Harald
18th October 2010

Hej Harald! Vad roligt att du trivs i skolan! Har du borjat spela nagot instrument annu eller sjunger ni mest? Bade jag och Stellan laser ogon nu, det ar ganska roligt det med! nu har vi varit och tranat, och nu sa har Stellan dragit ihop en StarWars-kvall, sa jag kanske ska upp och titta pa den lite med..Du far halsa Pia sa mycket! Ha en bra vecka! Kramar fran Malena

Tot: 0.079s; Tpl: 0.01s; cc: 10; qc: 48; dbt: 0.0425s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb