SURFERS PARADISE 23.-29.5.2010

Published: May 27th 2010

SURFERS PARADISE 23.-29.5.2010

Surfers Paradisea on verrattu Las Vegasiin ja Miamiin. Sitä voi verrata myös Rioon, paitsi että tämä on paljon makeampi paikka. Gold Coast on 40-50 kilometriä pitkä hiekkaranta riippuen siitä, mistä mittaaminen aloitetaan. Itse asiassa koko itärannikko Coffs Harborista Brisbaneen ja Brisbanesta Airlie Beachille (Whitsunday Islands) ja sieltä aina Cairnsiin asti on enemmän tai vähemmän yhtä pitkää hiekkarantaa. Sunnuntain junamatka Brisbanesta Airlie Beachille tulee kestämään 19 tuntia. Hiekkarannalla on todellakin pituutta.
Pilvenpiirtäjät kasvavat suoraan hiekkarannasta Surfers Paradisessa. Ne ovat lähinnä hotelleja ja lisää rakennetaan kaiken aikaa, muun muassa Hilton nousee tällä hetkellä kaupungin keskustassa. Surfers Paradisesta on myös sanottu, että jos se olisi ihminen, se olisi Paris Hilton.

Paikallisia asuu Surfers Paradisessa vain 25 000, kolme kertaa vähemmän kuin maalaispaikkakunta Coffs Harborissa. En tiedä missä nuo 25 000 asuvat, koska pilvenpiirtäjät ovat täynnä lainelautailijoita.

Kaupunki kasvaa myös pitkin hiekkarantaa. Gold Coast on sarja pikkukaupunkeja, jotka ovat kasvaneet yhteen: Surfers Paradise, Broadbeach, Miami, Mermaid Beach, Burleigh Heads, Palm Beach, Currumbin, Bilinga ja Coolangatta. Tunnistatte varmaan mitkä nimet ovat aboriginaalin kieltä, mitkä taas eurooppalaisten mainosmiesten antamia.

Kaiken kaikkiaan Gold Coastilla asuu 450 000 ihmistä, joten se on Helsinkiä vähän pienempi, mutta ei Helsingissä mitään pilvenpiirtäjiä ole.

Myös aallot ovat täällä korkeita ja piitkiä. Keskustassa on lainelautailutähtien Street of Fame, nimeltään Cavill Avenue. Tilataideteoksen lainelautoihin on kirjoitettu heidän uroteoistaan. Koko kaupunki on omistanut olemassaolonsa lainelautailijoille, mutta ilmeisesti täällä pidetään myös erinäisiä konferensseja, koska tapasin melontaretkellä amerikkalaisen genealogin, joka tekee töitä suurelle amerikkalaiselle kanayritykselle. Hän tutkii, miten kanoja tulisi hoitaa, jotta ne maistuisivat paremmilta. Hän oli saanut puoli päivää vapaaksi kansainvälisestä konferenssista. Kaikkien maiden kanagenealogit ovat siis täällä myös surffaajien lisäksi.

Neljän tunnin melomisen ja snorklaamisen lisäksi menin minäkin sitten surffauskouluun. Olen ihan ruhjeilla oltuani kaksi tuntia meressä. Surffaaminen on vaikeaa ja raskasta, mutta kaiken palkitsee ihana liuku. Aivan kuin alta tulisi rakkauden jumalan kämmen, joka hellästi mutta voimakkaasti antaa vauhtia ja lisävauhtia kuin keinussa ikään… kunnes kaadut ja joudut väkivaltaiseen pyöritykseen. Tuli ja leimaus tuota meren voimaa ja raakuutta. Olen ihan oikeasti mustelmilla ja haavoilla. Sitten lapsuuden minulla ei ole ollut tällaisia asfaltti-ihottuman peittämiä polvia. Ilmeisesti aallot pyörittivät minua pitkin hiekkapohjaa, jossa oli teräviä korallinpalasia ja simpukankuoria.
Viimeisessä surffauskuvassa näkyy kuinka kaipaan jo kovasti pois merestä ja rannalta. (Surffauskuvat seuraavassa blogissa.)

Nyt ymmärrän vielä paremmin, miksi uiminen ei ole täällä suosittua. Ei ole mitään mieltä mennä tuonne uimaan. Se tarkoittaa, että joutuu pesukoneeseen. Ainoa järkevä harrastus siellä on surffaaminen ja ulompana merellä melonta, snorklaaminen, sukellus ja purjehdus. Viimeisessä surffauskuvassa näkyy kuinka jo kaipaan kovasti pois merestä ja rannalta.

En nyt sentään päässyt jaloilleni laudalla. Polvillaan ja kontallaan oli paras suoritukseni. En pystynyt edes kuivalla maalla tekemään surffaajan hypähdystä. Olet ensin vatsallasi laudalla, melot käsilläsi vimmatusti, jotta pysyt aallolla rannan puolella, jotta rakkauden jumala voisi työntää sinut vauhtiin. Sitten sinun on ponnistettava käsien varassa etukenoon ja siitä hypähdettävä seisaalleen. Ikä painaa selvästikin. Olin liian hidas ja väsyin nopeasti. Ei ihme että lainelautailutähtien ylävartalot ovat vielä lihaksikkaampia kuin uijien. Hartiat ovat epäsuhtaisen leveät ja käsivarret luonnottoman pitkät ja paksut verrattuna pikkupeppuun ja solakoihin jalkoihin. Kehtaisiko vielä sanoa, että pää näyttää nuppineulan kokoiselta hartioihin verrattuna.

Tosi asiassa urffaajat ovat keskimääräistä paremman näköisiä. Ikään kuin heistä jokainen olisi katsonut peiliin, tutkinut vartaloaan ja ajatellut, että minähän olen lainelautailija.

xxx

Huomenna pyöräilen Marilynin luokse Mermaid Beachille. Tutustuin häneen Uudessa Seelannissa Milford Trackillä. Kohta olen pyöräillyt koko Gold Coastin päästä päähän. Mikä nautinto se onkaan ollut! Täällä on upeat pyörätiet.

Lauantaina väki ryntää merelle, koska Humpback -valaiden kerrotaan saapuneen tänne vihdoin. Ehkä minäkin menen mukaan. Jospa näkisin Migaloon, täysin valkoisen valaan, jota jo vaanin Byron Bayssä. Olen nähnyt siitä valokuvia. Melville kirjoittaa Moby Dickissä, että valkoinen väri tekee valaasta entistäkin pelottavamman, ikään kuin sen värittömyys tekisi siitä anteeksiantamattoman rikoksen rankaisijan.

Sunnuntaina sitten matkustetaan junalla oikein olan takaa. Saavun Airlie Beachille vasta maanantaina kello neljä aamulla.

Tot: 0.114s; Tpl: 0.011s; cc: 15; qc: 44; dbt: 0.0548s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb