Dykning GBR

Oceania » Australia » Queensland » Cairns » open water
March 13th 2011
Published: March 13th 2011

GBR

Nu har vi kommmit hem fran var vistelse pa stora barriarrevet.

Vi gav oss ivag kl 0600 pa torsdag morgon med en stor motorbat med plats for 40 personer. Det tog 3 timmmar att ta sig ut till revet dar vi skulle gora vart forsta riktiga dyk. Forsta dyket gjordes vid 11. Det var ganska pirrigt forsta gangen man skulle hoppa i havet men man vande sig ganska snabbt vid kanslan. Vi skulle gora fyra ovningsdyk innan vi fick vart certifikat, forsta dagen gjorde vi tre av dom. Pa ogvningsdyken ingick ovningar som att gora olika slags noduppsigningar, ta av sig cyklopet pa botten, kompassorientering etc.

Det enda man gjorde under resan var att dyka ata och sova. Efter varje dyk serverades nagot att ata och pa kvallen var man helt slut.

Forsta kvallen lag vi mellan tva stormar vilket gjorde att det gungade ratt rejalt. Bade Camilla och Jens blev sjosjuka. Camilla hade det dock under kontroll medan Jens matade fiskarna...

Dag tva blev vi vackta tidigt for ett morgondyk innan frukost, detta var vart sista dyk innan vi fick vart cert. Nar vi antligen fatt vart cert kandes det ganska overkligt att vi nu fick dyka pa egen hand. Camilla tyckte det var extra kul eftersom hon blev certifierad dykare pa sin fodelsedag😊

Under dag tva gjordes fyra dyk varav det sista var ett nattdyk. Detta var det basta dyket under resan. Vi simmade i grupper om sex tillsammans med en instruktor. Det cirkulerade hajar pa drygt 2m runt baten nar vi hoppade ner i det kolsvarta havet. Med varsin ficklampa och lysstavar pa ryggen utforskade vi havets nattliv.

Dag tre gick vi an en gang upp tidigt for att ta ett morgondyk. Detta var sista dagen pa baten och vi skulle gora tre dyk innan lunch sa det var ett tajt schema.

Kl. 16 var vi tillbaka i Cairns efter en underbar upplevelse pa Barriarrevet. Vi satt alla mojliga och omojliga djur, manga skoldpaddor, musslor som var 2m. Vi har sett mer djurliv an vad man kan se pa nagot annat stalle.

//Viktor o Co

13th March 2011

Så roligt ni verkar haft. Och vilken häftig fördelsedagspresent. Det finns en helt annan värld under vattnet. Vi har följt skalvet och tsunamin i Japan och är glada att det inte påverkat er. Kram från hagel och kyla
13th March 2011

WOW! Så häftigt! Jag har tänkt mycket på er. Men Viktor, jag har berättat för dig att det är farligt med hajar.
14th March 2011

Aj, aj, aj
:-) >Så fina! Det ser ut som ni gör reklam för dykarcertifikat! Men oj, vem äger brännskadan?
15th March 2011

Grattis
Låter verkligen som en perfekt födelsedag!! Grattis i efterskott Camilla :)

Tot: 0.117s; Tpl: 0.013s; cc: 9; qc: 58; dbt: 0.0775s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb