Badeferie – det sidste stop

Australia's flag
Oceania » Australia » Queensland » Cairns
May 14th 2005
Published: May 14th 2005

Det var dejligt at træde ud af flyveren i Cairns, vi blev ikke ramt af den trykkende hede som vi kendte fra Darwin. Det er samtidig vores sidste indenrigsflyvning, - næste gang vi sætter os i en flyver er det for at forlade Australien. Der skal derfor fuldt tryk på oplevelserne de sidste 10 dage.

Er man i Cairns er man også ved Great Barriere Reef - det betyder dykning og snorkling. Vi sammensatte derfor en pakke hvor vi kom ud på Green Island og to dage ude på det ydre rev.

Green Island er en sandø som har udviklet sig oven på et koralrev. Det giver gode muligheder for at tage ud fra stranden og udforske koralerne med snorkel. Tæt inde ved kysten virkede det lidt tamt, med få levende koraler. Heldigvis var der mere liv længere ude. Vi svømmede rundt til en konstant koncert af hyl og trutlyde fra børnenes snorkler hver gang de så nye spændende dyr som den anden også skulle se. Det vrimlede med et utal af fisk. De små fisk svømmede tæt ved koralerne så de på en øjeblik kunne forsvinde ind mellem koralarmene hvis de følte sig utrygge. Ud i det åbne
Enorm kæmpemusningEnorm kæmpemusningEnorm kæmpemusning

Denne kæmpemusling har en åbning der er mere end en meter bred.
svømmede de større fisk i store stimer. Det var en god optakt til de kommende dyk ude på det ydre rev.

Vi var lidt spændt på den næste dag, da vi nu skulle ud og dykke med flasker. Både Tina og jeg er erfarne dykkere, men det er meget lang tid siden vi sidst havde flasker på ryggen. Det var derfor rart at dykket udgik fra en fastliggende platform hvor man i ro og mag kunne gå ned i vandet. HVILKEN FØLELSE - endelig fri som fuglen omgivet af fisk og koraler. Det hele var så overvældende at det var svært for mig at få hjerterytmen ned i nærheden af normal og få ro på vejrtrækning og dermed mindske luftforbruget. Vi fulgte kanten af revet ned til 17 meter for derefter langsomt at komme op på den anden side på omkring 9 meter, hvor der var masser at store formationer med kæmpe koraler og masser af fisk.
I mellemtiden har børnene snorklet rundt på toppen af den nærliggende koralknold. Personalet var ganske imponerede over børnene og deres evnet til at snorkle og dykke. Bægge var mere under vandet end over og kunne med lethed dykke de 6-7 meter ned til bunden.
Dagens andet dyk var på ydersiden af revet hvor en svag strøm førte os ned langs revet. I starten af dykket fik vi for første gang set en rigtig haj, en White Tipped Reef shark, lige som vi var hoppet i vandet. Begge vores dyk varede omkring 50 minutter - vores guide var vist ikke vandt til at hans deltagere brugte så lidt luft.

Det tredje og fjerde dyk forgik fra en båd som sejlede os ud til nogle rev der lå endnu længere ude. Det første rev var langt og lidt uoverskueligt så vi valgt at få en guide med. Det blev til en til en rigtig god oplevelse. Vores guide viste os en masse ting og viste os hvad man kunne røre ved. Vi holdt bl.a. i nogle kæmpe søpølser - et underligt dyr som har en ganske konsistens. En af dem havde sugekopper så den klistrede fast til hånden.
Det næste dyk var på egen hånd. Efter det obligatoriske foto sammen med en kæmpe Napoleon fisk, svømmede vi stille og roligt rundt på den nærliggende koral atol, hvilket gav mig god mulighed at få tid til at tage en masse billeder. Det vrimlede med fisk og de syntes på et tidspunkt at mit kamera var så interessant at det var umuligt at fotografere for fiskene foran linsen.

Cairns ligger lige i udkanten af den våde tropiske regnskov. Det var derfor nærliggende at på en tur ind i regnskoven. Det kan ikke gøres bedre end at bo midt i regnskoven. To timers kørsel nord for Cairns er der et vandrehjem som består af kæmpe telt huse midt ude i junglen. At der er en regnskov fik vi tydeligt at mærke da de hen under aftenen begyndte at regne.
Tina havde meldt sig på en natvandring ud i skoven for at opleve de dyr som kommer frem om natten. Turen blev en udfordring med den silende regn, varmen og den mudrede skovbund, der er pløjet op af vildsvin. Turen bød på sjældne fugle, gekkoer, insekter og træslanger.
Næste formiddag tog vi alle på en tur med den lokale Ranger for at se på træer, planter og dyreliv. Vi så på nogle af de ubehagelige planter i skoven, f.eks. en brandnælde busk hvis gift vil kunne mærkes i 3-4 måneder hvis den ikke blev behandlet korrekt. Skoven er også fyldt med små lianer som er fyldt
Ungerne optræder som delfiner med snorkelUngerne optræder som delfiner med snorkelUngerne optræder som delfiner med snorkel

Foto: Seventh Wonder Imaging
med kroge som flere gang greb fat i vores hatte. Bland mange andre fantastiske ting er der et figentræ, som omklamrer og overtager et andet træ eller Isfuglen som lægger æg i et termitbo for derefter at flyve til Ny Guinea.
Regnskovene ligger desuden ned til nogle fantastiske strande som ved lavvande kan blive op til hundrede meter brede. Hist og her løber der floder ud over strandene og danner nogle smukke deltaer.
Vejen op til Cape Tribulation er lagt i gennem en dal med hvor der dyrkes sukkerrør og over en flod med kabel færge. På den anden side af færgen kommer man dybt ind i regnskoven. Blandt de mange kilometer vi har kørt rundt i Australien var denne køretur blandt det smukkeste vi har oplevet.

Tilbage fra regnskoven var der kun at få købt de sidste souvenirs og få pakket. Jeg sidder nu i lufthavnen og venter på flyveren. Jeg kan ikke sige mig fri for en klump i halsen - det har været en fantastisk tur og vi har på ingen måde lyst til at tage hjem. Australien er et dejligt sted at rejse hvor man på en gang føler sig hjemme selvom meget er så
Brændnælde træBrændnælde træBrændnælde træ

En uhyggelig vægst som findes i regnskoven. Kommer man i nærkontakt med det kan det tage op til 4 måneder før feberen lægger sig
fremmet.

Palmen er 600 årPalmen er 600 år
Palmen er 600 år

Palmen kan blive op til 12.000 år gammel.
Plante forsvarPlante forsvar
Plante forsvar

Det kan være en stikkende fornøjelse at færdes i regnskoven

Tot: 0.453s; Tpl: 0.017s; cc: 29; qc: 103; dbt: 0.0176s; 1; m:saturn w:www (104.131.125.221); sld: 1; ; mem: 1.5mb