De store vider

Oceania » Australia » Northern Territory » Darwin
May 1st 2005
Published: May 12th 2005

Gunlum Falls inden det udtørrer heltGunlum Falls inden det udtørrer heltGunlum Falls inden det udtørrer helt

Under regntiden fosser kaskader at vand ud over hele fordybningen.
I Nordaustralien er regntiden ved at slutte og det betyder at det er meget grønt og frodigt. Det mærkes også ved at luftfugtigheden ikke er helt så høj, men det er stadig forbandet varmt.

Vi er stadig i Northern Territory, hvor Darwin er den nordligste by. Lige uden for Darwin ligger en af de kendteste national parker - Kakadu National Park - stedet hvor Crocodile Dundie blev optaget. Stedet er nok endnu mere kendt for de enorme vider, et kæmpe bjergplateau, klippe malerier og ikke mindst dyrelivet med fugle og krokodiller.

Støvet står ud til alle sider og bilen ryster fordi grusvejen er som et vaskebræt. Efter ca. 300 km på asfaltvej er der endnu 40 km grusvej før vi når frem til vores mål - en campingplads som ligger ved et vandfald, Gunlum Falls, med en sø hvor man kan bade. Det er bedst at vi når frem inden det bliver mørkt, da det er nemmere at sætte teltet op i dagslys end ved hjælp af lyset fra lommelygter.
Efter at teltet kom op ved hjælp af det sidste dagslys, er det tid at sætte vand på sprit blusset og få gang i aftensmaden - vi er på rigtig campingtur i Kakadu. (Maden stod på røde pølser med brød osv.)

Stik imod forventning blev natten kølig (”kun” 20 grader) og vi måtte finde alt tøj der kunne varme, hvilket vi naturligvis ikke havde meget af. Vi var derfor oppe da det første dagslys viste sig på himmlen og gik straks i gang med at udforske omgivelserne.
Her, tidligt på morgenen, lå søen blank og rolig, med vandfaldet rislende i baggrunden. I det klare vand kunne vi se skyttefisk svømme rundt mellem trærødder og vandplanter (Skyttefisk kan skyde fluer oa. ned i vandet vha. en vandstråle).
Bag ved os var det et mere voldsomt syn, her står træer med blotlagte rødder alle pegende den samme vej. Der ligger sanddynger som om man står i et delta. Hele området bæger præg af, at store mængder vand har skyllet igennem med stor kraft. Dette er udtryk for hvilke kræfter der er på spil under regntiden. Som vi står der ville vandniveauet have været over vores hoveder.
Solen ses nu på kanten af klippen ved vandfaldet og vi går tilbage til campingpladsen. Undervejs bemærker vi en større parkeringsplads med plads til busser - hvad vil mon ske senere på dagen?

Efter morgenmaden er det ned og svømme, det lille sandstykke er nu fyldt med mennesker i badetøj. Vi finder nogle klipper lidt længere væk, og børnene er i som små torpedoer.
Det blev til flere svømmeture ud til vandfaldet - havde de nu fået alle krokodiller ud af vandet??
Søen var mørk og dyb et stykke fra land og fantasien kunne let få frit spil.
Vi fik at vide fra opsynsmanden at det var to uger siden man havde erklæret søen fri for saltvandskrokodiller, ferskvandskrokodillerne var der men de var sky og at det sikreste sted at bade var i en p-o-o-l.
Lige før solnedgang var det køligt nok til at gå turen op til toppen af vandfaldet hvor vi fandt en række dejlige rockpools (klippe bassiner) og små vandfald. Tina og Lousie måtte i og prøve dem.

Efter 2 dage med camping tog vores venner hjem og vi fortsatte på egen hånd. Vi havde booket hotel to steder i parken for at se klippemaleriger, krokodiller, udsigter og de smukke solnedgange.
Første aften var det solnedgangen over en kæmpe slette hvor der stadig lå store søer af vand fra regntiden. Vi kravler op på plateauet og nyder solen gå
Solnedgang over vådområderneSolnedgang over vådområderneSolnedgang over vådområderne

Dele af lavlandet er stadig dækket af vand fra regntiden
ned over vådområdet, og ser på klipperne bag ved os, som lyser i alle mulige røde kulører.

Næste dags tur ud til klippemalerrigerne mærker vi igen at regntiden lige er sluttet. Vandstanden i en af floderne er ikke sunket så den løber stadig over vejen. Dybden er dog ikke større end at vi godt kan komme igennem med en almindelig bil.

I Kakadu er klippemaleriger noget helt specielt på grund af den høje koncentration. Vi fik derfor set ganske mange selvom vi kun orkede at se nogle få af stederne. - Husk, det er stadig 37 grader!

Næste morgen var det op før solopgang for at komme ud på en meget smuk sejltur. Lige før solopgang sejler vi ud i Yellow Waters, som er et stort delta på floden Alligator River. Bredderne er fyldt med fugle, Fiskeørnene flyver lavt over vandet eller sidder og holder udkig oppe fra træerne. Store flokke af Magpiegeese og Ibiser flyver forbi. Efter kort tid ser Frederik den første krokodille. Hovedet set ud som et stykke træ der flyder i overfladen inde ved bredden. Vi kan komme helt tæt på - det er om at holde kroppen indenfor da krokodillen med lethed
FloodwayFloodwayFloodway

Ikke alle floder er kommet tilbage i deres leje efter regntiden. Bemærk højden af målepinden. Vi har set målepinde på over 2 meter.
kan hoppe op og gribe fadt i os. Det er så heldige at krokodiller ikke opfatter både som trusler, så der sker ikke noget. Vi når ikke at sejle ret langt før vi ser den næste ligge ude i vandet. Den dykker dog inden vi kan komme tæt på. Gennem resten af turen fortsætter vi med at se krokodiller, vi når op på at se hele 10 styk.
På turen får vi en masse information om hvordan Aborigional folket lever i området og hvad de bruger planter og dyr til.
Efter endnu nogle klippemalerier var det tid at vende snuden mod Darwin igen. På vores tur til, fra og rundt i Kakadu kørte vi mere end 1400 km (bare for at give et indtryk af størrelsen).

Historien her er kun et lille udpluk af de oplevelser vi har haft i løbet af fire intense dage i Kakadu National Park.

Det er snart tid for flyveturen til vores sidste stop, Cairns og det store barriere rev. Nu et det tid for en masse undervandsoplevelser.

Rock ArtRock Art
Rock Art

Et eksempel på klippemalerier hvor nogle er mere end 20.000 år gamle. Den hvide mand med hænderne i lommen stammer fra begyndelse af kolonitiden for omkring 200 år siden.
Rock Art galleriRock Art galleri
Rock Art galleri

Klippemalerier forekommer normalt hvor der er skygge. Her er der også et udhæng som beskyttede mod regnen.
Yellow WatersYellow Waters
Yellow Waters

Et kig ud over sivskoven, med Magpiegeese i forgrunden.

Tot: 0.051s; Tpl: 0.013s; cc: 8; qc: 24; dbt: 0.0284s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb