Rantakavely ja kielimietteita

Oceania » Australia » New South Wales » Sydney
March 29th 2008
Published: March 30th 2008

Ensinnakin pitaa mainita, etta taalla on mita ihanteellisimmat ilmat. Paivalla on lamminta jotain 20 - 25 astetta, eli tarkenee hyvin t-paidalla ja sorteissa. Eika yollakaan lampotila laske alle 15:n. Uudessa Seelannissa piti pitaa jo pitkahihaista paitaa valilla, mutta taas saa nauttia kesailmoista!

Kavin ensiksi taidemuseossa. Siita kavelin keskustan poikki katsomaan Darling Harbourin aluetta. Rannat ovat kavelyteita, lahden poikki menee silta jota pitkin paasee kavelemaan ja jonka paalla menee yksiraiteinen. Ostin t-paidan 6 dollarilla.

Kavin rautatieasemalla. Minunhan on tarkoitus lahtea maanantaina kaymaan Katoombassa kahden tunnin junamatkan paassa. Asemalta hostellille kesti kavella puoli tuntia. Kavin taas syomassa intialaisessa.

*****************************************************************************

Olen oppinut kielista talla matkalla kaksi asiaa.

1) Marco kertoi Coquimbossa, etta yksi kielitaidon mittari on, kuinka nopeasti
pystyy lukemaan vierasta kielta. Hanen mielestaan, kun tulee vastaan vieraita sanoja, ne
kannattaa kaantaa ja opetella.

2) Minun on usein vaikea ymmartaa, kun ihminen puhuu aidinkieltaan.

Huomaan etta pystyn lukemaan englantia paljon sujuvammin kuin espanjaa. Olisin
toki voinut Chilessa myos lukea enemman ja katsoa sanakirjasta vieraat sanat,
mutta en vain viitsinyt, eli espanjan sanastossa riittaa viela parantamista.

Chilessa en useinkaan ymmartanyt puhuttua kielta. Taalla minulla on vastaavia
vaikeuksia, kun paikalliset puhuvat englantia. Mutta ymmarran varsin mainiosti,
kun maahan muuttaneet aasialaiset puhuvat sita.

Tot: 0.277s; Tpl: 0.009s; cc: 5; qc: 45; dbt: 0.1169s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb