Den 4. er en søndag, så da er det onsdag idag

August 31st 2011
Published: September 3rd 2011

31. august 75 miles/hour – interstate 90, wyoming
Den 4. er en søndag, så da er det onsdag idag

Bilen bli vasket idag. Jeg leste før vi drar: Men hvem vasker vel en leiebil. Svaret er de som har kjørt 4500 miles i gresshoppeland i 110-130 km/t. Allerede fem timer senere er fronten full av insekter. Blant annet noen store ekle som jeg heldigvis ikke har møtt ellers.

I går var vi ute og gikk i Yellowstone. Det er min favoritt. Det var veldig fin natur og mye dyreliv. Generelt er det mye dyreliv her i USA. I Yellowstone så vibåde Elk (stor hjortelignende) og deer (stort rådyrlignende), bison, mange fugler, chipmunk (snipp og snapp) og coyote (præriehund). Oppover californiakysten lå det en koloni av sjølelefant og i san fransisco ligger det sjøelefanter på brygga. vi så også en kolibri i redwoodskogen oppover californiakysten.

Vi skulle ha en dag i Yellowstone. På informasjonskontoret på vei inn i Yellowstone syntes hun bak skranken at en dag ville være å stresse gjennom Yellowstone. Men for meg er det ikke så viktig å se alt, jeg ville bare gå litt i naturen. Jeg hadde aldri sett geysirer, så jeg ville ta sørruten og finne et fint sted å gå tur. På grunn av mye Grizzly aktivitet var det mange steder som ikke virket så fristende, så vi startet med å ta en titt på de mest kjente geysirene og varmekildene. Det var spenndne å gå mellom boblende varmekilder og sprutende geysirer.

Så fant vi stien vi ble anbefalt, og her var vi de eneste som gikk inn. Jeg snakket mye med utestemme og vi hadde rustet oss med en Grisslyspray. Jeg tror snakkingen vår beskyttet oss mye bedre enn sprayen hadde gjort, for grizzlyer er som bjørner flest sky, og ikke interessert å komme i veien for mennesker.

Yellowstone er spennende geologisk. Veldig levende og hvis man ser på hisorien (millioner av år) så er det på tide at vulkanen blir aktiv igjen. Det er mange spor etter tidligere aktivitet, og jorden virker veldig levende her. Hjemme merker man knapt at vi lever på en planet som lever innvendig, her virker det levende indre så mye nærmere når det spruter opp vann fra det indre.

På en mindre tidsskala er det en annen naturkatastrofe som har merket Yellowstone. I 1988 var det en stor brann i Yellowstone. Etter at man over lang tid hadde hindret all skogbrann var naturen veldig sårbar når det først tok skikkelig fyr. Store deler av nasjonalparken brant ned. Det er fremdeles tydelig, men naturen tåler godt en brann, for overalt har det vokst opp ny skog. De tre ganger så høye stammene etter brente trær står som et tydelig tegn til det som skjedde. Nå har de funnet ut at det er sunt om det brenner litt hvert år, så på veien ut når vi stoppet for å ta noen solnedgangbilder stod det et skilt: Natural fire – don't report. Og langt borte på den andre siden av vannet var det en brann. Der vi kjørte ut hadde det også brent for ikke lenge siden. Den svidde lukten blandet seg med lukten av svovel som av og til meldte nærvær av varme kilder.

Nå er vi på vei mot Mount Rushmore, der ansiktene er hogget ut i fjellet. Vi oppdaget at de 16 timene NeverLost rapporterte var igjen av turen, ble betraktelig flere timer etter at vi ville en tur innom Rushmore og Fargo. Men det er vanskelig å velge bort noe, og vi hadde lørdag og søndag å gå på uansett, så vi satser på å få med oss begge deler. Og så er planen å få med oss noen av de mest norske byene i USA som ligger i Nord Dakota og Minnesota.

Tot: 0.14s; Tpl: 0.013s; cc: 10; qc: 45; dbt: 0.0357s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 2; ; mem: 1.1mb