Teton-Yellowstone

Published: July 14th 2006

Teton-Yellowstone

Den trykkede stemning havde lidt svært ved at lette efter vi havde forladt Granite Creek Ranch. En forholdsvis kort køretur bragte os om på den anden side af Teton bjergmasivet og ind i byen Jackson. Det må nok siges at være et overvældende møde med turismen, trafikpropper, tøj og souvenirbutikker.
Vi forsøgte fortvivlet at finde visitor centeret og måtte spørge om vej. Her blev vi udstyret med en lang liste over hoteller samt et kort over byen - så var det bare at gå på jagt.
Vi fandt en hyggelig hytte som skulle være vores hjem de næste 4 dage.

8 juli
Det var noget op på formiddagen før vi endelig kom ud at køre, ud på vejen som kører langs med Grand Teton bjergmassivet. Det første stykke af vejen kan man ikke se Teton da en høj bakke tager udsigten. Men pludselige når man kommer rundt om bakken dukker det enorme bjergmassiv frem og tager helt pusten fra en. Her står de skarpe og spidse tinder med sne på toppen op mod en klar blå himmel og enkelte skyer. Alle minderne fra tidligere vælder op i en.
Vi beslutter os for at køre hele ruten igennem og se udsigten fra de forskellige udsigtspunkter for derved at danne os et indtryk af hvad vi skal gøre de næste dage.
Dagen blev afsluttet med det berømte Rodeo i Jackson. Her får man virkelig lejlighed til at opleve Amerikanerne på slap line. Den Amerikanske nationalsang synges mens flaget rides rundt i arenaen.
Alle går op i Rodeoet med hujen og klappen. Mange af ”rytterne” har deres familie siddende på tilskuerpladserne.

9 juli
Naturen ses bedst ved solopgang så jeg hopper tidligt ud af sengen så jeg kan være ude ved Grand Teton ved 6 tiden. På grund af nogle bagvedliggende bjerge rammer den opgående sol kun toppen af bjergene hvilket gør solopgangen meget særegen. Den foregående dag havde jeg udvalgt mig nogle steder jeg ville fotografere fra. Efter at have tage billeder ved det første punkt kiggede jeg mig omkring og så en masse mørke pletter på en mark, som ved et check i kikkerten ganske rigtigt viste sig at være Bisoner. Til al held var der en vej som førte lige hen til flokken på omkring 100 Bisonner. Mange af dyrene gik tæt på vejen og var fuldstændig uberørte af bilerne. Jeg holdt dog så vidt muligt god afstand, men lykkedes dog at få nogle gode billeder af disse fantastiske dyr.
Man kan nå meget når man starter tidligt så efter morgenmaden, var det tid til shopping hvorefter vi kørte til Yellowstone. Ideen var at vi skulle kunne klare både Teton og Yellowstone fra vores ophold i Jackson. Det viser sig hurtigt at afstandene er ganske store især da hastighedsgrænsen er lav for at forhindre for mange sammenstød med dyr.
I Yellowstone får vi set de første varme pools hvor visse sprutkoger. Vi køre videre til den berømte Gejser Old Faithful. Vi får set den sprutte, men det er ikke så spektakulært da det ses op mod en skyet himmel. På turen tilbage stoppes vi af en stor mængde parkerede biler og mennesker som styrter rundt på vejen. Der er et par Sortbjørne oppe på bakken. Det er ved at være sent og vi må se at komme hjem inden det bliver mørkt hvor faren for at ramme dyr på vejen bliver meget høj. Inden vi når udgangen af parken støder vi på en endnu større samling af biler - det er en Grizzly mor med 3 unger som gå ca. 15 meter fra vejen. Lyset er desværre meget svagt så det er næste umuligt at få et godt billede, det skal dog ikke forhindre at forsøge.
Mødet med Grizzly’erne gjorde at det var helt mørkt inden vi kommer hjem. Sikke en dag.

10 juli
I erkendelsen af at der var længere end ventet til Yellowstone havde vi booket en hytte inde i Yellowstone pakken. Derfor er dagen tilegnet oplevelser i Teton.
Først en gåtur ind i en slugt mellem to af toppene herefter en gummibådstur ned af Snake River med mulighed for at se dyrelivet langs floden.
Vi var dog ved at komme for sent til bådturen da vi var afhængig af en båd der kunne sejle os hjem fra slugten. En meget stor gruppe af skolebørn stod foran os og da båden kunne tage omkring 15 pr. tur kunne det være svært at nå turen. Vi fik dog snakket os frem til at komme foran gruppen og nåede derved turen.
Turen langs floden bød heldigvis på den ventede Hvidhovede Fiskeørn (USA’s nationalfugl) samt mange andre natur oplevelser og scenerier. Til al held nåede vi i land inden himmelen brød ud i et voldsomt regn og tordenvejr.

11 juli
Turen gå nu mod Yellowstone. Der var nu tid til at komme ud til de mange varme pools og gejsere omkring Old Faithful. Denne gang var himmelen blå så den høje vandsøjle viste sig på bedste vis. Turen gik herefter videre til andre områder med dampende søer og vandløb. Ud på aftenen finder vi vores beboelse. Inden middagen når vi lige en tur ud til vandfaldene som er et af de andre kendetegn for Yellowstone. Både vandfald og de meget dybe kløfter er et overvældende syn. Det undrer ikke at området bliver kaldt for Yellowstone Grand Canyon.

12 juli
Endnu en gang står jeg tidligt op for at få det rigtige lys på vandfaldene. Der går desværre en sky for solen så lyste bliver ikke helt som ønsket, men får dog fornøjelsen af at kunne nyde vandfaldene i fred dog de mange turister.
Efter morgenmaden skulle resten af familien ud til vandfaldene nu sammen med store horder af turister.
Sidste mål for dagen var at komme op i den nordlige ende af parken for at se den sidse af de store seværdigheder som kendetegner parken. Mammuth Hot Springs er nogle meget store varme pools hvor vandet løber ned af en skråning og skaber en række terrasser. Farverne er hvide gående over i rødt, blev fremhævet ekstra af meget sorte skyer fra en kæmpe tordenbyge som nærmede sig. Vores tur rundt i området blev dog brat afbrudt da store tunge dråber varslede en enorm byge. Vi nåde lige præcis ind i bilen som vi heldigvis havde fået placeret meget strategisk.
Målet med at slutte dagen i Cody ca. 200 miles uden for parken blev opgivet pga. regnen så vi endte op i byen Gardiner lige uden for den nordlige indgang til Yellowstone parken.

14th July 2006

Beautiful Photos
I used to live and work in Yellowstone. Your photos are beautiful and and brought back great memories.

Tot: 0.116s; Tpl: 0.012s; cc: 8; qc: 30; dbt: 0.0685s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb