The Windy City til det vilde vesten!

North America » United States » South Dakota » Keystone
September 16th 2012
Published: September 16th 2012

Cloud Gate.Cloud Gate.Cloud Gate.

En af Chicagos mange skulpturer, der kun er med til at gøre byen endnu flottere.
Howdy partners!

- Som vi cowboys siger herovre i det vilde vesten.

Jeg forlod Jer sidst i Chicago, hvor vi havde nogle hyggelige dage, i den utroligt smukke storby. Dog fik jeg vist talt over mig, da jeg nævnte at vi havde meget mere sommervejr i vente. De sidste par uger har været en blandet pose bolcher med nogle dejlige, varme dage, men også dage hvor vi for første gang på turen har haft de lange bukser fremme. Derfor tør jeg ikke længere spå om vejret, men krydser fingre for at vi forbliver over frysepunktet!

Som sagt var Chicago en ubeskriveligt flot by med sine parker, floden, strandene og sikken arkitektur! En fantastisk by for folk med øje for en flot skyskraper. Willis Tower er et eksempel herpå, som samtidig er USAs højeste med 442 meter. Vi lagde et smut forbi observationsdækket på denne perle af en bygning, som ligger i 103 etager og 412 meters højde. Smuk udsigt til resten af byen, samt en lidt skræmmende oplevelse, at træde ud i de små glasbokse der hænger monteret på ydersiden af bygningen... Her vil jeg lade billederne tale.

Efter Chicago gik turen mod sydvest ad den legendariske Route 66, som først viste sig meget svær at finde, og sidenhen meget svær at følge! Den er ikke hvad den har været, og indeholder mange "løse ender". Efter den tur forstår vi godt hvorfor de fleste vælger at benytte den nyere motorvej der går få meter ved siden af, men vi ville ikke have været foruden, da det jo er et must.

Route 66 førte os via Bloomington til St. Louis, hvor vi tilbragte et par nætter. Første aften blev brugt på et spil bowling, med en dag ekstra i Bieber-trøjen til mig, som følge. Anden dag brugte vi i Downtown St. Louis med et besøg ved den enorme Gateway Arch. En 192 meter høj bue i rustfrit stål, der får Triumfbuen i Paris til at ligne en haveskulptur. Buen symboliserer skellet mellem det østlige og det vestlige USA, og står som et minde om Thomas Jefferson og hans påvirkning på den vestlige udvidelse. For os betød det også at turen gik vestpå, da vi forlod den "lille" hyggelige storby St. Louis til fordel for Kansas City.

I Kansas City slog vi bl.a. et smut forbi en Harley-Davidson fabrik, hvor vi dog kom for sent til at
412 meter ned!412 meter ned!412 meter ned!

Jeg indrømmer gerne, at benene rystede en smule.
få den gratis rundttur. Men meget god lille oplevelse alligevel. Desuden fik vi udviddet garderoben, så vi rigtig var klar til at indtage vesten!

Og vestpå kom vi. Tværs igennem staten Kansas på én dag. En god lang køretur, med stop i Hutchinson, hvor vi slog et smut forbi Siemens amerikanske vindmøllefabrik. Her fik vi desværre ikke den rundttur vi havde håbet på.

Dodge City, Kansas blev vores hjem for en nat - en hyggelig lille prærie-by, kendt for sin medvirken i adskillige western-film.

Den efterfølgende dag, eller rettere sagt i dag, stod vi op kl. 5:45 velvidende om den lange dag der ventede forude. Dagens køretur startede i mørke og 4 grader celsius(!), inden vi kunne nyde at se solen stå op over prærien, mens vi endnu engang begav os nordpå. Turen førte os fra Kansas, et smut ind i Colorado og tværs igennem Nebraska for at ende i South Dakota. Mange forskellige landskaber havde præget dagen, men det smukkeste ventede ved endestationen, her i South Dakota. En snoet og kringlet bjergvej førte os ad broer og tunneller, op og ned, indtil vi endte her - Keystone. En meget lille by med ca. 3-400 indbyggere, der lever udelukkende af turisme. Grunden til at vi er kørt helt herop er 4 fornemme ansigter hugget ud i en meget stor sten - Mount Rushmore ligger lige rundt om hjørnet og vil være vært for et besøg i morgen formiddag. Det skal iøvrigt nævnes at temperaturen steg i løbet af dagen, så de 4 grader blev til intet mindre end 34 grader - fastlandsklima er sgu en sjov fisk.

Her til aften gik vi i saloonen og fik os en velfortjent fyraftens-whiskey, så vi er klar til i morgen, hvor turen går til Denver. Denver bliver et stort stop, hvor vi vil undersøge muligheden for at komme ud og rafte, vandre en tur i Rocky Mountains, smage på de lokale øl og se hvad byen ellers har at byde på.

Forresten kan jeg afsløre for alle vores fans, at en ny udgivelse af vores populære sangvideoer er undervejs, og snart vil være at finde på Facebook!

Jeg håber i har det godt derhjemme - for vi har det super godt her!

Oppe i arkenOppe i arken
Oppe i arken

Efter en lidt skræmmende tur op, kunne vi nyde udsigten over St. Louis gennem de små ruder.
Mit nye outfitMit nye outfit
Mit nye outfit

Til sengetid eller spisetid - jeg kan ikke helt blive enig med mig selv.

Tot: 0.093s; Tpl: 0.013s; cc: 11; qc: 53; dbt: 0.0526s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb