Hestevogne, kasinoer og et meget, meget stort æble!

North America » United States » Rhode Island » Providence
August 20th 2012
Published: August 20th 2012

Amish buggyAmish buggyAmish buggy

De betaler ikke skat for at køre på vejene i deres hestevogne, men de sviner ligeså meget som biler!
Vær hilset derhjemme i sommer-Danmark!

Jeg har hørt rygter om, at varmen endelig er kommet til Danmark - det lyder jo ikke så dårligt. Så vil jeg krydse fingre for at det holder ved lidt endnu. Med fare for at gentage mig selv, så sveder vi stadig herovre, selvom vi godt kan mærke at vi er kommet længere nordpå. Men det er faktisk rart at kunne trække vejret lidt igen.

Sidste blog sluttede jeg af i Baltimore, Maryland - vores 10. stat på turen. Vi har nu rundet hele 17 af de i alt 50 stater, og vi begynder at kunne mærke, at vi har været væk længe. Tøjvask nummer to er netop overstået, så vi slider ikke så meget på deres vaskemaskiner, som på deres landeveje.

Efter Baltimore fulgte Lancaster, Pennsylvania. En by kendt for sit høje antal af Amish beboere. En sjov oplevelse at køre rundt udenfor byen, og se dem køre rundt i deres buggies/hestevogne. Men efter at have lært mere om dem og deres måde at leve på, er jeg ikke imponeret. De lever ganske vist i en verden for dem selv, uden biler og andre moderne hjælpemidler, men det virker alligevel ret halvhjertet.
Ingen Tiger WoodsIngen Tiger WoodsIngen Tiger Woods

Mine manglende golf-evner tvang mig i amish-forklædning og kostede mig en dags Bieber.
Selv synes jeg, at jeg gør det mindst ligeså godt som dem!

Pennsylvania bød også på et besøg i millionbyen Philadelphia - The City of Brotherly Love. Og der var ganske vist mange "brødre", og vi fornemmede helt klart hvorfor byen har sit ry, for at være kriminalitetens hovedstad. Tommetykt skudsikkert glas mellem kunder og ekspedienter i en lokal KFC-restaurant kunne dog ikke skræmme os væk, så vi fik set det vi skulle, bl.a. Liberty Bell og bygningen hvor uafhængighedserklæringen blev underskrevet i 1776. Højdepunktet var måske det, at vi boede på 11. etage med udsigt til byens sportskompleks med et par store stadions. Derudover var Philadelphia ikke noget specielt.

Mere specielt var turens næste stop - Atlantic City, New Jersey. En mindre by beliggende ved Atlanterhavskysten, som agerer typisk feriedestination for amerikanere fra nærliggende store byer som fx New York. Blandingen af badeferie og gambling gør det til et ret specielt sted. Helt ned til vandet ligger store, flotte hoteller, hvis lysshows af neon man kan gå og beundre på den berømte strandpromenade.

En aften i Atlantic City besluttede vi os for at øve os lidt på kasino-ræset inden Las Vegas. De enarmede tyveknægte er ligeså
11. etage11. etage11. etage

Udsigten fra hotellet i Philadelphia - Phillies' baseball stadion til venstre og Eagles football stadion til højre.
tyvagtige som de lyder!

Efter østens Vegas fulgte turens hidtil absolutte højdepunkt - The Big Apple, Gotham, The Capital of the World, The City That Never Sleeps - kært barn, mange navne - NEW YORK CITY!

Forventningerne var høje, men de blev i DEN grad indfriet. New York var fantastisk! At se og være de steder man har hørt så meget om og set i diverse film og serier, det var helt unikt. 9/11 Memorial, Statue of Liberty, Times Square og så uendeligt mange andre ting, at en uge med fuldt program end ikke var nok. New York er en by alle burde opleve, og en by jeg bestemt håber jeg kommer til at opleve igen engang. Måske engang når det nye World Trade Center står færdigt og smukt på Lower Manhattan.

De første par dage blev man fuldstændigt overvældet af metropolens mange ekstremer. Jeg syntes der var for mange mennesker på for lidt plads til min smag. Men efter at have udforsket byens mange sider, må jeg indrømme at jeg tog fejl. New York er en overraskende rar by at være i. Fortorvene er oversvømmede med mennesker, ikke alle bydele er lige rene og man kan
Liberty Bell og Independence HallLiberty Bell og Independence HallLiberty Bell og Independence Hall

Et stykke amerikansk historie i Philadelphias bymidte.
ikke få et minuts ro for de gule taxaers dytten. Men jeg tror man vænner sig til det og bliver en del af det med tiden. Og hvis ikke, er der mange steder man kan søge tilflugt, hvis man trænger til en pause fra storby-ræset: Central Park, Brooklyn Bridge eller måske toppen af en af New Yorks utallige skyskrapere, der giver en helt utrolig udsigt udover en helt speciel by.

Jeg vil lade billederne tale for resten af pengene!

I dag forlod vi New York og kørte lidt længere mod nordøst, og tilbringer natten nær grænsen mellem Rhode Island og Massachusetts. I morgen går turen til Boston, inden vi endelig begiver os vestpå.

Håber alt går som det skal hjemme i Danmark - det gør det nemlig herovre.

Nyd vejret mens I har det og hav det godt!

Mvh Mark.

Atlantic City boardwalkAtlantic City boardwalk
Atlantic City boardwalk

Hoteller og kasinoer til venstre, strand og Atlanterhav til højre.
Greenwich VillageGreenwich Village
Greenwich Village

Hvis bygningen her ser bekendt ud, har man set for meget "Friends". Det er bygningen som komedieserien "Friends"/"Venner" skal forestille at foregå i.
9/11 Memorial9/11 Memorial
9/11 Memorial

Meget meget speciel oplevelse. At stå lige der, hvor så stor en historisk begivenhed fandt sted, som står så klar i erindringen, selvom det er 11 år siden. Monumentet på billedet står præcist hvor sydtårnet af World Trade Center stod inden 11. september 2001.
Top of the Rock.Top of the Rock.
Top of the Rock.

Central Park og den nordlige del af Manhattan set fra toppen af Rockefeller Center, en 260 meter høj skyskraper.
Empire State Bulding i midten af billedet.Empire State Bulding i midten af billedet.
Empire State Bulding i midten af billedet.

I baggrunden ses Lower Manhattan hvor "Freedom Tower" står, stadig under konstruktion. Fantastisk udsigt kort før solnedgang.
Times Square.Times Square.
Times Square.

Et vanvittigt inferno af lys, reklamer og mennesker.
Brooklyn Bridge med Manhattan i baggrunden.Brooklyn Bridge med Manhattan i baggrunden.
Brooklyn Bridge med Manhattan i baggrunden.

Billedet er taget fra Manhattan Bridge, på en gåtur over begge broer.
Central ParkCentral Park
Central Park

Et ganske idyllisk sted, selvom de høje bygninger konstant minder én om, at man er inde midt i en storby.
Yellow CabsYellow Cabs
Yellow Cabs

De karakteristiske taxaer maler byen gul.

Tot: 0.094s; Tpl: 0.037s; cc: 10; qc: 48; dbt: 0.0396s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb