Saker lugnar ner sig en smula.


Advertisement
United States' flag
North America » United States » Oregon
September 27th 2011
Published: September 27th 2011
Edit Blog Post

Igår började skolgången här (för Mark i alla fall) och det blir möjligt att få rutin på vardagen igen.

I förra veckan var vi på zoo med Cathy (Marks mamma) och jag fick en massa fantastiska bilder - som dessvärre är kvar på kameran - av caracalungar som tyckte att det var jättekul att smyga på mamma. Alla djuren var väldigt aktiva på morgonen, vilket tydligen är ganska ovanligt (jag hävdar att Cathy ger tur) så vi fick se en isbjörn som lekte i vattnet, lejon som småbråkade, hyperaktiva bävrar och en hel del andra djur. Vi fick till och med se en amurleopard på nära håll, hon var jättevacker där hon satt precis framför glasrutan.

Kattdjur är fantastiska varelser <3 vi tyckte att hon såg väldigt mjuk ut.

Utöver det händer det faktiskt inte så mycket. Vi fick låna ett Kinect till Marks Xbox 360 så jag roar mig med "Dance Central", har nästan klarat fem stjärnor på alla låtar på "Easy" sedan en knapp vecka tillbaka. Det blir några timmar om dagen (jag råkade dansa i tre timmar imorse och kanske ska försöka mig på de sista sju låtarna senare idag.. oops.. jag anar ett hälsosamt beroende) och en hel del morrande. Även spelar vi Kinect Adventures, ett spel där man bland annat ska styra en flotte på en fors samt skjuta bollar på trämål. Jag rekommenderar Kinect till alla som har pengar och golvyta, det är najs att man styr med kroppen istället för en liten fjölig kontroll!

Annat som är nytt är att jag har börjat jobba som volontäröversättare för Global Voices, en "nyhetsbloggsida" (ungefär) för att bredda min erfarenhet en aning.. och självfallet för att få MER erfarenhet.

Hösten börjar nå Oregon i samma stund som jag sitter här i universitetets bibliotek och skriver. Solen kikar fram bland tjocka regnmoln som vattnar världen ungefär halva dygnet och man kan se enstaka gula löv på träden, det utlovas vackra höstfärger inom några veckor. Ikring universitetet sjuder det av liv och små affärer/restauranger, det är en otrolig skillnad mot Örebro Universitet - denna platsen är helt enorm, säkert ett par kilometer rakt över, och så är det ju förstås några andra språk. Jag har nog hört ett dussin språk talas på campus bara sedan igår, men inga svenskar (tror jag). Här i biblioteket hittas dock nationalencyklopedin och diverse andra verk, så om jag blir uttråkad kan jag nog lyckas hitta någonting att läsa (kanske t.o.m. svensk skönlitteratur, vem vet?).

Det jag saknar mest med Sverige just nu är, förutom alla er jag vill krama på, McDonalds/Burger King/MAX. McMenamins har glutenfria bröd så jag fick mig en hamburgare, men jag är någonting sinnessjukt sugen på fem cheeseburgare från McDonalds (men det är också "roliga veckan" så mina hormoner vill nog bara blidkas med skräpmat). Det verkar bara vara i norden man kan vara helt säker på att faktiskt kunna äta snabbmatsburgare (disclaimer: jag är inte säker) och definitivt inte i USA. Jag fortsätter att fundera på mitt första mål när jag kommer hem, det verkar fortfarande bestå av en hamburgare, en cheeseburgare och en big mac. Kanske en McFlurry Dajm också 😊

Förresten, IKEA är bäst! Vi hittade Dajm (dock stavat Daim) och bilar (Chewy Candy Cars.. fånigt) och de smakade precis som hemma!!!! Jag väntar och hoppas, jag vet att jag såg en ask Paradis på IKEA när jag kom hit och jag håller tummarna för att de dyker upp snart igen. Sådant brukar tydligen dyka upp runt storhelger eller när man firar fars/mors dag, och det är ju kalkonhögtid snart. Håll tummarna med mig?

Med det avslutas detta avsnittet av "Gabriellas resa till Oregon".

Kram kram ~

Advertisement



Tot: 0.067s; Tpl: 0.009s; cc: 6; qc: 51; dbt: 0.0434s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb