USA´s dybeste sø

North America » United States » Oregon » Crater Lake
July 30th 2010
Published: August 15th 2010

Crater Lake ligger i det sydlige Oregon og USA´s dybeste sø, med en max dybde på 592 meter. Den er 7x10 meter bred og der falder årligt 13,3 meter sne! Crater Lake opstod for 7700 år siden, da en 3300 meter høj vulkan kollapsede efter et stort udbrud. Søen bliver forsynet med vand fra de store mængder nedbør der kommer hvert år. Der er ingen tilløb til søen i form af åer eller floder. Vandet i Crater Lake anses for at være noget af det reneste i verdenen, det er også derfor vandet har den blå farve, som søen er så kendt for.

Vi ankom sidst på eftermiddagen og kørte direkte til vores campground, for at lave mad og slappe lidt af om aftenen. Vi havde brugt hele dagen på at køre, så de store udskejelser var der ikke lige energi til.
Næste dags morgen stod vi op, og begyndte vores 53 km. lange køretur rundt om søen. Vejen rundt om Crater Lake, er snoet og meget bakket, så det var en udfordring i RV´en. Vi gjorde holdt ved en masse view points og havde de mest fantastiske udsigter ud over søen.

Mens vi kørte rundt om søen, hørte vi pludselig en meget anderledes lyd fra RV'en - en rallen af en slags. Vi blev straks nervøse for, om det var motoren der var stået af. Til at starte med kunne vi ikke finde ud af hvad lyden skyldes, men fandt til sidst ud af at det heldigvis ikke var motoren det var galt med, men at lyden skyldes en metalplade der var gået løs under bilen. Vi åndede lettet op, men var lidt påvirket af situationen. Vi havde allerede forstillet os det allerværste. Steffen gik fikset problemet midlertidigt med et stykke pap som han kilede op mellem metalpladen og bunden af bilen.

Om aftenen deltog vi en ranger walk til toppen af Watchman Peak, hvor vi så solen gå ned over Cascade bjergkæden. Det var så smukt, og en virkelig god afslutning på en dagen ved Crater Lake. Det var virkelig koldt på toppen, så da solen var forsvundet i horisonten, skyndte vi os ned i RV´en igen og tilbage på campgrounden hvor et varmt bad var det sidste vi fortog os, inden vi trillede i seng.

Næste dag forlod vi Crater Lake NP og kørte videre sydpå, ind i Californien - staten vi startede i for 5 måneder siden. Vi endte i en meget lille by, McCloud, som ligger ved foden af Mt. Shasta (4322 m). Her sov vi en enkelt nat, på vores vej mod kysten. Der var en altmuligmand på campingpladsen, som var så rar at hjælpe os med metalpladen, som var gået løs, hvilket var skønt, da vi hele dagen havde måtte stoppe med jævne mellemrum (ca. hver gang vi kørte over et hump) for at kile et nyt stykke pap op. Steffen var til sidst ret lun over hele situationen.

Turen ud mod kysten var en tur på 368 km, men det tog os det meste af en hel dag at nå vores mål. Vi havde ikke lige taget med i vores beregninger at vi lige skulle over en bjergkæde. Turen var snoet og vi kørte noget op og ned. Steffen var noget bekymret for vores bremser til tider. Vejret har været med os i rigtig lang tid - dejlig varme solrige dage. Men det var slut, da vi nåede over bjergkæden. En tyk dyne af havgus ramte os, og temperaturen dalede ret kraftigt. På en eller anden måde, var det helt dejligt til en forandring.

Sidst på dagen nåede vi vores mål, byen Fortuna, som ikke var andet et stop på vejen mod meget høje træer i Humboldt Redwood State Park, som der kommer mere om i næste blog…

Crater Lake LodgeCrater Lake Lodge
Crater Lake Lodge

Desvaerre ikke her vi boede

Tot: 0.176s; Tpl: 0.013s; cc: 10; qc: 48; dbt: 0.0788s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb