Ashville & Biltmore Estate

North America » United States » North Carolina » Asheville
February 24th 2007
Published: February 24th 2007

En regning helg begav vi oss till Ashville & Biltmore Estate för lite sightseeing. Ashville är en gammal (amerikanskt gammal är inte gammal enligt europeisk standard..) Hippie-stad. Lustiga caféer, några hippie-klädda människor & mulet väder var i stort sett vad vi fann i Ashville. Fokus var på kreativitet (konstgallerior etc) och jag kan tänka mig att stan blommar upp när det är sommar!

På kvällen tog vi tillfället i akt och gick för att se en rysk (!) ballet som var på besök - Sleeping Beauty (Törnrosa alltså). Var väl ok, amerikanarna var himla imponerade.. men det ska väl ändå vara en riktig orkester - inte en cdskiva? Nåja.. det var ju en annorlunda helgkväll!

Nästa dag var regnig, men vi begav oss ändå till Biltmore Estate - en enorm 'mansion'.. jag citerar från Wikipedia:
"Biltmore House är en herrgårdsbyggnad i fransk renässansstil nära Asheville, North Carolina, uppförd av George Washington Vanderbilt II. Det är det största privatägda huset i USA, 15427 kvadratmeter stort. Huset ägs fortfarande av familjen och drivs som ett museum." Många imponerade amerikanare var och besökte Biltmore samma dag som vi. Och det var tjusigt, med egen inomhuspool och bowlinghall (det var ju ändå mellan 1888-1895 som det byggdes - gammalt enligt amerikansk standard..) - men som ni kan läsa här http://en.wikipedia.org/wiki/Biltmore_Estate , så är det ju inte mycket som egentligen är amerikanskt - utan snarare en liten blandning av godbitar från vårt kära europa :D

Ägorna var i alla fall enorma - synd bara att vädret var kasst & att det inte var vår än, för jag kan tänka mig hur fint det hade varit i alla trädgårdarna då! Istället tog vi oss en tur in i de stora växthusen - som också var en del av Biltmore. När vi tagit oss igenom hela herrgården, var det dags att köra mot vinprovning (ingick i biljetten), för Biltmore producerar vin. Mycket gott!

Warszawa?Warszawa?
Warszawa?

Palac Kultury.. utan topp.. eller vänta nu lite..?
Thomas Wolfe MemorialThomas Wolfe Memorial
Thomas Wolfe Memorial

En viktig gubbe i Hippie-kulturen, hans hus..
Mellow MushroomMellow Mushroom
Mellow Mushroom

Rolig restaurang/pub - definitivt hippie-inspirerad inredning!

Tot: 0.141s; Tpl: 0.012s; cc: 12; qc: 52; dbt: 0.0473s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb