Hospitalsbesøg, bjergtagende natur, østkyst og hovedstad!

North America » United States » Maryland » Baltimore
August 4th 2012
Published: August 4th 2012

Memphis!Memphis!Memphis!

Kongen af Rock'n'Roll bliver stolt hyldet i hjembyen Memphis.
Kære alle derhjemme i kolde Danmark.

Tiden går og vi har rundet en måned i staterne, og alligevel er der så lang tid igen. Vi er nået rigtigt langt på den måned, som har taget os fra sydens varme op til nordens... ja, varme! Vi sveder stadig i temperaturer på 30+, så alt friturefedtet render ud af os, ligeså hurtigt som det kommer ind.

Sidste indlæg blev skrevet i Memphis, Tennessee, som føles pokkers langt væk allerede, selvom det kun er et par uger siden. Endnu et par uger som har budt på action og oplevelser, men heldigvis ikke flere bilskift! Faxe holder endnu, og han gør det godt.

Efter nogle dage i Memphis gik turen til Nashville - Music City! Et nærmere kig på byen afslørede da også et væld af barer og musiksteder, der tilbød "honky-tonk" i bedste rock'n'roll-stil. Desværre fik vi ikke oplevet musikkens hovedstad, som vi havde håbet, da undertegnede måtte en tur på det lokale hospital på andendagen i byen. En øreinfektion havde kastet sig over mit venstre øre, og tvang mig til at slappe af og tage masser af smertestillende. Et par dage senere, da vi var kommet til Knoxville, Tennessee, gik
Great Smoky MountainsGreat Smoky MountainsGreat Smoky Mountains

Omgivet af tåge, som navnet fortæller.
det heldigvis noget bedre, og jeg var igen klar til de oplevelser der lå og lurede forude.

Og sikke oplevelser! Da det endelig blev tid til at forlade Tennessee, til fordel for North Carolina, førte vejen os gennem nationalparken Great Smoky Mountains, som tog os til højere og tyndere luftlag i 2 kilometers højde. Det gav propper i ørene og smukke udsigter, men gav også anledning til en lille vandretur. Flere kilometer blev tilbagelagt på gåben ad smalle stier og på klipper, og med udsigter til... faktisk ikke så meget. Vi var nået så langt op, at parkens navn kom til sin ret, og vi havde svært ved at se noget som helst pga. tåge. Men længere nede var udsigten flot, som i nok kan se på billederne, som dog ikke yder den egentlige udsigt retfærdighed.

Efter en lille smuttur ind i South Carolina, søgte vi ly for natten i storbyen Charlotte, North Carolina. Et kort visit, som betød et kort besøg i downtown, som til gengæld var det hele værd - flot by!

Dagen efter gik turen lidt længere nordpå, hvor vi besøgte statens hovedstad, Raleigh. En forholdsvist stor by, som mest af alt lignede en mindre udgave af en typisk amerikansk storby. Ikke det store at se der.

Vi var efterhånden begyndt at savne vand og strand, efter den store succes i Miami, så vi besluttede at de næste to nætter skulle tilbringes helt ude ved østkysten. Valget faldt på Hampton, Virginia. Et par dage med vand, strand og afslapning endte dog med, at øreinfektionen gjorde comeback - stærkere end nogensinde før! Det kostede mig en nat med kun et kvarters søvn, hvorefter vi kørte en kort tur til Richmond. Jeg havde fået en adresse af rejseforsikringen, og så var lægebesøg nummer to en kendsgerning. Denne gang fik jeg noget stærkere(og dyrere!!) medicin, som forsikringen selvfølgelig betaler for.

Den efterfølgende morgen tog vi en tur ind til Richmond midtby, kiggede os lidt omkring, og kørte så videre mod Washington D.C.

Washington er imidlertidig en ret dyr by, så vi slog os ned i Manassas, Virginia, som lå 30-40 minutters kørsel fra Washington. Fire nætter tilbragte vi her, hvor alle tre dage blev brugt på at udforske landets hovedstad. Og hold da fast hvor var der meget at se! Ikke nok med, at de har brugt rigtigt meget plads på at mindes en masse store personer i landets historie, samt en masse krige og faldne soldater, de har tilmed et utal af GRATIS museer, udstillinger og lignende. Jeg kan ligeså godt remse den komplette liste af ting vi oplevede i Washington D.C. op:

Washington Monument: Et kæmpe monument og mindesmærke for USAs første præsident George Washington.

Jefferson Memorial: Endnu et kæmpe monument og mindesmærke for USAs tredje præsident og en af dem der udfærdigede uafhængighedserklæringen; Thomas Jefferson.

White House: Verdens magtcentrum og hjem for verdens vel nok mægtigste mand siden 1801.

Franklin D. Roosevelt Memorial: Mindepark for USAs 32. præsident.

Martin Luther King Jr. Memorial: Mindesmærke for menneskerettighedsforkæmperen der engang havde en drøm.

World War 2 Memorial: Mindesmærke for alle der mistede livet under anden verdenskrig.

Lignende mindesmærker: Iwo Jima Memorial, Korean War Memorial, Vietnam War Memorial.

Lincoln Memorial: Mindesmærket for USAs 16. præsident, Abraham Lincoln, hvor han sidder i sin store stol med blikket rettet mod obelisken.

Reflecting pool: En stor rektangulær kunstig sø placeret mellem Washington Monument og Lincoln Memorial, hvor Martin Luther King Jr. afholdte sin berømte "I have a dream"-tale i 1963 foran tusindvis af mennesker.

US Capitol: Den
På vandreturPå vandreturPå vandretur

Heldigvis uden at støde ind i nogen bjørne!
amerikanske regeringsbygning hvor kongressen mødes.

National Museum of American History og National Museum of Natural History: To gratis museer om USAs historie og naturhistorie.

National Zoological Park: Gratis zoologisk have.

Arlington Cemetary: En kirkegård hvor ca. 250.000 soldater fra diverse krige ligger begravet én for én. Derudover ligger bl.a. John F. Kennedy også begravet her.

Alle var de specielle at opleve på hver deres måde, og utroligt hvordan én by kan rumme så meget magt, minder og historie. Klart et af turens absolutte højdepunkter indtil nu.

Vi har nu lagt Washington bag os, og er klar til flere og andre oplevelser. Lige nu er vi i Baltimore, Maryland. Snart går turen til Pennsylvania, hvor Amish-folket vil være vært for et lille visit, samt millionbyen Philadelphia, som bliver den hidtil største by på vores tur. De næste uger vil desuden byde på Atlantic City, New Jersey og endelig New York City!

Så I skal ikke bekymre Jer om os, vi får nok at se til. Håber I har det godt derhjemme, og jeg kunne da godt unde Jer bare en smule af det gode vejr vi har herovre.

I må have det! - Hilsen Mark.

Lincoln MemorialLincoln Memorial
Lincoln Memorial

Bygningen der huser den 18 meter høje statue af Abraham Lincoln.
Abraham LincolnAbraham Lincoln
Abraham Lincoln

Her sidder USAs 16. præsident indenfor og skuer ud på Washington Monument, for enden af the reflecting pool.
Arlington CemetaryArlington Cemetary
Arlington Cemetary

Et utroligt syn med de endeløse rækker af gravsten
Iwo Jima MemorialIwo Jima Memorial
Iwo Jima Memorial

En kæmpe statue, der forestiller amerikanske soldater, der rejser et amerikansk flag på den japanske ø Iwo Jima.
Washington MonumentWashington Monument
Washington Monument

Washington D.C.s vel nok mest kendte bygningsværk. En 170 meter høj obelisk.
Det hvide husDet hvide hus
Det hvide hus

På statsligt besøg hos Obama.
Simon med historisk udsigtSimon med historisk udsigt
Simon med historisk udsigt

Set fra Lincoln Memorial, udsigt over the reflecting pool, som desværre er under renovation lige nu. Lige her for enden afholdte Martin Luther King Jr. sin berømte "I have a dream"-tale.
John F. Kennedy's gravJohn F. Kennedy's grav
John F. Kennedy's grav

Her hviler USAs 35. præsident, som blev myrdet i Dallas i 1963.
Baltimore havnBaltimore havn
Baltimore havn

Lige nu er vi her - i Baltimore, hvor jeg afsoner et par dage i Bieber-trøjen.

Tot: 0.103s; Tpl: 0.018s; cc: 9; qc: 50; dbt: 0.0713s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb