Alles gaat z'n gangetje...


Advertisement
United States' flag
North America » United States » Florida » Miami
October 4th 2012
Published: October 4th 2012
Edit Blog Post

Ik kan bijna niet geloven hoe snel de tijd voorbij vliegt. Twee maanden geleden kwam ik voor het eerst in Miami om een woonst te zoeken, en nu is het al mid-term (een uitdrukking die ze hier gebruiken om de helft van het semester te omschrijven)!! We zijn dus al halverwege het semester hier en dat is echt moeilijk te geloven. Maar inderdaad, we zijn al zeven weken bezig, en we hebben nog ongeveer acht weken te gaan, dus dat kan kloppen (ocharme, mijn medestudenten in België zijn nog maar nauwelijks aan hun tweede week begonnen ;p).. September is simpelweg voorbijgevlogen, en ik ben zeker dat oktober en november even snel zullen passeren. Binnen enkele weken is het al Halloween, en voor ik het weet zal het al Thanksgiving zijn, dan enkele daagjes later is het mijn verjaardag, en twee weken daarna zit ik al op het vliegtuig huiswaarts..

Hier in Amerika zijn de laatste maanden van het jaar echte feestmaanden. Wij hebben enkel Sinterklaas en Kerstmis, maar hier is het in oktober Halloween, in november Thanksgiving en in december Kerstmis. Ik heb mijn Amerikaanse klasgenoten ons feest van Sinterklaas uitgelegd, en ze vonden het heel grappig (en ook een beetje racistisch) toen ik uitlegde hoe een oude man met een wit paard over de daken reed terwijl zijn zwarte knechten via de schoorsteen de kinderen pakjes kwam brengen!

Halloween is dus bijna zover, en dat is echt te merken! Ongeveer een kwart van de winkelruimte in alle supermarkten is ondertussen gewijd aan Halloween. Kostuums, uitdeelsnoep, versiering, ... Ik heb zelfs pasta gezien in de vorm van pompoentjes en oranje donuts met bezemsteeltjes op. Ik ben echt benieuwd om dit feest voor de eerste keer mee te maken! Voor diegenen onder jullie die niet goed weten waar het om gaat: Halloween wordt gevierd op de avond van 31 oktober. Het feest wordt gevierd door zowel kinderen als studenten. Kinderen gaan van deur tot deur om snoep te vragen, en tieners en jongvolwassenen gaan feesten. Beide leeftijdsgroepen zijn verkleed uiteraard, de meesten dragen iets griezelig, maar je kan ook andere kostuums dragen. Eigenlijk is het een beetje een combinatie van nieuwjaarszingen en carnaval! 😊

Een maand later is het Thanksgiving, en dat wordt hier ook enorm hard gevierd, maar dat is eerder een familiefeest. De meesten onder jullie zullen van films en tv wel weten dat op Thanksgiving de familie samenkomt en kalkoen eet. Omdat de internationale studenten hier geen familie hebben, heeft de Universiteit iets heel tof georganiseerd! Elke internationale student mag (gratis en voor niets) Thanksgiving vieren bij een Amerikaanse familie. Op die manier maken wij kennis met één van de meest traditionele feestdagen van Amerika, en de gastfamilie maakt kennis met een andere cultuur. Ik vind het alvast een heel tof initiatief en ik ga zeker meedoen!

Hoewel het snel genoeg zover zal zijn, ligt Thanksgiving momenteel nog te ver in de toekomst om er te veel over uit te breiden. In plaats van continu de nabije toekomst toe te lichten in deze blog, zal ik mij nu maar even op het heden richten. 😊

Zoals de titel reeds duidelijk maakt, gaat alles hier z'n gangetje.. Ik krijg heel veel taken, maar ik beleef er veel plezier aan. Ondertussen heb ik nog meer cijfers gekregen van vorige projecten, en ik kan met trots zeggen dat ik, buiten één B, allemaal A'tjes gehaald heb. Bovendien heeft de prof van de cursus Scenarioschrijven vorige week gezegd dat mijn script, vergeleken met de andere studenten in de klas, het meeste kans maakt om in een film gemaakt te worden! Ik heb dus een gevoel dat het mij wel zal lukken om te slagen op het einde van het semester, maar voor de zekerheid zal ik toch maar hard blijven werken! Ik heb twee korte filmpjes die ik gemaakt heb op Youtube gezet, en ik zal jullie de link geven zodat jullie ze ook kunnen bekijken. Het zijn allebei reclamefilmpjes, het eerste is voor een fictief horlogemerk 'Rollecks', en het tweede is voor de Bill Cosford Cinema, de cinema op de campus van de universiteit waar heel veel klassiekers worden gedraaid. Commentaar is altijd welkom natuurlijk, maar niet te streng zijn alstublieft, het zijn slechts mijn eerste projecten hier.. Ik ben van plan om hier nog heel veel bij te leren! Beide projecten hebben goede commentaar gekregen van de professor, met enkele puntjes waar ik aan moet werken natuurlijk 😊 Maar kom, genoeg gepraat, hier zijn de links (gewoon klikken op de titel, dan wordt de youtube-site geopend):



Rollecks Commercial - On Time:

(hier kreeg ik vooral de commentaar dat mijn achtergrond niet zo goed gekozen was en dat de beelden op het einde te donker zijn - groot gelijk! Positief was dat de meesten moesten lachen op het einde, toen ze de mop doorhadden, en dat de prof zei dat de compositie en de fastmotion goed gekozen was.)



Cosford Cinema Commercial:

(dit reclamefilmpje zal meer geapprecieerd worden door diegenen onder jullie die iets afweten van oude Hollywoodgenres, omdat het eigenlijk een hommage is aan het Hollywood van de jaren '20 tot ongeveer '60 - mijn kamergenoot, die niets afweet van films, vond het wel leuk en grappig, maar mijn medeklasgenoten, die uiteraard alles afweten van klassieke films, waren gedurende het hele filmpje aan het lachen en ik kreeg zelfs een applausje van hen op het einde!)



Als de links niet werken, kan je de filmpjes ook gemakkelijk zelf opzoeken:

- Open www.youtube.com

- Typ in de zoekbalk bovenaan 'Rollecks commercial on time' of 'Cosford cinema commercial'

- Klik op de eerste link met deze benaming en enjoy!

Soit, ik ga nu afronden, ik zal tegen mijn volgende blog proberen nog een paar nieuwe projecten te posten. Dan hebben jullie toch een idee van wat ik hier allemaal uitspook he!

Advertisement



4th October 2012

Probleem met tweede video
Hoi, Nele hier :) De tweede link die ik heb toegevoegd is blijkbaar niet goed zichtbaar op de blog, daarom herhaal ik hem hier nog eens: http://www.youtube.com/watch?v=ZcythzfxCv8
4th October 2012

Halloween!! ^^ Spijtig dat je ons feestje dit jaar mist :( Maar daar zal het nog wel grootser zijn..."jealous!" Echt wel een cool initiatief met Thanksgiving trouwens. De filmpjes zien er super uit! Ben benieuwd: wat vinden de Amerikanen eigenlijk van België en onze gebruiken? Quaint? Vele groetjes
6th October 2012

Eindelijk een teken van leven ...
Sorry Nele, dat ik niet vroeger heb gereageerd hé, maar nu toch effe een berichtje. Ik had wel verzachtende omstandigheden zoals je wel zal weten ... Ik ben nl. op 28 augustus geopereerd (van prostaatkanker) en toch nog een beetje aan het recupereren, alhoewel ik deze week ook al ben beginnen werken, 2 weken vroeger dan de dokter had voorgeschreven, dom hé !! ... Alles is toch vrij vlotjes verlopen, enkel eens een probleem dat ik niet meer kon plassen (deed vree pijn ...) en wat constipatie, maar voor de rest nog wel kalmkes aan, ook al is dat moeilijk als de kleinkindjes in de buurt zijn ! Zo, met jou is het precies druk, druk, druk ... Ik heb eens heel je blog doorgekeken, en vond het vree interessant zen, vooral die filmkes dat ge al gemaakt hebt, klasse, zo na enkele weken al zoiets in mekaar kunnen steken, nen dikke proficiat van jouw peter ... Ik zou zeggen, doe zo voort, nog vele Akes, en ook nog goe amuseren hé, maar das blijkbaar geen probleem als ik jouw berichtjes lees ... Hou je goed, en tot blogs en life tot in december ... Vele groetjes, en nen dikke knuffel van ons ! peter Gunter en tante Nicole

Tot: 0.271s; Tpl: 0.01s; cc: 5; qc: 44; dbt: 0.0713s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb