Key West

North America » United States » Florida » Keys » Key West
May 21st 2007
Published: May 21st 2007

Eftersom min kamera blev full av bilder under våra tio dagar i Florida, så har jag bara ett par bilder från Key West. De gör inte Key West den rättvisa det förtjänar, men håll ut tills jag får bilder skickade från Tyskland så får ni se what all the fuss is about!

Vi (jag, Jessi, Helene och Isabel) tog Grey Hound bus (yey, precis som på film!) från Miami Downtown till den yttersta ön Key West. På vägen dit passerar man 47 broar som går från Key till Key (ö till ö) och sista är alltså Key West.

Jag trodde alltid att Key West var fancy fancy (vet inte riktigt varför), men hur som helst så är det helt annorlunda. Husen är annorlunda, det är färgglatt här och var, pubar/restauranger är originella såsom de små butikerna. Stränderna är romantiska och strandpromenaden är full av folk som väntar på solnedgången. Vart man än går ser man höns, tuppar och kycklingar på gatorna (tydligen är de nu även fridlysta), vilket dock resulterar i att man blir väckt mitt i natten av de galna tupparnas serenader.. men lite roligt är det allt. Stämningen i Key West är avslappnad och öppen. Tydligen är det en gammal hippie-community, som har kvar samma känsla, men numera uppgraderad till "gay-friendly" - vilket kan kännas rätt ovanligt i USA (i och för sig är San Fransisco också gay-friendly och äktenskap mellan lika kön är lagligt i Massachusetts). Vårt hotell var ett avslappnat rosa hus ägt av ett franskt par med 8 små hundar.

Vi spenderade tiden med att promenera, äta gott (Conch rullar och Coconut strips är specialiteer som vi provade på), se solnedgångar och lata oss på stranden. Hemmingways hus kan man gå in och se för 11$, vi valde att fotografera huset istället. Och gå upp i fyren istället, med hisnande utsikter som ni får se senare.

Tot: 0.053s; Tpl: 0.009s; cc: 11; qc: 26; dbt: 0.0352s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb