Zondag 26 Juli Yosemite N.P. - Hetch Hetchy Valley

VakantieAmerika2009 892VakantieAmerika2009 892VakantieAmerika2009 892

Hetch Hetchy Valley
Hallo allemaal, vannacht hebben we heerlijk geslapen en redelijk uitgeslapen. Dus vanochtend de kaart maar eens gepakt en bekeken waar we nu eens heen konden. Daar vond ik een klein weggetje in het bovenste van Yosemite park. Dit weggetje leidde naar het Hetch Hetchy reservoir. We zagen op de kaart van Yosemite park dat er wandelwegen zijn dus leek het ons een goed idee om daar eens te kijken of dat het rustiger is.
Gelukkig was het rustiger en het is ook nog eens fantastisch mooi. We zijn over de O’Shaughnessy dam gelopen richting de Wapama Falls. Ze zijn in de Hetch Hetchy vallei nogal gehecht aan de American Indians dus ze hebben de originele namen behouden. Beetje vreemd aangezien ze rond 1850 met goudkoorts zo’n beetje alle Indianen uitgeroeid hebben. Na 2,6 mile gewandeld te hebben in de mooie omgeving van dit 450 Biljoen liter grote reservoir, kwamen we aan bij de Wapama waterval. Heel indrukwekkend van hoe hoog deze naar beneden komt. Ook kan je daar verder de 8 mile lange reservoir overkijken wat een heel mooi plaatje geeft. Dit is een reservoir wat gebruikt wordt om 85% van de mensen in San Francisco van drinkwater te voorzien en 25% van deze stad wordt door dit reservoir van stroom voorzien. Dit hebben ze gebouwd in 1922 en was in 1938 klaar. Ze zijn zelfs zo gek geweest om een complete spoorlijn aan te leggen naar deze vallei om de werklieden en materiaal hier naartoe te transporteren. Deze spoorlijn hebben ze ook gewoon weer afgebroken om de natuur weer in het oorspronkelijke terug te laten komen. Je mag er nu ook alleen maar in de zomer deze vallei naar binnen van 7uur ’s ochtends tot 9 uur ’s avonds. Krijg je een speciale parkeerkaart voor die achter je voorruit van de auto moet zodat ze weten dat je legaal in deze vallei bent. In overleg mag je overnachten in een van de kampeerplekjes die deze vallei bied. Je eten en drinken moet dan bewaard worden in speciale stalen kluizen. Dit is tegen de beren anders slopen ze alles van je op zoek naar voedsel.
Morgen gaan we naar San Francisco om daar de laatste dagen van onze vakantie door te brengen.

VakantieAmerika2009 894VakantieAmerika2009 894
VakantieAmerika2009 894

Op de achtegrond het reservoir met de dam
VakantieAmerika2009 905VakantieAmerika2009 905
VakantieAmerika2009 905

Het water wat uit de dam spuit
VakantieAmerika2009 906VakantieAmerika2009 906
VakantieAmerika2009 906

Tunneltje om aan de andere kant van het meer te komen.
VakantieAmerika2009 909VakantieAmerika2009 909
VakantieAmerika2009 909

Het meer vanaf de andere kant
VakantieAmerika2009 910VakantieAmerika2009 910
VakantieAmerika2009 910

Het water sijpelt overal de bergen uit
VakantieAmerika2009 915VakantieAmerika2009 915
VakantieAmerika2009 915

Nog 1,6 mile te gaan

27th July 2009

Wat gaaf!!!
Hoi vakantiegangers! Wat ziet het er allemaal ontzettend gaaf uit! Ik kan me voorstellen dat jullie genieten daar en misschien nog lang niet uitgekeken zijn. De foto's zijn erg mooi, en het uitzicht... waar je ook bent, het is overal even mooi. Geniet nog een paar dagen daar in Amerika en succes met de lange zit in het vliegtuig terug naar huis toe! Tot snel... groetjes uit Rhenen, Yvet

Tot: 0.14s; Tpl: 0.013s; cc: 8; qc: 45; dbt: 0.0491s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb