1 Oktober: Silicon Valley


Advertisement
United States' flag
North America » United States » California » Stanford
October 1st 2013
Published: October 2nd 2013
Edit Blog Post

Op mijn laatste volle dag in de VS heb ik Silicon Valley bezocht. De officieel geheten Santa Clara Valley ligt ten zuiden/zuidoosten van de San Francisco Bay, net ten zuiden van de stad zelf. Het is de bakermat van de moderne computerrevolutie. Al voor de Tweede Wereldoorlog ging de locale en toen al prestigeuze Stanford University zich richten op high-tech onderzoek, en tegelijk stimuleerde het studenten en staf om hun eigen bedrijfjes op te richten (feitelijk wat de Universiteit Twente nu doet: de ondernemende universiteit).

Eén van de eerste successen hierin was het bedrijf van twee jonge studenten, Bill Hewlett en Dave Packard, die in 1939 al Hewlett-Packard oprichtten om aanvankelijk wetenschappelijke instrumenten te verkopen (oscilloscopen, voltmeters, signaalgeneratoren). Vele andere successen zouden volgen in de decennia daarna: Intel, Apple, Cisco, Oracle, Logitech, Symantec, Yahoo, eBay, Paypal, Google, Facebook en vele meer. Met name Xerox PARC had een enorme invloed, dit researchinstituut had in feite al in 1973 de moderne PC uitgevonden in de Xerox Alto: een personal computer met micro-processor, muis, kleurenscherm, laser printer, modern Windows-achtig besturingssysteem, Word-achtige tekstverwerkingssoftware en een Internet-verbinding. Het zou meer dan 20 jaar duren voordat bedrijven als Microsoft en Apple dit alles konden jatten en commercieel uitbuiten.

Helaas is Silicon Valley op zich niet echt een interessante toeristische bestemming. Er liggen vooral veel bedrijventerreinen die er, hoewel wat fraaier ontworpen dan het gemiddelde, op zich niet heel anders uitzien dan bedrijventerreinen elders in de wereld. Alles wat interessant is gebeurt binnensdeurs, maar daar ben je natuurlijk als bezoeker niet welkom. Het hart van Silicon Valley voor de toerist ligt in het Computer History Museum, wat een enorme collectie computers en andere voorwerpen huisvest die het verhaal van Silicon Valley en de computerrevolutie vertellen. Helaas kwam ik er te laat achter dat dit museum maandag en dinsdag gesloten is (ik dacht dat het alleen maandag was) dus kon ik hier niet terecht. Ook de nabijgelegen NASA basis AMES Research Center was niet open in verband met de shutdown van de Amerikaanse federale overheid. Daarmee vielen mijn twee belangrijkste bestemmingen in Silicon Valley last-minute af.

Daar liet ik mij niet door afschrikken, ik wou er zoweizo even kunnen rondlopen. Dus heb ik onverwacht lekker kunnen uitslapen en ben ik daarna met een Caltrain trein naar Palo Alto gegaan, de geboorteplaats van een aantal van de grootste successen uit Silicon Valley (o.a. HP, Apple, Logitech, Google) en de stad van Stanford University. Deze heeft werkelijk een gigantisch grote campus, zeker 4 tot 5 keer zo groot als die van Berkeley en Universiteit Twente (die qua fysieke omvang redelijk vergelijkbaar zijn). Alleen al om vanaf de hoofdingang (bij het treinstation) naar de hoofdgebouwen te komen was ik ruim 20 minuten onderweg (en dan loop ik nog een stukje sneller dan de meeste mensen). Hierbij kom je alleen nog maar langs parkeerterreinen en een stadion, de feitelijke campus zelf strekt zich uit vanaf de hoofdgebouwen.

De focus van de campus en de mooiste architectuur ligt direct rondom de Main Quad, een groot vierkant plein. Hieromheen staan fraaie faculteiten gebouwd in neo-koloniale stijl (Mission Revival) en verbonden met overdekte gallerijen (tegen de zon, niet de regen). Het allermooist is de Stanford Memorial Church, gebouwd in 1898 ter ere van de vijf jaar eerder overleden stichter van de universiteit, Leland Stanford. Vanaf de nabijgelegen Hoover Tower (gebouwd ter ere van president Hoover, die ook aan Stanford gestudeerd heeft) heb je een schitterend uitzicht over de hele campus en bij goed weer de rest van de Bay Area -- het weer was vandaag veel beter dan gisteren maar mist beperkte
AndroidbeeldenAndroidbeeldenAndroidbeelden

Van links naar rechts: Cupcake, Frozen Yoghurt, Gingerbread, Eclair (achter het bordje), achter elkaar Kitkat, Icecream Sandwich en Honeycomb, Jellybean, Android zelf en Donut.
het uitzicht wel tot Standford en Palo Alto zelf.

Na een paar uur te hebben rondgedoold ben ik weer op de trein gestapt om een paar kilometer verderop Mountain View te bezoeken. Dit had mijn belangrijkste bestemming van de dag moeten worden want zowel het Computer History Museum als AMES Research Center zijn hier gevestigd, maar vandaag bleef alleen het Googleplex over als bestemming: het hoofdkantoor van Google, wat ook een complete (hoewel veel bescheidener) campus vormt. Het grootste deel hiervan is niet echt bedoelt om publiekelijk bezichtigd te worden maar ik heb er toch even over rond gelopen en hier en daar stiekem een paar foto's gemaakt. De gebouwen zelf waren allemaal te goed beveiligd helaas. Toch was het aardig om dingen te zien waar ik alleen maar over gelezen heb: van Googlers die zich op Google fietjes verplaatsen, terasjes waar personeel buiten kan lunchen of vergaderen, volleybalvelden en dinosaurusskelleten en natuurlijk de bekende Android standbeelden die gemaakt worden ter ere van elke nieuwe versie van Android (het mobiele besturingsysteem dat op miljarden telefoons en tablets zit). Deze worden in alfabische volgorde vernoemd naar toetjes (versie A en B hebben geen naam maar daarna volgden Cupcake, Donut, Eclair, Froyo (Frozen Yoghurt), Gingerbread, Honeycomb, Icecream Sandwich, meest recentelijk Jellybean en binnenkort komt Kitkat uit).

Hierna ben ik teruggegaan naar San Francisco en had ik nog tijd over om nog even een ritje te maken met één van de beroemde cable cars die dwars door het centrum lopen. Dat was zoals ik al had verwacht niet veel bijzonders, maar het is wel een verplicht onderdeel van een bezoek aan San Francisco. Hierna heb ik mijn laatste avondmaal gegeten bij In-n-Out Burger en heb ik nog een vlugge afscheidsronde kunnen maken door via Fisherman's Wharf (waar ik mijn laatste dollars heb uitgegeven aan soevenirs), Ferry Building en Union Square terug te gaan naar mijn hotel in China Town.

Morgen gaat mijn vlucht terug, als ik meekom uiteraard, dus dit was mijn laatste reisverslag. Bedankt voor het lezen en de vele positieve feedback die ik heb mogen ontvangen!


Additional photos below
Photos: 25, Displayed: 25


Advertisement

University AvenueUniversity Avenue
University Avenue

Van de hoofdingang naar de Main Quad
Packard gebouwPackard gebouw
Packard gebouw

Recht tegenover het Hewlett gebouw
Alcatraz geslotenAlcatraz gesloten
Alcatraz gesloten

Door de shutdown van Amerikaanse federale overheid zijn alle nationale parken en musea gesloten, inclusief Alcatraz


Tot: 0.123s; Tpl: 0.014s; cc: 10; qc: 52; dbt: 0.0762s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb