9 September: San Francisco to Oakhurst


Advertisement
United States' flag
North America » United States » California » Oakhurst
September 9th 2013
Published: September 10th 2013
Edit Blog Post

Vandaag, weer redelijk hersteld van de zware wandeling van zaterdag, heb ik de extra halve dag in San Francisco benut om zo´n beetje de laatste hoekjes ten noorden van Market Street die ik nog had gemist te bezoeken (ik heb wel nog steeds een deel van Richmond moeten overslaan, hopelijk haal ik dat later ook nog wel in). Het hotel ligt midden in Nob Hill, één van de meest sjieke wijken van de stad met veel statige hotels en fraaie villa's van de meer welgestelde San Franciscenaren.

Bijna direct aangrenzend aan het hotel ligt het bescheiden Huntington Park, waarlangs de prachtige neo-Gothische Grace Cathedral staat. De constructie hiervan heeft in verband met geldgebrek meer dan 30 jaar geduurd, van de jaren '30 tot '60 van de twintigste eeuw. Andere omliggende gebouwen zijn het Fairmont Hotel en de Flood Mansion, twee gebouwen die de aardbeving van 1906 hebben overleeft, de één een historisch hotel, de ander het clubhuis van de Pacific-Union Club, een invloedrijke organisatie van miljonairs. Ook staat er het Masonic Center, thuisbasis van de vrijmetselaars (een mysterieus maar invloedrijk wereldwijd broederschap). De overige gebouwen rondom het park zijn voornamelijk luxe hotels, inclusief ons eigen 4-sterren Stanford Court hotel.

Verder doorlopend kom je in Pacific Heights uit, ook een van de zeer exclusieve wijken van de stad met veel prachtige Victoriaanse woonhuizen, maar ook moderne villa's. Vanuit Pacific Heights loop je zo het Presidio op, een groot bos-achtig parklandschap dat de Golden Gate Bridge omringt. Dit gebied was tot enkele decennia geleden een grote en actieve militaire basis en net als bij Fort Mason is de meeste militaire hardware omgebouwd voor civiele bestemmingen: barakken zijn nu woonhuizen, opslagloodsen en hangars bieden plaats aan bedrijven en de landingsbaan aan de waterkant is nu een groot moeras-achtige vijver. Helaas was het gebied rondom de Golden Gate brug vandaag in een zeer dikke mist verhuld: ik ben tot zo'n 400 meter van de brug gekomen voordat ik weer terug moest naar het hotel, maar ik heb 'm niet gezien.

Eenmaal terug bij het hotel was onze groep van 20 mensen, variërend in leeftijd van ongeveer 25 tot 65, eindelijk compleet. Zoals ik al aan mijn water aanvoelde (en ik denk met mij een aantal van mijn collega's die dit lezen), hadden de twee dames die hun vlucht hadden gemist hun ESTA (electronisch visum) niet in orde: ze hadden een o in plaats van een 0 opgegeven -- dat had ik nou nooooit zien aankomen! Het online inchecken wou hen niet lukken (ik weet wel wat voor foutmelding dat is geweest...) maar dat deed geen alarmbellen rinkelen dus ze kwamen hier op de luchthaven pas achter, en het was zondag dus uiteraard was de ambassade niet open. Gelukkig voor hen was dezelfde Q klasse de volgende dag ook nog beschikbaar dus konden ze voor €120 omboeken en met een nieuw ESTA een dag later alsnog mee.

Er zijn in de groep drie alleenreizende mannen, waarvan er één een eigen kamer heeft geboekt, wat betekent dat ik de komende drie weken een vaste kamergenoot heb in Guido, een 50-plusser uit de omgeving van Gent. Door de chaotische start heb ik de rest van de groep nog niet echt leren kennen, dat komt nog wel. De rit naar Yosemite (om precies te zijn Oakhurst, iets ten zuiden van het park) was redelijk standaard te noemen: het was erg druk in San Francisco wat de nodige vertraging opleverde en we hadden ook wat vertraging door een ongeval (een auto was over de kop gegaan en stond total-loss naast de weg) waardoor we uiteindelijk na een uur of vijf aankwamen in Oakhurst -- dat had in theorie 3,5 uur moeten zijn maar dat valt wat mij betreft na lange busreizen elders in de wereld niet buiten de norm.

Wat daar wel buiten viel, was wat ons in Oakhurst stond te wachten. Eerst was er de schok dat het hotel leek te zijn afgebrand. Dit bleek volgens de gids wel mee te vallen: de brand was al van heel lang geleden en betrof maar een deel van het complex van huisjes, hij was er sindsdien al weer geweest en de rest van het complex was prima in orde. Echter hingen er wel gele linten over de oprit (die iedereen wel kent van de crimescenes uit Hollywood films), en bij navraag bleek dat de bank vorige week beslag heeft laten leggen op het hele complex en dat de eigenaar met de noorderzon is vertrokken! Fijn om te weten dat Djoser weer goed op de hoogte is... Gelukkig waren er binnen een uur twee andere hotels geregeld, minder dan de tijd die wij nodig hadden om bij een lokaal familierestaurant een heerlijke typisch Amerikaanse maaltijd te nuttigen (dat wil zeggen, vet en veel te grote porties), voor mij Mushroom Jack Chicken. Nu slaap ik met twee-derde van de groep in de Best-Value Inn, wat gelukkig een stuk beter hotel is dan de naam doet vermoeden. Morgen gaan we vroeg op pad om Yosemite te verkennen!


Additional photos below
Photos: 20, Displayed: 20


Advertisement

Haas MansionHaas Mansion
Haas Mansion

Villa van invloedrijke lokale familie Haas
Militaire erebegraafplaatsMilitaire erebegraafplaats
Militaire erebegraafplaats

Het is verboden in San Francisco begraven te worden, maar als militaire basis was deze regel tot 30 jaar geleden niet van toepassing op het Presidio
Crissy FieldCrissy Field
Crissy Field

Voormalige vliegveld van het Presidio, met de hangars op de voorgrond
Golden Gate Bridge in de mistGolden Gate Bridge in de mist
Golden Gate Bridge in de mist

Genomen van zo'n 400 meter afstand, de schim van het fundament van een pilaar is net zichtbaar
Kunstwerk op Crissy FieldKunstwerk op Crissy Field
Kunstwerk op Crissy Field

Geïnspireerd door de geschiedenis van het gebied


10th September 2013

Cool
Een leuk verhaal en hele mooie foto's. Ik blijf je volgen. Veel plezier voor de rest van de vakantie.
11th September 2013

Dank je!

Tot: 0.132s; Tpl: 0.014s; cc: 11; qc: 51; dbt: 0.0672s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb