Rantakaupungista Meksiko Cityyn

Published: August 8th 2007

Puerto EscondidoPuerto EscondidoPuerto Escondido

Hostellihuoneen edestä
Aamulla bussi saapui Puerto Escondidoon. Bussiasemalla ihmeteltiin mihin suuntaan sitä oikein lähtisi, koska meillä ei ollut mitään tietoa kaupungista. Paikalle pörähti sitten Steve-niminen kaveri, joka hehkutti omaa bungalow-paikkaansa siihen malliin, että päätettiin ottaa taksi sinne. Steve myös tarjoutui maksamaan taksin jos emme tykkäisi paikasta. Paikka oli kuitenkin ihan kivan näköinen. 20 dollarin hintaan saatiin huoneisto, jossa oli keittö liitettynä olohuoneeseen, makuuhuone ja kylppäri. Heti huoneistomme ulkopuolella oli pikkuinen uima-allas, jossa oli hyvä vilvoitella.

Bungalow-paikkamme ei ollut ihan rantsun vieressä, vaan rannalle joutui kävelemään kymmenisen minuuttia. Rannalle päästyämme todettiin, että ei oltu yksin, vaan siellä oli muutakin jengiä. Kun ollaan nähty aika monia eri rantoja, ei nämä enää tuntuneet niin hienoilta. Vesikään ei ollut liian kirkasta, joten käytiin vain kerran uimassa. Tomi ajatteli käydä sukeltamassa, mutta uimassa käytyään ei ollut enää niin vakuuttunut näkyvyydestä. Pääosin vietettiin aikaa Bungalowilla hengaten ja lueskellen kirjoja. Päivällä käytiin yleensä torilla tai kaupungilla kääntymässä ja hikoilemassa kuumuudessa.

Aikaisemmin näkemämme israelilainen kaveri suositteli tätä paikkaa, mutta me ei oikein nähty tai löydetty sitä mitä se israelilainen täältä löysi. Tykättiin tosin paikasta kyllä siinä mielessä, että saatiin tehdä itse ruokaa. Yritettiin ensin tehdä nuudeliwokkia, mutta kaupasta ei löytynyt nuudelin nuudelia. Korjattiin asia poistamalla nuudelit wokista ja korvattiin
Puerto EscondidoPuerto EscondidoPuerto Escondido

Rannalle käveltiin hienostoalueen läpi, jossa ihasteltiin rikkaiden mahtavia taloja
ne Tomin riemuksi nakeilla 😉 Lähti sen verran rasvaiset ja hyvät tuoksut, että Stevekin tuli haistelemaan.

Kolmen päivän löhöilyn jälkeen hommattiin kuitenkin taas liput yöbussiin ja matkattiin kohti Mexico Cityä. Lippujen hinnasta sen verran, että yöbussi Mexico Cityyn maksoi 50 dollaria per tyyppi. Eli ei mitään kovin halpaa lystiä. Yöbussi meni yllättävät tuskattomasti, vaikka välillä taas sydän pomppasi kurkkuun. Kiitos kuskille, joka ei oikein handlannut jarrutusta. Esim. kun tultiin alamäessä mutkaan, niin kuski antoi nopeuden nousta todella suureksi ja justiinsa ennen mutkaa laittoi liinat kiinni, niin että g-voimat varmasti herättivät. Bussi saapui aamukuuden kieppeissä Mexico Cityn eteläiselle bussiasemalle. Koska meillä ei ollut hajuakaan mihin mennä, vietettiin aikaa aseman netissä ennen kuin lähdettiin kohti keskustaa. Metro oli korjauksen alla, mutta se sopi meille, koska sen tilalle oli järjestetty ilmainen bussimatka keskustaan. Hotla löytyi aika nopeasti, joten selvittiin etsimisrumbalta.

Kun kamat oltiin saatu viskattua huoneeseen, lähdettiin kävelemään kauppoihin keskustan tuntumaan ja katseltiin pääkaupungin menoa. Kaupungissa oli jotkut armeijan eri soittokuntien bileet käynnissä. Yksi katu oli kokonaan suljettu, kun armeijan kaverit marssivat ohi rumpujen ja trumpettien tahdittamana. Kaupunki oli erinomainen shoppailupaikka ja mukaan tarttuikin neljät kengät ja muutamat paidat. Valehtelematta käytiin yli 20 kenkäliikkeessä. Se oli myös aika nopeata toimintaa, koska
Meksiko CityMeksiko CityMeksiko City

Läntisen pallonpuoliskon suurin katedraali
kenkäliikkeet olivat vierekkäin samalla kadulla. Hotellin respanainen kertoi meille myös paikasta, jossa olisi kokonainen kauppakeskus, joka olisi täynnä vain kenkäliikkeitä. Onneksi ei lähdetty sinne (T:Tomi).

Piratismi ei täälläkään päin ole mitään hys hys-juttuja, koska yhdellä kadulla mainostettiin Spiderman 3 -DVD:itä. Edellisenä iltana oli ollut maailmanlaajuinen ensi-ilta ja jo nyt olivat leffassa kuvatut DVD:t myynnissä. Se mikä teki leffan kauppaamisesta huvittavaa oli se, että myyjä oli rakentanut hienon pahvisen kojun jossa oli telkkari sisällä ja leffa pyöri koko ajan. Telkkari oli DVD elokuvien ympäröimä ja ympärillä oli ties mitä spiderman-krääsää. Melkein kuin materiaali olisi tuotantofirman tekemää. Koju oli myös aivan poliisien vieressä, joten luultavasti poliiseilla on tärkeämpääkin tekemistä kuin piratismiin puuttuminen.

Poliiseja Mexico Cityssä oli joka korttelin kulmalla. Aamulla kaupunkiin saavuttuamme kadut olivat melkein tyhjillään. Silloin näkyi selvästi kuinka poliisiautojen vilkut välkkyivät joka korttelin kulmalla. Senhän pitäisi olla hyvä juttu, mutta mekin saatiin aika rutkasti varoituksia Meksikon poliiseista. Poliisien palkka ei taida olla maailman kärkisijoilla, joten turistien rahat ja esineet kompensoivat kätevästi palkkavajausta. Me ei voida onneksi vahvistaa käsitystä, koska meiltä ei viety mitään 😉 Mexico Cityä sanotaan myös pahaksi paikaksi, mutta jos on paljon pollareita ympäriinsä ei rosvot uskalla hyppiä silmille. Eli kun on paljon jengiä ympärillä poliisi
Meksiko CityMeksiko CityMeksiko City

Näkymää hotellihuoneesta
ei voi kiristää ja kun on paljon poliiseja lähistöllä ei rosvotkaan uskalla toimia. Eli päivisin hallitsee täydellinen tasapaino!

Ostosreissun jälkeen oltiin aika naatit, joten illalla tehtiin vain pieni pyörähdys kaupungilla ennen nukkumaan menoa.

Meksiko CityMeksiko City
Meksiko City

Shoppailemassa

18th May 2007

Meksikossa nyt, ihanaa.. Täällä on kanssa kesä vihdoin saapunut ja yhden tentin jälkeen pääsee nauttimaan jälleen kesästä Suomessa. Oikein hyvää reissua teille ja muistakaa kirjotella, sitä on ihana seurata teidän reissua :)
20th May 2007

kysymys
Minne ne kaikki shoppailuostokset mahtuvat vai onko länsimainen turisti ekokatastrofi? Likainen = roskiin. Ottakaapas kuva niistä teidän kahdeksasta matka-arkusta, joiden kanssa teette matkaa 1800-1900 luvun tutkimusretkikuntien hengessä. Matkalle: kaappikello, käkikello sveitsistä kaappikellon kalibroimiseen, kirjoituspöytä, kahdentoista hengen illallisvarustus tammipöydällä ja mahonkituoleilla sekä kaksinkertainen posliiniastiasto. :P

Tot: 0.097s; Tpl: 0.012s; cc: 11; qc: 32; dbt: 0.0568s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb