Søren Sommer Bjørn...


Advertisement
Greenland's flag
North America » Greenland
April 1st 2012
Published: April 2nd 2012
Edit Blog Post

Hej alle...

Så er det tid for en lille spøjs historie her fra det circumpolare område... Det hele starter på Facebook, hvor vi spørger på en lokal "opslagstavle", om nogen har rensdyrskind til salg (vi skal bruge det til scooterens sæde). Der kommer sparsomt med bud, men en skriver: Kontakt Søren Sommer Bjørn på tlf ..." 14 dage senere tager vi os sammen, jeg (Per) ringer til Søren, som er en frisk fyr. "Ja, du kommer bare - Anytime...!" Så kl. lidt efter 21, op på scooteren, ud at finde Sørens lejlighed. Her bliver jeg budt på kaffe, og Sørens viv er i fuld sving med at rydde op efter gårsdagens fest for deres datters forlovelse.

Søren fortæller og fortæller alle mulige gode røverhistorier (vi har på nuværende tidspunkt været sammen i 20 min. eller mere, og slet ikke nævnt noget om rensdyrskind...). Søren fortæller bl.a. om da han blev fængslet i Nanortalik (Syd-GL), fordi man var betænkelig ved, at han kom sejlende fra DK i en fin, fin båd... Altså Søren Sommer Bjørn havde aftalt med en dansk mand heroppe, at hente dennes båd i DK. Og Søren var slet ikke bange over at sejle i buldermørke og stormvejr, - men at være i fængsel gjorde ham noget bange.

Søren gjorde også at større antropologisk studie ud af hvorfor jeg ikke kunne tale grønlandsk... noget med, at jeg har en barriere oppe, som er, at jeg fortæller mig selv, at det er for svært, og dermed hindrer mig i at tænke frit - og bare lære det...

Nå, men efter en halv times tid blev det så tid til at kigge på rensdyrskind.

Og den omgang var også speciel... jeg skulle prøve det, have det fineste, og endte med, at jeg nu låner det, og ser hvordan det er, og når jeg får tid/lyst kan jeg kigge forbi igen, så skal han nok hjælpe med at få det gjort helt fint, og så kan vi altid aftale en pris derfra...!

Søren gjorde meget ud af, at fortælle hvor meget man kunne holde varme med rensdyrskind. Når man var gennemblødt og i stormvejr i sin jolle, når man var ude i fjeldet og og og... Og jeg må bøje mig, og sige, at hvad jeg troede var overdrevent er ganske sandt. Turen på scooteren hjem igen var vitterligt med en fornemmelse af, at der var elektrisk varme i sædet... Men det er bare det reneste naturlige - nemmerlig frakken af et rensdyr, som Søren har nedlagt og slæbt hjem... Rimeligt cool, dér!

Advertisement



Tot: 0.082s; Tpl: 0.01s; cc: 6; qc: 55; dbt: 0.0427s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb