Koncert, fødselsdag og det løse

Greenland's flag
North America » Greenland » West Greenland
April 10th 2011
Published: April 10th 2011

Den gamle krikeDen gamle krikeDen gamle krike

Signe foran den gamle kirke. Porten i højre side er hvalkæber.

Koncert, fødselsdag og det løse

Så kunne vi være ved tasterne igen. Det er jo et stykke tid siden, vi har været her sidst, så vi har massere at tegne og fortælle om.

Lad os starte med endnu en koncertoplevelse i Taseralik (Kulturhuset), hvor Julie og Sko & Torp trådte op mandag d. 2. april. Ja, de måtte nøjes med mandagen, da 'verdensstjernen' Suzie Quatro havde sat sig på lørdagen. Men det skal nu ikke tage noget fra oplevelsen. Det var en rigtig hyggelig aften, hvor Julie sang en masse af sine kendte danske sange, men mere interessant (og bedre for den sags skyld) var det, at hun sang en masse grønlandske sange. Blandt andet en række skrevet af hendes fa. Efter en times koncert var det Sko & Torps tur til at underholde. Der var ikke meget nyt under solen fra deres side, men Søren Sko har så god en stemme at han kunne synge en selvangivelse og det ville også være godt. Så de var også rigtig gode. Hele denne herlige koncert kunne man få for 125 kr., hvilket står i skærende kontrast til Suzie Quatros 450 kroners koncert. Men 70'er og 80'er ikoner er åbenbart i
Lars nyder udsigtenLars nyder udsigtenLars nyder udsigten

Lars står og nyder udsigten ud over det frosne vand fyldt med isskosser.
høj kurs her i Sisimiut - så det går nok ikke længe inden Village People tropper op i cowboy og indianerkostumerne.

Ellers er dagene blevet brugt til at nyde det fantastiske vejr. De sidste par uger har det været høj solskin hver dag, men det er nu ikke ens betydende med, at det er blevet forårstemperaturer. De fleste dage er det stadig -15 grader. Det gode vejr betyder, at skiene bliver luftet en del. Dog ikke så meget i denne weekend, da der afholdes Arctic Circel Race - et langrendsløb der strækker sig over tre dage og 160 km. Så det har været masser af nye ansigter i byen og mindst lige så meget trafik på løjperne. Fredag var der start kl. 10, så der var jeg (Lars) nede og se de 118 løbere tage afsted. De startede med at løbe to omgange inde ved skiklubben. Her skulle de to gange ned af 'tøsebakken' der er en skibakke, hvor byensbørn lærer at stå på alpinski. Så i bedste Hubertusstil tog alle i byen position for foden af bakken i håbet om af se løberne falde. Og jo - der var ret mange der måtte ned og smage lidt på sneen. Det ser nu sjovt ud - specielt, når de skal op og stå. I ACR skal man nemlig have en 5 kilos rygsæk på, hvilket vanskeliggør det at komme op efter et styrt. Man må jo tage den underholdning der er - og denne var gratis :-)
I dag, søndag 10/4) kom de så i mål og vi var, som de fleste andre i byen, nede og byde dem velkommen hjem efter tre lange (og kolde) dage. Der blev skudt raketter af for de første i mål og der blev stillet skarpe journaistiske spørgsmål som: Hvordan var turen? Var det hårdt? og, Kommer du igen til næste år? Sjovt nok, var der ikke mange, der sprang lige ud i en forhåndstilmelding til ACR 2012.

Vi nåede dog en lille tur lørdag, hvor vi havde Gert med. Han nåede ikke så langt, da han styrtede på den første bakke. Det har så resulteret i, at hans ene skulder er ret forslået og hans solbriller har givet ham en lille flænge i det ene øjenbryn - man skal sgu have respekt for langrendsskiene - de kan godt slå af :-)

Men inden vi tog ned og så løberne komme
Så vender vi...Så vender vi...Så vender vi...

Qajaq - Kajakklubben i Sisimiut holder vinterpause - forståeligt nok.
i mål, så var vi til Toves fødselsdag. Hun havde inviteret på brunch. Det var en stor succes, hvor vi blev bespist med at alt fra scrambled eggs til rugbrødslagkage.

Ellers så går vi og glæder os til at få de første besøgende på Hotel Umiivitsiaq. Far-Arne og Mor-Hanne kommer på fredag. Det bliver dejligt med lidt besøg, og vi glæder os til at vise Sisimiut frem og vise dem lidt af Grønlands fantastiske natur.

Nå, men vi vil smutte igen, så I kan komme til at lave noget andet end at sidde her og kukkelure. Vi snakkes ved :-)

Tø, frost og snedyngerTø, frost og snedynger
Tø, frost og snedynger

Når solen får lidt magt kan den forvandle en dynge sne til noget der ligner en kæmpe koral - med istapper på.
For enden af vejenFor enden af vejen
For enden af vejen

Sådan er udsigten fra enden af vejen, hvor vi bor. Hvad mon sådan en udsigt ville koste i Danmark?
Julie på hjemmebaneJulie på hjemmebane
Julie på hjemmebane

Julie giver koncert i Sisimiut. Mon ikke hun er bedre end Suzie Q.?
Søren og PalleSøren og Palle
Søren og Palle

Eller Sko og Torp ligner sig selv - lyder som sig selv og er som altid fantastiske.
ACR 2011

Der var dømt feststemning ved starten af ACR.
ACR 2011

Arctic Circle Race kom godt i gang - og jeg ventede skadefro på at nogen skulle falde - dog ikke ham her, der faktisk vandt løbet.
Til middag hos...Til middag hos...
Til middag hos...

Efter en skitur lørdag mente Gert, det var på sin plads med lidt godt at spise. Så han bød på alt godt fra havet - også selv om han kun kunne bruge den ene arm.
Gert tryllerGert tryller
Gert tryller

Så skulle hovedretten serveres
Sequence er kommet til byenSequence er kommet til byen
Sequence er kommet til byen

Efter kun 5 ugers transport har vi fået vores Sequence spil, så der skulle selvfølgelig prøves til stor begejstring for os alle.
I dag er detI dag er det
I dag er det

Toves fødselsdag - hurra hurra hurra!!!
Go' brunchGo' brunch
Go' brunch

Tove var sluppet godt af sted med alle sine brunch påfund - specielt tog rugbrødslagkagen kegler.
ACR 2011

Så kom de i mål igen - 160 km. senere. Imponerende at de har krudt til det...

Tot: 0.077s; Tpl: 0.011s; cc: 6; qc: 52; dbt: 0.0388s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb