Clearwater - Wells Gray Provincial Park

August 31st 2010
Published: July 30th 2017

Geo: 51.6509, -120.035

Woensdag 1 september

Vandaag hebben we het park verkend met een gids die blijkbaar zijn goed humeur had thuis gelaten. Het park is immens, vele malen groter dan België. Het park ligt tussen de coastal mountains en de rockies. Het is zijn zeer dicht begroeide bossen in de bergen. Het park is vooral bekend voor zijn vele mooie watervallen. We hebben er twee bezocht nl. Helmcken fall (zie foto) en dawson falls. Naar de opspringende zalmen in de baileys chute konden we uren staan kijken. Het is de moeite hoe je de zalm tevergeefse pogingen ziet wagen om de stroomversnelling over te springen. Een foto maken was een hele uitdaging.
In de namiddag zijn we gaan kanovaren. Onderweg hebben we ergens aan een strandje aan het clearwater lake onze lunch genuttigd en dan zijn we terug gevaren. Kanovaren hadden we nooit eerder gedaan en dat was niet zo evident. We slingerden van links naar rechts alsof we stomdronken waren. Behalve een opstekende boomstronk die niet uit de weg wilde gaan hebben we het toch zonder kleerscheuren vanaf gebracht. Ik hoorde zonet van onze gastvrouw hier dat sommige koppels met ruzie terug kwamen, maar dat was niet het geval bij ons. We hebben ervan genoten.
Vanavond gaan naar een steakbbq in de black horse saloon in de ranch hiernaast.

Dinsdag 31 augustus

Vanochtend hebben we het idyllische ski-oord Whistler verlaten. Vandaag moeten we 400km afleggen naar Wells' Gray park. Alhoewel het 6u rijden is, heeft die rit ons geen moment verveeld. Het gaat door de bergen langs blauwe meertjes en bergriviertjes. Ongeveer halverwege zijn we gestopt bij de historische hat creek ranch voor lunch. Het was vroeger de stopplaats van de postkoetsen onderweg naar het noorden waar de goudzoekers zaten. Toen er een bus fransmanneb toekwamen zijn we maar snel vertrokken. We hebben onze weg verder gezet langs de thompson river tot clearwater. Daar 25km diep in het park lag onze bestemming : de blue grouse inn, een bed en breakfast midden in het park. Het is hier weer heel stil en heel donker 's nachts. Iets wat we in België niet meer kennen.

Tot: 0.135s; Tpl: 0.009s; cc: 12; qc: 29; dbt: 0.0358s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb