HALFETI "IN" THE LAKE

Published: September 20th 2014

BELKIS (ZEUGMA )-HALFETİ

GUN 3 GUNLERDEN CUMARTESİ
Belkıs'tan sonra yola çıktık hedef Halfeti...
Halfeti Şanlıurfa ilinin bir ilçesidir.
M.Ö. 855 yılında Asur kralı III. Salmanassar tarafından zapt edildiği zaman Şitamrat adını taşıyordu.
Yunanlılar bunu değiştirerek Urima adını vermişlerdir.
Süryaniler ise Kal'a Rhomeyta ve Hesna Romaye adlarını kullanmışlardır.
Şehir Arapların eline geçtikten sonra Kal'at-ül Rum adı takılmıştır.
II. yüzyılda Bizanslıların eline geçince bu kez Romaion Koyla adını almıştır.
Kısaca hr önüne gelen adını değiştirmiş...
1280 yılında Beysari komutasındaki Memluk ordusu tarafından kuşatılmış, sonuç alınamayınca şehirdeki Hıristiyan mahalleleri beş gün süreyle yağmalanmış.
1290 yılında bu kez Memluk Sultanı Eşref tarafından feth edildi.
Ve son kez Memlükler tarafından tamir edilen şehre Kal'at-ül Müslimin adı verildi. Yavuz Sultan Selim zamanında Osmanlılara geçen şehir, zamanımızda da kullanılan Urumgala ve Rumkale adlarını alarak 1954 yılında ilçe haline getirilmiştir.
Halfetililerin halk dili Gaziantep diliyle büyük ölçüde aynıdır.
Zira, 1920 yıllarında Fransızların işgali karşısında dağıtılan Gaziantepli bazı aileler Yavuzeli,Araban ve Halfetiye göç etmiştir.
Arazisinin büyük çoğunluğu Birecik Barajı suları altında kaldığından, ilçenin yeni yerleşim alanı olarak Karaotlak bölgesi seçilmiş ve ilçe yeniden inşa edilerek konutlar sahiplerine teslim edilmiştir.
Şu anda , eski Halfeti
denen , bir kısmı sular altında kalmış bölge , yavaş yavaş turistik bir bölgeye dönüşüyor.
İlçe merkezi Gaziantep-Şanlıurfa karayoluna (İpekyolu) 40 Km. uzunluğundaki asfalt bir yol ile bağlanmıştır.
Ayrıca 35 Km. uzunluğundaki sahil yolu ile Birecik'e bağlanmıştır.
İlçe Merkezinin Şanlıurfa'ya uzaklığı 120 Km., Gaziantep'e uzaklığı 105 Km. dir.
Baraj gölünde tekneler şimdi size tur düzenliyorlar.
Benim buralarını iş için ziyaret ettiğim tarihlerde baraj ,maraj yoktu bu nedenle üzerinde yürüdüğüm bir bölgeyi daha sonra tekne ile dolaşmak garibime gidiyor.Göl çok sakin ve dingin.
Mezopotamya sessizliği sarmış her tarafı.
Gezi bitince göl kıyısında bir lokantada kahvelerimizi içtik ..
Ben bahçedeki kara güllere daldım..
Türkiye'de sadece Halfeti'de yetişen "siyah gül"ün, Fransa'dan Türkiye'ye getirildiği ortaya çıktı.
İstanbul Üniversitesi Eczacılık Fakültesi öğretim üyesi Prof. Dr. Turhan Baytop'un araştırması sonucunda, siyaha yakın koyu kırmızı renkli Halfeti Gülü'nün 1859 yılında Fransız gül yetiştiricisi Guillot tarafından üretilen "14. Louis" türü olduğu belirlendi. Türkiye'de "Siyah gül" olarak bilinen tür üzerinde araştırma yapan Prof. Dr. Baytop, Halfeti'de yetiştirilen siyah güllerle ilgili bilgi ve fotoğrafları güller üzerine özel araştırmaları bulunan İngiliz botanikçi Martyn Rix'e gönderdi.
Rix, yaptığı incelemeler sonucunda, "Siyah Halfeti Gülü"nün, 1827-1893 yılları arasında yaşamış ünlü gül yetiştiricilerinden J.
B. A. Guillot tarafından 1859 yılında Lyon'da üretilen "14. Louis" türü olduğunu tespit etti.
Halfeti'de yetiştirilen Siyah Halfeti gülünün ne zaman ve nereden geldiği bilinmiyor. Siyaha yakın koyu kırmızı renkli, yarı katmerli ve kokulu olan bu gül türü, ilk ve sonbaharda çiçek açıyor. 1-1,5 metre yükseklikte bir çalı olan bu türün çiçekleri, 6-7 santimetre çapında bulunuyor.
Görülmeğe değer bir şey...
Artık öğlen vakti geliyor yola çıktık..Birecik 'e gidiyoruz.

Halfeti de hava :

Tot: 0.121s; Tpl: 0.013s; cc: 9; qc: 33; dbt: 0.0546s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb