Sanliurfa

Middle East » Turkey » Southeastern Anatolia » Urfa
January 31st 2009
Published: February 10th 2009

Dag 234.

Etter en forholdsvis kald natt gikk vi for aa spise frokost litt for kl. ni. Frokosten besto av brod, oliven, saueost og noe flytende sort/sott som vi kunne dyppe brodet i. Og te, selvfolgelig.

Legenden sier at Abraham, som er en stor islamsk profet, reiste til gamle Urfa og odela hedningenes eiendeler. Nimrod, en lokal assyrisk konge, "arresterte" Abraham for hans gjerninger. Naar Abraham skulle bli brent , grep Gud inn og gjorde flammende om til vann og det brennende kullet om til fisk. Abraham ble kastet opp i luften fra fjellet, der fortet naa ligger, og landet i et rosebed. Derfor er naa Sanliurfa (tidligere Urfa) kjent for sine hellige fisker. Fiskene er karper som lever i store fiskedammer i byens park.

Etter frokosten gikk vi for aa se de hellige fiskene, og paa oss virket det som om det var flere fisk enn innbyggere i byen (463 000 innbyggere). Vi gikk en stund i parken, for vi gikk tur rundt citadelet. Paa vei opp til citadelet passerte vi moskeen som staar foran Abrahams hule. Her skal han ifolge legenden ha blitt fodt, og levd i skjul sine 7 forste leveaar. Hulen er et pilgrimssted
Hellige fiskerHellige fiskerHellige fisker

Det er rart at fiskene kan vaere sulten - de blir matet hele dagen.
for muslimer.

Vi betalte 3 YTL pr. person i inngangspenger for aa komme inn i citadelet. Det var ikke saa mye aa se, men utsikten var imponerende. Da vi skulle gaa ned igjen fra citadelet, gikk vi ned en lang trappegang som var hugd ut i fjellet.

Vi gikk til basaromraadet, og tok noe drikke paa en kafe like ved. Solen var framme, og vi not varmen en liten stund for vi gikk videre til den nye delen av byen for aa spise lunsj.

Da klokken var 17 var det tid for middag. Vi fikk ris kokt i kyllingkraft, med kyllingbiter og salat til. Ferida spurte om vi ville vaere med for aa besoke familien hennes paa kvelden, og ble skuffet da vi takket nei. Vi sa at vi ville gaa tur til den nye delen av byen for aa kjope minnepenn til PCen. Jane avtalte med Ferida at de skulle gaa paa Hamam imorgen formiddag.

MoskeenMoskeen
Moskeen

Som staar ved Abrahams hule.
SanliurfaSanliurfa
Sanliurfa

Gamlebyen.
TrappegangTrappegang
Trappegang

Ned fra citadelet.

Tot: 0.163s; Tpl: 0.013s; cc: 9; qc: 51; dbt: 0.109s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb