MUZELER GUNU

Published: September 20th 2014

GÜN 2 GÜNLERDEN CUMA
Sabah güzel bir kahvaltı.
Dostlarım, aramıza yeni katılanlarlar için özel olarak "katmer" yaptırmışlar.
Bildiğiniz gibi Antep yemekleri ile ünlü bir ilimiz kendine has çok yemeğin anavatanı adeta..
Katmer bu yörenin önemli tadlarından biri.
Diğer illerimizde yapılabilir fakat burada yapılanı tatlıdır.
Antep'de sabah kahvaltisi olarak tüketilen hamur tatlısı .
Baklava hamuru arkasi görünecek kadar ince acilir, icine toz seker, has kaymak ve ezilmis antep fistigi bol bol eklenir ve katlandiktan sonra firina verilir.
Çayla acaip gider ...tüketilmesine doyum olmaz.Bir kolesterol patlaması yaşayabilirsiniz ama sallayın gitsin...
Ayşe fazla tatlıcı olmamasına rağmen bayıldı.
Kahvaltıdan sonra Kamil Ocak stadının arkasında Gaziantep Arkeoloji Müzesine gittik. Gaziantep ili ve çevresinde bulunan arkeolojik eserlerin sergilendiği müzedir.
Gaziantep Arkeoloji Müzesi, 1944 yılında cumhuriyet döneminin ilk arkeologlarından Sabahat Göğüş tarafından kurulmuştur.
Başlangıçta Nuri Mehmet Paşa Camii'inde hizmet veren müze, 1969 yılında küçük bir kent müzesi niteliğindeki binasına taşınmıştır;Bu yıl ek binası hizmete girmiştir.
Sanal tur yapmak isterseniz :
Bizim ziyaret ettiğimiz tarihte Zeugma eserleri henüz buraya taşınmamıştı.
Bu nedenle bu türden bilgileri Zeugma sayfasında vermeğe çalışacağım.
Buradan Hasan Süzer Etnografya müzesine gittik.
Burası görülmeğe değer bir müze..
Daha
önce bu eserler Antep müzesinde bulunuyordu.
Şimdiki yeri ve eski bir Antep evinde sergilenmesi çok iyi olmuş.
Dar sokaklar, kesme taş duvarlar ve kiremitli kırma çatılı evleriyle Antep'in eski kent dokusunun en iyi görülebildiği, Bey Mahallesi Hanifioğlu Sokak'ta yer alan Antep evi, geçen asrın başlarında inşa edilmiştir.
Daha sonra birkaç defa el değiştiren bina, 1985 yılında çok harap bir vaziyette iken işadamı merhum Hasan SÜZER tarafından satın alınmış, restorasyonu tamamlandıktan sonra "Hasan Süzer Etnoğrafya Müzesi" olarak kullanılmak şartıyla Kültür ve Turizm Bakanlığı'na bağışlanmış ve Gaziantep Müzesi'nde bulunan Etnoğrafya bölümü bu binaya taşınarak Konak-Müze tarzında tanzim edilmiştir.
Teşhirinde ziyaretçilere eski zamanlardaki Antep halkının ev yaşantısı ve etnoğrafik yapısı mankenlerle çarpıcı olarak sergilenmektedir.
Üstü kiremitli kırma çatıyla örtülü olan bina ana kaya içine oyulmuş mahzen üzerine 3 kattan oluşmakta, ikisi ana yola, diğeri ara sokağa açılan üç giriş kapısı bulunmaktadır. Ön cephedeki işlemeli büyük kapıdan "hayat" adı verilen orta bahçeye, küçük kapıdan ise "selamlık" denilen bölüme geçilmektedir.
Hayatın güneydoğu köşesinde; üst katında oturma odası, alt katında ocaklık ve tuvaletin yer aldığı iki katlı müstakil bir bina daha yer almaktadır.
Bu bölüm evin hizmetkarları tarafından kullanılmıştır.
Hayat, ince bir taş işçiliğinin eseri
olan renkli taşlarla kaplanmıştır.
Bir zamanlar ev sahibinin develerinin barındığı mağara görünümündeki bodrum katta, pekmez ve zeytinyağı depolamaya yarayan küpler, erzak depolamaya yarayan bölümler ve su kuyusu bulunmaktadır.
Zemin katta;Günümüzde artık kullanımı sona ermekte olan Antep'in bazı el sanatları bu oda da sergilenmektedir.
Antep evlerinde eskiden, tandır olarak adlandırılan, odanın merkezinde, içinde közler olan gömme bir taş ocak üzerine konan bir kürsü ve onun üzerine örtülen geniş bir yorgandan oluşan ısınma sistemi mevcuttu.
Aile fertleri közün sıcağıyla ısınan yorganı üzerlerine örterek ısınırdı.
Anlatılan masallarla, hikayelerle ve yenilen kuruyemişlerle, tandır keyfi bir başka olurmuş.
İş odasının bitişiğindeki ocaklık, sabah güneşinin ilk doğduğu mekanlardan biriydi.
Eski Antep yaşantısında güneşin ilk ışıklarına karışan güvercin sesleriyle uyanılır ve kahvaltı hazırlığı başlardı.
Ocaklık kahvaltı ekmeğinin hazırlandığı yerdi.
Bu odada, hamurun yoğrulması, ekmeğin açılması ve ateş üstündeki saça konulması mankenlerle anlatılmıştır.
Ekmeğin kahvaltı sofrasına ulaşan safhalarını gösteren bu mankenlerin yanı başında, yayık yayan evin genç kızı görünümünde bir de manken mevcuttur.
Birinci kata ev içinden ulaşılan merdivenin sağında hamam yer alır.
Türk hamamı özelliklerini taşımakta olup, döşeme altından geçen buhar vasıtasıyla ısıtılması sağlanmıştır.
Hamamda, kırmızı peştamallı
elinde kesesiyle küçük kızını yıkayan anne mankenle canlandırılmıştır.
Burada, banyoda kullanılan kurna, hamam tasları, kemik tarak ve sabunluk da teşhir edilmektedir.
Avlusunda çok hoş bir kahve var.
Müze gezisinden sonra yorgunluğumuzu bu kahvede attık.
Artık öğlen oldu heyecanlıyım yemek zamanı geldi.
Bizi yeni açılmış bir yemek evine götürdüler adı: Palmiye yemek evi.
Adı manasız ama burayı işleten iki Antep'li hanım yemek konusundaki yeteneklerini konuşturuyorlar.
Sofra düzeni ve yemekler muhteşem.
Ülkemle gurur duyuyorum.
Bu tadları yurt dışında bulmak mümkün değil.
Öğlen yemeği biraz uzun sürdü.
İçeriğini anlatıp sinirlerinizi bozmak istemiyorum...
Yemek bittikten sonra ,hazma faydası olur umuduyla Gaziantep Hayvanat Bahçesini ziyaret etmeğe karar verdik.
Büyükşehir Belediyesi tarafından tanzim edilen Burç Ormanı Doğal Hayatı Koruma ve Rekreasyon Projesi. Hayvanat Bahçesi Burç Ormanı içerisinde 1000 dönüm arazi üzerine tahsis edilmiştir.
Gaziantep'te her zaman eksikliği hissedilen Hayvanat Bahçesi ve Rekreasyon alanı çalışmaları 1998 yılında başlamıştır.
Gaziantep Hayvanat Bahçesi Türkiye'nin en geniş alana sahip Hayvanat Bahçesi konumunda olup, Avrupa'da belli bir sıralamaya girmiş bulunmaktadır.
250 hayvan türünün yer aldığı, Türkiye'nin ve dünyanın sayılı hayvanat bahçeleri arasına girer.
Çok eğlendim burada..sanıyorum ki herkes çok eğlendi.
Bu Burç ormanının açılışı
sırasında ben tesadüfen Antep te idim.
Belediye başkanı Celal Doğan'ın yemeği sırasında Antep üzerinde uçan uçakların ormana bakarak hafta sonunda " orman yanıyor" diye alarm vermeleri ve her seferinde" orman yanmıyor..antepliler mangal ve kebap yapıyor" diye yanıt almalarını anlatıyor..
Antep te orman yok bu orman insan eli ile yaratıldı ...
inanmanız zor ama ormandaki ağaçlar kebap kokuyor...
Otele döndük biraz dinlendik bu akşam dostumuzun eşine davetliyiz.
Bir Antep evinde yemeğe verilen önemi ancak ziyaret ederek anlayabilirsiniz.
Muazzam kebaplar yapıldı yapanların ellerine sağlık..
yiyenlerin de ağzına ...
yemekten sonra neredeyse nefessiz kaldık ve otelimize döndük...
Günün küçük bir videosunu aşağıda sunuyorum:

Tot: 0.081s; Tpl: 0.014s; cc: 10; qc: 31; dbt: 0.0244s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb