Hattusa och Ihlara-dalen

Turkey's flag
Middle East » Turkey » Central Anatolia » Kayseri
August 31st 2010
Published: August 31st 2010

Den här helgen började med att vi åkte med de andra på kursen till Ihlara-dalen ungefär 3 timmar bort. Det var en fin plats, en grön spricka i det annars bruna jämnt böljande landskapet runtomkring. Precis som i Kappadokien fanns det gott om kyrkor och bostäder uthuggna i klippan. Men tyvärr hann vi inte vara där mer än kanske en och en halv timme innan det blev dags att borda bussen igen.

Dagen därpå, i söndags, åkte vi till den nästan 4000 år gamla hitti-huvudstaden Hattusa ungefär 20 mil norrut. Det är ett fint turistmål men inte så välbesökt och väldigt svårt att nå utan egen bil. Själva staden är såklart lagd i ruiner sedan länge, men det var imponerande att se hur stor den en gång varit och ett väldigt fint läge på en högplatå. Vi vandrade först runt längs stadens gamla ringmur i hettan, men när vi nått den högsta punkten träffade vi två franska hippies som lät oss åka med i deras minibuss runt till de resterande templen, slotten, portarna, befästningarna, hieroglyferna och övriga klippristningarna.

Vi övernattade i närbelägna Bogazkale, och vaknade nästa dag (vi var lediga denna måndag pga årsdagen av Ataturks seger över de
Porten till HattusaPorten till HattusaPorten till Hattusa

70 meter lång
ockuperande makterna på 20-talet) av en livlig kommers utanför hotellet. Vi gick hem till våra vänner hippiesarna som idag skulle vidare österut, via Iran till Indien och lät oss följa med en bit. De släppte av oss i Yozgat 40 km bort och vi tog bussen till Kayseri istället.

Karin på den gröna stenenKarin på den gröna stenen
Karin på den gröna stenen

Den gröna stenen var en gåva från faraon som en fredsuppgörelse. Historiens första.

Tot: 0.072s; Tpl: 0.01s; cc: 10; qc: 49; dbt: 0.0425s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb